19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Betting kluiverboom met korvijnagel.
Korvijnagel, messing buisje 2 X 32 mm, handvat 3 X 12 mm uiteinden open geslagen met dopper.

003a.jpg

Dat was een proef blokje voor touw 2 mm, messing 0.5 mm, koperdraad 2 mm, ocoumee 3 mm fineer , een betere soort hout gaat een heel verschil maken, een draaibank en freesmachine staat ook op mijn verlang lijst ;)

dat zou ik ook wel een keer willen hebben (freesbankje) maar ik kan nu nog steeds zonder , en zo vaak bouw ik geen modellen en dan zijn me die veel te duur om maar gewoon daar te laten staan , draaibankje heb gelukkig wel (bruikleen gekregen EMCO compactSL), moet wel zeggen dat dat wel een wereld voor je opent ,nu kan ik zeggen ff draaien ,makkelijk ..

gr Rexonamen

+PB

rene, als je de blok in een laklaagje zet ,zal hij al veel beter overkomen.

en daarbij het is de sterkte die telt niet de schoonheid.

Strak werk René, ziet er goed uit.

Ga je de groeven nog opvullen met zwart nadien? of hou je het als groef? Alleen lakken?

Bree naden noemen ze dat geloof ik... toch?

Strak gedaan, maar ik mis de sluitlat langs de rand van alle kopse planken.
Of is een kotterdek anders samengesteld dan een teak dek?

Somige repica's bouwen ze met een modern teak dek, de oude kotters hadden een recht dek met gebreeuwde naden, afgedekt met pek.
De goot is al in de romp gelijmd, planken vallen boven op die goot.
De achterzijde van het dek word aan de omtrek over een breedte van 20 à 30 mm tot 2 mm verdund en boven op de goot gelijmd.
De spitse koppen tegen de goot ga ik tot 1/2 breedte afronden :)

Ziet er weer schitterend uit, wanneer word de romp herenigd met het dek?

Over dat breeuwen van de teaknaden ik zou willen dat t in t eggie ook zo makkelijk ging.. ik heb namelijk ook nog wel wat breeuwwerk:

telefoon4084_zpse7039951.jpg

Keep us posted.

Ik kan niet wachten totdat je een proefvaart met haar gaat maken.

Groeten Dyon.

thx Dyon, mooije foto, proefvaart duurt nog wel even ;)
Is dat nog echt breeuwsel, of zit er rubbercompound in de naden?

Ook kan je nu zien dat de planken niet tot in een punt uitlopen.
Vandaar mijn eerder geplaatste bezorgdheid over de "sluitlat".

De goot is al in de romp gelijmd, planken vallen boven op die goot.
De achterzijde van het dek word aan de omtrek over een breedte van 20 à 30 mm tot 2 mm verdund en boven op de goot gelijmd.
De spitse koppen tegen de goot ga ik tot 1/2 breedte afronden :)

Ga ik nog doen Harm

thx Dyon, mooije foto, proefvaart duurt nog wel even ;)
Is dat nog echt breeuwsel, of zit er rubbercompound in de naden?

Rene, in de naden zit nog hennep welke zijn afgesloten met een rubbercompound (sikaflex 291)
Ik dacht dat je mischien wel wat had aan de foto van mij dek.
dit is namelijk nog het originele werkdek en geen jachtdek om het maar zo te zeggen.

Ach en voor wat betrefd de proefvaart. mijn modelboot wacht nog steeds op een grof schuurpapiertje na het plamuren, maarja de schuur word weer kouder en kouder.

ik blijf je volgen.

Groeten Dyon.

Back