Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Hey, jij geeft hier je ongezouten mening over bepaalde beroepsgroepen:
    Ik geef mijn mening over de -in mijn ogen- werkelijke maatschappelijke waarde van zaken als apps.
    Persoonlijk heb ik liever een dak boven mijn hoofd, een bed om in te slapen en eten in de koelkast, dan een stukje software op mijn telefoon o.i.d.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2015
  2. DrKyosho

DrKyosho

Lid geworden:
    9 mrt 2015
    Hmm... nou om de discussie dan maar weer terug te leiden naar Robbe. Er wordt beweerd dat "tussenhandelaren" weinig tot niets toevoegen. Dat kan zo zijn, maar dat is in het geval van Robbe toch echt niet zo. Robbe heeft zich decennia lang ingespannen om producten van diverse fabrikanten (o.a. Futaba,Enya) aan de man te brengen. Men onderhield een klantenservice, een technische dienst en wikkelde garantiegevallen af. Maar buiten deze inspanningen en zoals ook al door anderen hier aangegeven, veruit de meeste "fabrikanten" willen helemaal niet rechtstreeks aan de eindgebruiker leveren. Zij willen produceren en ontwikkelen. De verkoop laten ze over aan een importeur (zoals Robbe ook is, buiten het feit dat Robbe ook wel degelijk een hele hoeveelheid producten zelf ontwikkeld en geproduceerd heeft in eigen fabriek) alsook het marktonderzoek, klantenonderzoek etc,etc. Dus om nu te zeggen dat een importeur overbodig is? Nee... Je koop je Japanse auto (bijv. een Toyota) toch ook niet rechtstreeks bij Toyota in Japan? Das sowieso onpraktisch en veel te veel gedoe ook. Nee als je hier in Nederland een Toyota wenst te kopen ga je daarvoor naar de Toyota dealer die op zijn beurt weer netjes de auto geleverd krijgt door de importeur van Toyota. Zo werkt het, en in zekere zin hoort het ook zo te werken. ECHTER, als iedereen zich aan deze spelregels zou houden, dan was er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. Het probleem zit hem er in, dat veel buitenlandse webshops/handelaren zich helemaal niet aan de hier binnen Europa afgesproken regels houden. Laat staan dat ze aan dezelfde regels en voorwaarden moeten voldoen waaraan een Europese onderneming zich dient te houden... En sowieso zijn (vooral) Chinese "producenten" erg slecht in het nakomen van exclusiviteitscontracten. Wel een opdrachtgever (bijv. Robbe) vet extra laten betalen voor het zogenaamde exclusieve recht op een bepaald product, om het vervolgens als de afgevaardigde van Robbe koud weg is van de onderhandelingstafel, hetzelfde product ook aan een ander te leveren. (voor een veel lagere prijs ook nog eens!) En waarom kunnen zij dit doen? Omdat ze toch niet aan gepakt worden. Dit soort "luizenstreken" zie in onze toch wel redelijk georganiseerde EU derhalve een heel stuk minder. Hier zou een producent die zoiets flikt gelijk een proces aan z'n broek hebben... Al met al blij dat ik geen importeur ben... zou me een hartkwaal ergeren. :)

3. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Nogmaals: als je als 'tussenhandel' niets toevoegt, dan bestaat het gevaar dat je gaat verdwijnen omdat je klanten om jou heen bij jouw leverancier bestellen. Dat is heel logisch en terecht. Er zijn voorbeelden genoeg te noemen.

Discussieren over de maatschappelijke waarde van Apps hoort niet in dit draadje thuis. Maar denk er het jouwe van ;)

4. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    @DrKyoso Jij meldt dat Robbe wel degelijk iets toevoegt. Dan hebben ze als importeur dus wel degelijk bestaansrecht. Ik heb ook nooit beweerd dat alle importeurs geen bestaansrecht hebben. Als je iets toevoegt is dat prima.

Enne, waarom zou ik mijn auto niet bij de importeur willen kopen?

5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Of liever nog bij de fabrikant, zonder BTW en invoerrechten te betalen in een doos met daarop "GIFT".
    Dan zouden al die graaiers bij de autobedrijven wel stoppen met hun criminele afpersingspraktijken.
    Kijk maar wat dezelfde Toyota in Hong Kong kost. Schandalig gewoon.

Daarmee is de analogie volgens mij helemaal rond. Zodra er autofabrikanten ontstaan die dit doen gaat de hele autohandel onderuit.

Het enige wat mij overigens stoort in deze hele discussie is dat modelbouwwinkeliers steevast worden beticht van "graaien". volgens mij proberen ze gewoon hun boterham te verdienen.

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Waar zou de huidige bouwvakker zijn zonder machines tegenwoordig?

Machines gebruiken we steeds meer dit maakt ons werk makkelijker en we werken sneller. Indirect gaat daardoor dus ook de aantal personen die werk verzetten omlaag. Hoeveel man gebruikte ze vroeger voor de bouw van een piramide? Dat is nu ook wel anders geworden en zo veranderd er heel veel en heel snel in de productie werkgelegenheid.

Men schreeuwt niet voor niets al jaren over tekort aan technisch personeel die al deze machines moeten bijhouden en ontwikkelen. Het beroep monteur / technicus / engineer is op sommige vlakken alleen maar complexer geworden je kan je focua niet meer leggen op 1 machine want volgende week is er alweer een snellere en betere die weer net even anders werkt.

Maar we dwalen nu helemaal af. Ik persoonlijk denk dat robbe weer wat meer toegevoegde waarde moet gaan betekenen voor de modelbouwer en niet alleen maar importeur zijn. De markt veranderd razend snel de laatste tijd. Prijzen staan onder druk maar juist op levertijd kun je die chinezen verslaan en dat laten ze mijn inziens teveel liggen net als veel nederlandse winkels

7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    @PH_AJH Ik heb het helemaal niet over ontduiken van BTW en invoerrechten. Dat is illegaal. Daar heb ik het niet over. Een importeur van auto's voegt volgens mij iets toe. Hij zorgt voor het vervoer van de fabrikant naar Nederland. Dat gaat veel makkelijker en goedkoper met heleboel auto's tegelijk, op een grote boot.

Maar... als ik voor veel minder geld mijn Toyota in Raamsdonksveer zou kunnen ophalen. Waarom zou dat dan niet mogen? Dan kan de hele autohandel wel onderuit gaan, maar dan voegden ze toch al niets toe waarvoor mensen bereid waren te betalen.

Dat is eigenlijk in het kort mijn betoog: "Als een importeur, dealer, agent of ander soort van tussenhandel iets toevoegt waarvoor klanten bereid zijn te betalen dan heeft deze absoluut bestaansrecht. Als echter weinig tot niets wordt toegevoegd waardoor klanten de neiging hebben om deze tussenschakel bij hun aankoop over te slaan dan ontstaan er vroeg of laat problemen. En dat is logisch en terecht.". En dan heb ik het niet over het ontduiken van belasting en andere invoerheffingen. Die moeten voor iedereen gelijk zijn.

8. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ah, dat klinkt toch al heel anders dan:
    Nee? Denk je dat die importeur alle service die de dealer nu levert gratis gaat verlenen? Hoeveel verkopend personeel denk je dat een importeur er op nahoudt? Hoeveel personeel dat zich bezighoudt met garantiegevalletjes, administratie, etc. Denk je nu echt dat je zomaar even alle dealers in Nederland kunt skippen en de importeur deze functie over laten nemen, zonder dat deze hiervoor extra kosten moet maken?

Het probleem is, dat in principe iedere tussenhandelaar wel iets toevoegt, maar dat de meeste eindafnemers zichzelf dat niet eens realiseren. Zelfs hun zelf-geïmporteerde spullen aangeven bij de douane kunnen ze niet eens. Dat laten ze de vervoerder doen, om hier vervolgens te gaan klagen dat deze daarvoor een vergoeding wenst te ontvangen.

Nogmaals, zoals ik al eerder stelde; het is voor particulieren aantrekkelijk om dit soort luxe producten zelf in het buitenland te bestellen, aangezien er weinig kosten / moeite mee gaan gepaard en de risico's relatief klein zijn. Maar dat je wat spulletjes bij HK kunt bestellen om deze vervolgens min-of-meer automatisch enkele weken later afgeleverd te krijgen, wil nog niet zeggen dat je weet wat er allemaal komt kijken bij het daadwerkelijk importeren, distribueren en doorverkopen van producten.

9. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Nou doe je de importeur te kort. Zijn werkzaamheden gaan wel iets verder dan enkel het vervoer van auto's!

- Aanspreekpunt voor de fabrikant en dealer mbt onderhoud, terugroepacties, garantieclaims.
    - Hulp bij opstellen van Nederlandstalige handleiding.
    - Hulp bij inventariseren van de klantbehoeften en het opstellen van verkooptargets (belangrijk voor productieplanning vd fabrikant).
    - Oprichten en onderhouden van een onderdelenmagazijn inclusief stukje software tbv bestellingen en voorraadbeheer.
    - Marketing: journalisten uitnodigen voor introducties en reviews en het (laten) adverteren in allerhande media.
    - Het oprichten en bemannen van een eigen werkplaats tbv ondezoek naar onverklaarbare klachten / garantiegevallen / lastige klussen.
    - Het opstellen, organiseren en houden van opleidingstrajecten voor verkopers en monteurs van de dealers.
    - Het onderhouden van contacten met overheidsinstanties, en het meewerken aan het verkrijgen van typegoedkeuring voor nieuwe modellen.
    - Onderhandelingen met grote afnemers zoals leasemaatschappijen, en meedoen aan aanbestedingen van overheidsinstanties.
    - Samenwerking met een financieel dienstverlener tbv het aanbieden van leningen.
    - Contractering dealers, verkooptargets vaststellen, eisen stellen aan gewenste dienstverlening en uitstraling van het pand (merkgebonden standaard)

En dan ook nog een stukje transport regelen van de fabrikant richting de dealer.

En dan kan het zomaar zijn dat ik de helft nog vergeten ben, want ik heb totaal geen verstand van wat een importeur allemaal doet.

10. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Nee, natuurlijk niet. Dat zeg ik toch ook niet? Als de dealer allerlei dingen toevoegt waar de klant bereid is voor te betalen dan is er toch niets aan de hand?
    Als je ze zo makkelijk direct geleverd kunt krijgen, waarom zou je dan gaan importeren, distribueren en doorverkopen? Dat voegt dan toch niets toe?

@prop-er Ik heb nooit beweerd dat de importeur overbodig is. En mijn 'lijstje' van werkzaamheden van een importeur was niet uitputtend. En ook zo niet bedoeld. Mijn punt was dat een auto-importeur wel degelijk iets bijdraagt. En dat onderschrijf jij. Dank :)

@Cheetah Helemaal mee eens!

11. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Invoerrechten, ook zo iets. Bedoeld om de binnenlandse producenten te beschermen (dat is het solidariteitsbeginsel, niks mis mee, in tegendeel).
    Maar die zijn er eigenlijk niet voor 99,5% van wat modelbouwers uit het buitenland laten komen.
    Dus dat geld wordt gewoon door iemand anders ingepikt. Dat is oneerlijk en ten nadele van de eigen consumenten.
    Kortom, ik kan er alle begrip voor opbrengen als men deze kunstmatige prijsopdrijving probeert te omzeilen.

12. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Heb jij wel eens invoerrechten moeten betalen voor modelbouwspulletjes die je in het buitenland had besteld? Ik in ieder geval niet. En volgens mij heb ik überhaupt nog nooit invoerrechten hoeven betalen als ik iets buiten de EU had besteld.
    BTW en inklaringskosten daarentegen...

13. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dan heb je nooit voor meer dan 150 euro besteld......want vanaf dt bedrag betaal je invoerrechten.

14. bozko

bozko

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Huh ik dacht dat alles boven de 25 dollar invoerrechten moet gaan betalen?

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
  16. bozko

bozko

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Ah oke weer wat geleerd

17. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ik heb wel eens wat bij HK besteld vanuit mijn huis in Frankrijk. Minder dan € 150,- besteed.
    Ik moest toen €20,- aan de postbode betalen bij aflevering :(

18. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Vorige week nog een pakketje ter waarde van 794,59 dollar ontvangen. Zodra de factuur van UPS binnen is, zal ik even kijken, maar voor zover ik weet heb ik tot nu toe alleen BTW betaald. Het zou kunnen dat het komt omdat ik voornamelijk electronica en boeken uit het buitenland haal, de invoerrechten daarop zijn, als je al iets moet betalen, in vergelijking tot de BTW en inklaringskosten sowieso minimaal.

19. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    2 gratis accu's van Muchmore mogen ontvangen met een waarde van 82 dollar, iemand bij de douane kon de inhoud niet thuis brengen en heeft besloten dat er motorfietsonderdelen twv 233 euro in zat, of ik even 66 euro wilde betalen. Had ik die accu's net zo goed hier in Nederland kunnen kopen.
    Dus maar bezwaar aangetekend gezien deze gesponorde accu's zijn.....

Neemt niet weg dat er met al die kleine beetjes wat buiten Europa besteld wordt al dan niet met een factuurvervalsing waarbij de verplichte kosten worden omzijlt de totale schade voor de Nederlandse economie ver op kan lopen.

20. bosreus

bosreus

Lid geworden:
    19 okt 2003
    De inklaringskosten zijn +/- 23 euro.

Hans

Deel Deze Pagina