Even een kleine update.
Ik heb dan toch beslist om verder te werken aan het achterdeel daarna makkelijker te kunnen verderwerken in het midden.
Ik ben dus met de buizen begonnen. Daar kruipt wat werk in en ook de uitvoering van de kleppen op de leidingen moest ik nog eens bedenken.
Aangezien ik geen fan ben van het gebruik van vlammen en warmte zocht ik dus een manier om makkelijk bochten te maken zonder opwarming. Vooral omdat het heel veel bochten zijn die ik nodig heb, en ook omdat dat ik al eens geprobeerd had met kokend water, maar dat niet echt leek te lukken met dit soort buizen.
Tot nu toe zijn de eenvoudigste oplossingen van 0.3-0.8mm messing draad, 1-2 mm gewoon buigen. 2.5mm gebruik ik electriciteitskabel van in de bouw, de stijve draad met koperen kern. Die is net iets meer dan 2.5mm, maar acceptabel. Voor 2.5-4mm boor ik de styreen buis uit (1.5mm gaatje) en steek ik er de koperen kern van de bovenstaande draad in, alvorens te plooien. Voor 3mm buis heb ik een buizenplooier, die gebruik ik ook voor kleinere diameters, 4mm plooi ik rond een boorkop.
Dit is de draad die ik gebruik, en ernaast zie je enkele bochtjes. Dit werkt gemakkelijk om de afstanden/lengtes aan te passen. Het enige nadeel zijn uiteraard de raakvlakken van de bocht met de buis. In realiteit zijn die buizen ook niet echt egaal, omdat er isolatie rondzit en dan een glasvezel bescherming errond.
De buizenplooier voor 3mm. Ernaast zie je zowat alles wat ik gebruik voor dit werkje. De koperen kern, ontdaan van de isolatie en een paar bochtjes.
En zoals het er nu ongeveer uitziet. De grote U vorm tussenin is om de thermische spanning (krimpen en uitzetten van de buizen) op te vangen.
En de tanktop, daar staan de meeste kleppen en komt alles zowat samen.
Ondertussen ben ik ook even verder aan het doen aan de voormast, zodat die ook eindelijk eens afraakt in plaats van dat styreen buisje dat er nu stond...