17e eeuws speeljacht - Kolderstok mijn eerste boot

Lijmresten zijn een veel voorkomend probleem, wat eigenlijk vrij makkelijk te voorkomen is, als je direct na het lijmen met houtlijm een vochtige doek langs je werk haalt dan verdwijnen de lijmresten als sneeuw voor de zon. Van houtlijm heb je maar een héél dun laagje nodig waardoor het beter hecht en sneller droogt en tevens voorkom je dan ook de lijmresten op je overige werk.

Je scheepje krijgt al aardig vorm, ziet er top uit :thumbsup:

Piet ik wist het eigenlijk wel wat je schrijft.
Het is mijn eerste bootje en dan ben je een beetje bang of de lijm sterk genoeg is dus dan gebruik je er onbewust toch te veel van.
Daarnaast heb ik de watervaste lijm gebruikt van Kolderstok omdat er zo'n lekker fijn doseer tuutje op zit.
Naar aanleiding van je opmerking heb ik vandaag gewone houtlijm gebruikt. Ik heb deze lijm aangebracht met een cocktailprikker. Dit ging best wel goed. Zie onderstaande foto
Speeljacht 72.jpg

Maar foto's, ook met je telefoon genomen zijn onverbiddelijk. Ik zie dat niet alle tussenstukjes er haaks zijn tussen gelijmd. maar het voordeel van gewone houtlijm is dat je het makkelijker los haalt en het dan kan herstellen
Speeljacht 73.jpg

speeljacht-72-jpg.471096

Maar foto's, ook met je telefoon genomen zijn onverbiddelijk. Ik zie dat niet alle tussenstukjes er haaks zijn tussen gelijmd. maar het voordeel van gewone houtlijm is dat je het makkelijker los haalt en het dan kan herstellen

Dit was niet helemaal naar mijn zin. Zoals ik in post 82 schreef is de gewone houtlijm makkelijker los te halen.
Dit heb ik ook gedaan. Voordat ik de stukjes er opnieuw heb ingelijmd heb ik eerst de rode reling delen opnieuw geschilderd met dit resultaat.
Speeljacht 74.jpg

Daarna de 6 stukjes er opnieuw tussen gelijmd
Speeljacht 75.jpg

Daarna ben ik aan het fijnere werk waar ik wel wat tegen op zag begonnen. De versieringen die op de spiegel moeten komen.
Speeljacht 76.jpg

Na bewerken is dit het resultaat. Ik heb de kleurstelling van het wapen omgedraaid ten opzichte van wat ik aan de binnenzijde van het jacht heb gemaakt.
Speeljacht 77.jpg

Daarna nog wat verder geprutst aan de verdere versiering. Deze is nu af om gemonteerd te worden.
Speeljacht 78.jpg

Ik ben best wel een beetje trots op mijzelf hoe het geworden is.

Tot slot nog voor jullie allemaal een hele prettige jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2022

Mooi hoor, het gefriemel gaat je best goed af :worship:
En ook voor jou alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar :thumbsup:

Dit staat te boek als een eenvoudig schuitje:) maar om dit op deze schaal mooi te krijgen is best een dingetje! Maar goed gedaan het opnieuw doen. En ook nog een mooi schilderwerk zo!

Dat schilderwerk is echt hogeschool werk.
Doe je dat met een kwast of iets anders?
Ik mag binnenkort ( paar maanden ) ook aan dat soort schilderwerk beginnen en kijk er nu al tegen op.

Bedankt allemaal voor de complimenten ik ga er haast van naast mijn schoenen lopen.
Zoals ik al in post 88 aangaf zag ik wel een beetje op tegen het kleine gepruts maas dit is mij alles meegevallen.
Omdat ik benieuwd was hoe een en ander er uit kwam te zien heb ook nog even tijd gemaakt om de onderdeeltjes op de spiegel te lijmen
20220102_180053.jpg

Laatst bewerkt:
Dat schilderwerk is echt hogeschool werk.
Doe je dat met een kwast of iets anders?
Ik mag binnenkort ( paar maanden ) ook aan dat soort schilderwerk beginnen en kijk er nu al tegen op.
Sjors,
Het meeste heb ik gewoon met de kwast gedaan. Niet de verf er zo uit het potje erop gesmeerd maar meerdere laagjes sterk verdund. Zo dun dat het bijna water was.
Eerst alles met primer bewerkt en daarna pas de kleur.
Voor het wapentje heb ik eerst geexpirmenteerd om met een kopspeld te tamponeren maar dit lukte niet. Tot slot ben ik uitgekomen om te tamponeren met een saté prikker. Dit kan je wel zien bij het blauwe lijntje in het wapen bij de vorige post. Natuurlijk we eerst de afbeelding uitzoomen.
De rode oogjes het ik ook met de saté prikker aangebracht en daarna meteen met een keukenpapiertje gedept.
Ik hoop dat het duidelijk is
Jos

Back