17e eeuws speeljacht - Kolderstok mijn eerste boot

Eigenlijk zijn de schepen die wij bouwen te symmetrisch. Ze bouwden toen zonder bouwtekening, volledig op het oog, en dan kan een schip behoorlijk asymmetrisch worden. De hms Victory bijvoorbeeld maakte tijdens de tewaterlating zichtbaar slagzij, zo scheef was ze gebouwd.

Het is niet dat een schip scheef gebouw is als het scheef in het water ligt, iedere romp van een zeilschip met een V bodem gaat wanneer deze zonder ballast in het water ligt bij het minste gewicht verschil zichtbaar overhellen.

De tewaterlating vond aleen plaats metv ballast, de ballast moest scheef gestouwd worden om het schip recht te krijgen

@Ronk , @ISOLA2 Ik voldoe bijna aan de voorwaarden van de 17e eeuw. Geen bouwtekeningen. Dus asymetriche gebouwd. Wel een bouwbeschrijving met foto's en teksten welk latje waar moet komen. Wel een forum waar heel veel van is te leren. Maar had men dat vroeger ook niet dat een en ander werd door verteld.
Mijn kleinzoon zou wel willen varen met dit scheepje maar helaas voor hem het zal niet tewater worden gelaten. Er zal wel een proostmoment zijn, dus niet bij de tewaterlating maar wel als het scheepje klaar is

Inmiddels ben ik weer wat verder. Het dek is verder dichtgemaakt.
De liggende spantjes aangebracht en alles onder de spantjes gekleurd met Kolderstok midden eiken en daarna in de Danisch oil gezet
Speeljacht 39.jpg

De vlonder is er ook ingelegd. Wat jammer dat je niets meer ziet van de spantenopbouw van dit bootje na het leggen van de vlonder.
De opening van het rooster is gemaakt. En van het rooster zelf heb ik de buitenrand gekleurd.
De pijl die wijst naar de opening vindt ik niet mooi. Ik wil hier nog wat aan doen. Ik ga mij hierover het hoofd breken. Als er niets lukt laat ik het maar zo.
Speeljacht 41-1.jpg

Inmiddels ben ik weer wat verder. Het dek is verder dichtgemaakt.
De liggende spantjes aangebracht en alles onder de spantjes gekleurd met Kolderstok midden eiken en daarna in de Danisch oil gezetBekijk bijlage 436866

De vlonder is er ook ingelegd. Wat jammer dat je niets meer ziet van de spantenopbouw van dit bootje na het leggen van de vlonder.
De opening van het rooster is gemaakt. En van het rooster zelf heb ik de buitenrand gekleurd.
De pijl die wijst naar de opening vindt ik niet mooi. Ik wil hier nog wat aan doen. Ik ga mij hierover het hoofd breken. Als er niets lukt laat ik het maar zo.
Bekijk bijlage 436869
Ik heb er zelf ook deurtjes voor gemaakt wat ik toen ook wel een leuke toevoeging vond.

Bijlagen

• 20200525_173202.jpg
    20200525_173202.jpg
    188 KB · Weergaven: 175
Ik ben eruit. Het is wat met Woerden geworden. Ik heb bijna 50 jaar in Woerden gewoond en bijna 40 bij de gemeente Woerden gewerkt. Het gaat om een boot dus je zou het moeten combineren met water. Ik denk dat ik een aardige combinatie gevonden heb.

In Woerden staat nog een voormalig kantoor, gemeendelandshuis van het Grootwaterschap van Woerden. De oorsprong van dit waterschap ligt in de elfde en twaalfde eeuw. Op 11 mei 1322 werd door graaf Willem lll een akte uitgegeven die wordt beschouwd als de oprichtingsakte van het Grootwaterschap van Woerden. Het waterschap is op 1 januari gefuseerd met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. Onderstaand het wapen (tegenwoordig heet dat een logo) van het Grootwaterschap van Woerden
Speeljacht 43.png

Woerden stamt uit de Romeinse tijd. Rond 41 n. Chr werd op een natuurlijke hoogte het castellum Laurium gesticht. Rond het jaar 795 werd Woerden Wyrda genoemd. Woerden kreeg op 12 maart 1372 stadsrechten van hertog Albrecht van Beieren.
Speeljacht 43-1.png

Dit wapen van Woerden werd op 24 juli 1816 door de Hoge Raad bevestigd. De geruite baan verwijst naar het blauw-wit geruite uit het wapen van Albrecht heb ik mij laten vertellen. Maar ja de tijd gaat verder en het moet allemaal wat moderner tegenwoordig staat dit op de briefhoofden van de gemeente Woerden
Speeljacht 42.jpg

Hiermee ben ik aan de slag gegaan en dan is het de kunst van het weglaten met dit als resultaat
Speeljacht 44.jpg

Dit resultaat heb ik verkleind en ben hiermee aan het experimenteren gegaan. Hier heb ik wel wat van opgestoken maar met de resultaten was ik niet tevreden.
Speeljacht 45.jpg

Toen ik voldoende vertrouwen had heb het aangepaste logo op het stukje notenhout gelijmd met de pritstift. Met een tot beiteltje geslepen kleine schroevendraaier het ik de contouren uitgezet.
Speeljacht 47.jpg
Speeljacht 48.jpg

Nadat dit klaar was heb ik de ontstane gleufjes gevuld met goudglit

Daarna het papier eraf geschuurd en de contouren verder zichtbaar gemaakt.
Speeljacht 49.jpg

Nadat het geheel was afgewerkt was dit het resultaat waar ik wel tevreden mee ben
Speeljacht 50.jpg

Speeljacht 51.jpg

Dit was het tot zo ver. Het zal nu wel een poosje rustig blijven op de werf. Maar in de kajuit is er des te meer reuring. Er moet ontruimt worden zodat de kajuit opnieuw beplankt kan worden.

synoniem van reuring is drukte, commotie of opschudding. In de zin van die demonstratie op de Dam bracht veel reuring, commotie. Maar ook drukte, in de zin van een gezellige drukte, reuring op een festival. Dat bericht bracht veel reuring, opschudding onder de luisteraars.

Reuring is beweging, activiteit, en er zijn nog een hele hoop andere woorden te bedenken in deze betekenis @Jantjeu
Peter, je maait het gras voor mijn voeten weg
synoniem van reuring is drukte, commotie of opschudding. In de zin van die demonstratie op de Dam bracht veel reuring, commotie. Maar ook drukte, in de zin van een gezellige drukte, reuring op een festival. Dat bericht bracht veel reuring, opschudding onder de luisteraars.
Stephan heb jij de hele Wikipedia in je hoofd zitten? Ik had het niet beter kunnen verwoorden

Back