"Als een importeur, dealer, agent of ander soort van tussenhandel iets toevoegt waarvoor klanten bereid zijn te betalen dan heeft deze absoluut bestaansrecht. Als echter weinig tot niets wordt toegevoegd waardoor klanten de neiging hebben om deze tussenschakel bij hun aankoop over te slaan dan ontstaan er vroeg of laat problemen. En dat is logisch en terecht.".
Nou doe je de importeur te kort. Zijn werkzaamheden gaan wel iets verder dan enkel het vervoer van auto's!
- Aanspreekpunt voor de fabrikant en dealer mbt onderhoud, terugroepacties, garantieclaims.
- Hulp bij opstellen van Nederlandstalige handleiding.
- Hulp bij inventariseren van de klantbehoeften en het opstellen van verkooptargets (belangrijk voor productieplanning vd fabrikant).
- Oprichten en onderhouden van een onderdelenmagazijn inclusief stukje software tbv bestellingen en voorraadbeheer.
- Marketing: journalisten uitnodigen voor introducties en reviews en het (laten) adverteren in allerhande media.
- Het oprichten en bemannen van een eigen werkplaats tbv ondezoek naar onverklaarbare klachten / garantiegevallen / lastige klussen.
- Het opstellen, organiseren en houden van opleidingstrajecten voor verkopers en monteurs van de dealers.
- Het onderhouden van contacten met overheidsinstanties, en het meewerken aan het verkrijgen van typegoedkeuring voor nieuwe modellen.
- Onderhandelingen met grote afnemers zoals leasemaatschappijen, en meedoen aan aanbestedingen van overheidsinstanties.
- Samenwerking met een financieel dienstverlener tbv het aanbieden van leningen.
- Contractering dealers, verkooptargets vaststellen, eisen stellen aan gewenste dienstverlening en uitstraling van het pand (merkgebonden standaard)
En dan ook nog een stukje transport regelen van de fabrikant richting de dealer.
En dan kan het zomaar zijn dat ik de helft nog vergeten ben, want ik heb totaal geen verstand van wat een importeur allemaal doet.