Robbe bijna failliet ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Jan Hermkens, 8 feb 2015.

1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Zoals het was en is:

- Futaba apparatuur wordt uitsluitend via importeurs op de markt gebracht. Uiteraard zijn er daarbij afspraakregels over het leveringsgebied. Zo is bijv. Hobbico de importeur voor de USA en Ripmax voor Groot Brittannië.
    - Tot 1989 was Robbe de importeur voor het Europese continent, Ripmax was dat toen al voor Engeland. Robbe hield daarbij z'n eigen lijn aan en zette z'n eigen naam op de apparatuur, Ripmax hield vast aan het internationale programma (met enkele aanpassingen) en aan de naam Futaba en plakte er alleen een Ripmax stickertje bij.
    - Na een ernstig zakelijk conflict tussen Robbe en Futaba zijn er sinds die tijd in Europa meerdere Futaba importeurs bij gekomen, die elk hun eigen leveringsgebied hebben (o.a. Zwitserland, Italië en Frankrijk). Tevens werd Robbe verplicht de naam Futaba op de apparatuur te vermelden, dit was voor Futaba altijd al een heikel punt.
    - Als winkelier kun je ook tegenwoordig nog steeds officiëel geen Futaba apparatuur betrekken van een niet-Europese importeur. Dit vanwege de CE-aspecten en vooral vanwege de verplichting van een conformiteitsverklaring. Daarnaast wordt het aan de beleefdheid van de importeurs overgelaten om de afspraken na te leven niet buiten hun eigen verzorgingsgebied te leveren. Uiteraard zijn er daarover diverse conflicten, maar dat zijn incidenten. De enige uitzondering is België, waar het Franse Avio & Tiger en Robbe elkaar beconcurreren sinds het wegvallen van de Belgische Futaba importeur.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2015
  2. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Ach, ja, een pot nat........

tja, de NAM, dat is een aflopende zaak en veel daarvan gaat naar het verre buitenland voor een prikkie. We halen veel meer uit Rusland en andere landen dan we uit de grond halen.
    Daarnaast zijn de energie maatschappijen via lange constructies allemaal in handen van Gasprom en nog een Russische firma, dus al ons geld wat wij betalen aan de NUON, Essent of anderen verdwijnt daarheen.

ps, de IAO ken ik niet, wel EBAD (eerst betalen anders druit) en Cramers een kleine busmaatschappij die onze regio (Grevenbicht, Buchten, Holtum, Born, Obbicht, Guttecoven, Einighausen, Limbricht naar Sittard en Geleen) vervoerde.

3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, dat is ook wat kort door de bocht hoor....

Dat een bedrijf hier, in handen is van een buitenlandse moedermaatschappij, betekent niet dat alle geld opeens naar het buitenland verdwijnt, hoor: sowiso ontvangen alle arbeidskrachten hier een salaris, en dat geld gaat gewoon weer circuleren in de nederlandse economie. Daarnaast draagt zo'n bedrijf ook belasting af, investeert hier, levert werk op voor toeleveranciers etc etc.

Het zou mij verbazen, als er van iedere euro die jij voor je gas betaalt, naast de inkoopsprijs meer dan 5 cent naar de moedermaatschappij gaat.... Ik schat zelfs in, minder....

Als je (om maar weer terug te komen op de internationale internethandel) echter een item in HongKong of waar dan ook bestelt, en je weet de invoerrechten of BTW te omzeilen, gaat WEL gegarandeerd al je geld naar het buitenland, dan blijven er slechts een paar dubbeltjes hier voor de koeriersdienst die het aan je deur brengt...

Hoewel ik het helemaal geen prettig idee vind dat onze energie-voorziening deels in buitenlandse handen is, heb ik liever een nederlands bedrijf met een buitenlandse eigenaar, dan een rechtsstreekse handel van buitenlandse producent naar nederlandse consument.

Maar ja, als de LHS er allemaal mee op houd....

Groet, Bert

4. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    @Corrien

Fijn dat ik nu dan weet hoe het dan precies zat, maar wat ik destijds dus dacht komt toch wel degelijk overeen met wat jij schrijft.
    Robbe heeft zich altijd geprofileerd als een merk en had er groot belang bij dat het merk Futaba niet op het apparaat stond. Ze hadden hetzelfde kunnen doen als Ripmax.
    Door die sticker van Robbe op die Futaba-zender konden ze allerlei spullen in de wereld kopen en in een Robbe zakje doen en daar flinke winsten mee maken. Geloof maar dat die Futaba-zenders heel veel indirect in het laatje hebben gebracht bij hen en dat zou een stuk minder zijn geweest als ze net als Ripmax dat niet hadden gedaan.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Om die bewering hard te maken, zul je toch met prijsvergelijkingen uit die tijd moeten komen...

Anders "roep je maar wat"....

Volgens mij is namelijk de boel niet plotsklaps goedkoper geworden toen er opeens Futaba op stond....

Groet, Bert

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Robbe had er inderdaad belang bij, dat hun eigen naam op de apparatuur stond. Als er Futaba op had gestaan was er gegarandeerd minder verkocht, want die naam kende men hier niet of nauwelijks. De prijs op het zakje werd uitsluitend bepaald door wat de concurrerende Europese merken rekenden en wat de klant bereid was te betalen, niet door wat je er elders op de wereld voor moest neertellen. Daarvan had men geen kennis en daartoe was ook nauwelijks de mogelijkheid. Internet was er nog niet, dus buiten Europa kopen was er nog niet bij.
    Zo ook Graupner. Toen de benaming Graupner-JR werd nadat men afscheid had genomen van Grundig had in Europa nauwelijks iemand enige wetenschap wie/wat JR was en het werd ook nauwelijks belangrijk geacht. Dit terwijl JR toch ná Futaba de grootste speler op de internationale markt was.

Indertijd waren de merken Robbe, Multiplex, Simprop en Graupner in Europa een begrip, wat er buiten Europa werd verkocht was niet of nauwelijks bekend. Nadat Microprop failliet was gegaan en de ontwikkeling van zendapparatuur bij Simprop begin 80er jaren stagneerde bleven eigenlijk alleen de eerstgenoemde drie over. Hierbij was Graupner de grootste, was Robbe bijna even groot en deed Multiplex ongeveer de helft van wat de 'grote twee' deden. Men had ook uitsluitend concurrentie van elkaar, waardoor de handel een stuk overzichtelijker was en een stuk lucratiever. Zo was de marge, die de winkelier kon rekenen in de 80er jaren flink wat hoger dan heden ten dage.

7. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ik heb het juist over al die produkten die Robbe erbij heeft kunnen verkopen dankzij die Futaba zenders van goede kwaliteit met die Robbe sticker....

Zo makkelijk om te zeggen dat iemand "maar wat roept..." en met feiten moet komen.
    Zeiden ze ook altijd over die kernkoppen op Soesterberg en het gefriemel van de pastoors.

Dat het uiteindelijk tot een conflict heeft geleid zegt voldoende.
    Het was heeel belangrijk voor Robbe om hier geen Futaba te zien, maar alleen Robbe.

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je bedoelt al die vliegtuigjes en bootjes die ze konden verkopen dank zij Futaba????

Geloof je nu zelf wat je zegt? Er zijn legio merken die geeneens eigen apparatuur verkochten, en die raakten ook hun bouwdozen kwijt, hoor....

Vroeger, en nu ook....

Groet, Bert

9. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Er zijn geen legio merken die je met Robbe kunt vergelijken....
    Ze hebben dat destijds niet voor niks gedaan en ze hebben zich ook niet voor niets verzet toen Futaba dat wilde stoppen.

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja joh... Vast!

Ford maakt ook niet zelf zijn oliefilters, maar de filters van een nieuwe Ford, staan wel de merknaam op....
    Da's niet omdat ze daar zoveel meer auto's van verkopen hoor.
    Maakt voor Robbe qua verkoop geen drol uit in de verkoop van bouwdozen, of ze nu "Futaba" verkopen, of "Robbe".
    Dat is gewoon merknaambescherming, trots, arrogantie, noem het hoe je het noemen wilt.
    Maar het is onzin om er "kwade plannen" achter te zoeken, en zelfs al zou je.... wat is er mis met een bedrijf wat zijn inkomsten probeert te beschermen?

Ik snap niet dat je er zo op doorhamert, dat "Robbe er voordeel bij zou hebben"... lijkt me nogal evident: Robbe is nooit een filantropische instelling geweest die de modelbouwer subsidieerde....
    :rolleyes:

Groet, Bert

11. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Inderdaad evident... daarom kloppen ook je eerder reacties niet.
    Ik zoek nergens "kwade plannen". Het is uiteindelijk allemaal een reactie op de opmerking van "DrKyosho" die beweerde dat de kopers van hobbyking het nu voor elkaar hadden gekregen om dit mooie merk de nek om te draaien.

Ik vind het evengoed jammer, maar aanpassen is nu eenmaal de sleutel tot overleving. Dat was al voor de mensheid.

12. DrKyosho

DrKyosho

Lid geworden:
    9 mrt 2015
    Hmmm, ik denk dat ik maar een andere naam aan ga nemen hier... Als DrKyosho nu al tussen aanhalingstekens komt te staan... Overigens, blijf ik wel, ZONDER iemand te schofferen, bij mijn bewering dat o.a. het gretig gebruikmaken van firma's als een Hobbyking (e.a.) er in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de problemen waar firma's als een Robbe (en daarvoor al Graupner) in terecht zijn gekomen. Wat ook best opvalt is dat enkelen fijn langs de zijlijn staat te beweren dat "een Robbe" of "een Graupner" dan maar mee hadden moeten veranderen. (met deze snelle moderne,veelal op prijs gebaseerde internethandel bedoel ik dus) Natuurlijk, daar heeft men zeker een punt. De klant is koning, en de klant bepaald. Nu is het niet zo dat deze merken/fabrikanten daar niet in mee wilden gaan hoor. Sterker nog, al in 2000 stond het gehele Robbe assortiment keurig op hun website. Tja, dat er toendertijd ook keurig bij vermeld stond: Lieferung nur uber den fachgeschaft... ja dat heeft te maken met een stukje bedrijfscultuur. Robbe (en ook Graupner) stelden (zeker 10,15 jaar geleden) best hoge eisen aan de modelbouwwinkels die "hun" producten wilden voeren. En als tegenprestatie daarvoor, hebben Robbe en Graupner de directe verkoop via een eigen webshop tot zo lang als economisch verantwoord houdbaar was, uitgesteld. Deels uit fatsoen tegen over de modelbouwwinkels, en deels omdat ze anders (terechte) claims aan de broek zouden krijgen. (zeker in Duitsland, voor beide merken toch veruit de grootste en belangrijkste markt) Het ligt deels ook zeker in de bedrijfscultuur daar. Het gaat in een heleboel bedrijfstakken in Duitsland (en zeker de modelbouwwereld) nu eenmaal niet allemaal zo snel en flitsend als wij bijv. hier in Nederland gewend zijn. Ondanks de (voormalige) financieele schaalgrootte van een "Robbe" of "Graupner" was het gewoon economisch niet haalbaar om snel de hele organisatie op een andere manier te organiseren/runnen. Anderen voormalige "grootten" zagen dit wel al eerder in, en hebben het over een heel andere boeg gegooid. (o.a. MPX, Simprop) En niet te vergeten, beide firma's (Robbe en Graupner) hebben tot het bittere eind geprobeerd om in Duitsland te kunnen blijven produceren. Beide hebben altijd (al dan niet terecht) een enorme waarde aan het predicaat "made in Germany" gehecht. En tot op zekere hoogte was daar ook altijd wel iets voor te zeggen. Dat dit predicaat vandaag de dag een heel stuk minder voor de (potentiele) klant betekend, ja dat is een inschattingsfout van heb ik me jou daar... Das gewoon een kwestie van een verkeerde inschatting/beoordeling geweest met catastrofale gevolgen. Maar nu ga ik wel heel ver in op een stukje "bedrijfsmanagement" en das hier denk ik niet zo zeer de bedoeling.
    Overigens, wat Futaba betreft, dit merk heeft het (let wel:DESTIJDS!!!) nooit overwogen zich uit zichzelf hier op de Europese markt te begeven. Dat Robbe een samenwerking met hen aanging, waardoor ze uiteindelijk lekker veel konden afzetten in Europa, daar is Futaba de firma Robbe nog steeds (ondanks zakelijke conflicten in het verleden) erg dankbaar voor.
    Dat Robbe er op stond dat de Futaba producten voorzien werden van een Robbe sticker, een Robbe verpakking, etc,etc dat was idd om de naam Robbe zeker te stellen en de naamsbekendheid verder te vergroten. (lesje reclame maken voor de eigen naam uit het schoolboekje) En zoals al eerder door mijzelf, maar ook door bijv. meneer Corrien (Jan) al aangegeven was, Robbe heeft zich ook wel degelijk met de uiteindelijke uitvoering van de zenders bemoeid. En hier ook ontwikkeling voor gedaan. (de pultzenders vrijwel 100%, de andere handzenders minder) Overigens nog bij dezem ijn uitdrukkelijke complimenten aan Corrien (Jan) en Longflight over hun feitenkennis! Fijn weekend allemaal! :)

13. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    wat mij wel verbaast de laatste tijd is dat chineze bedrijven zich vestigingen in de EU. Maar alsnog vanuit de EU zonder belasting kunnen leveren???

Dat men buiten de EU zonder belasting opstuurt naar de NL is werk voor de douane om dat goed te onderscheppen en te belasten. Maar binnen de EU is een vrije handelszone en wordt er niet op btw gecontroleerd.

Op ebay zie ik chineze verkopers met verzending vanuit engeland verschijnen. En hobbyking met zijn magazijn in nederland.

Daar zit wel wat scheef naar mijn idee, en neem toch aan dat de EU/overheid dit ook wel ziet.

14. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Vandaar het prijsverschil tussen levering vanuit China of Europa.
    Er worden echt wel invoerrechten en BTW voldaan hoor.

15. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Niet onderbouwde subjectieve mening/standpunt/gevolgbeschrijving. Zowel Robbe als Graupner produceren weinig tot niets. Er wordt welliswaar ontwikkeld, maar productie wordt uitbesteed. Het grootste deel van het assortiment komt uit Azië. Toegevoegde waarde moet worden gevonden in een goede kwaliteit Duitstalige handleiding, en service als er een onderdeel mist, of tijdens gebruik kapot gaat.

Tot mijn verbazing is de nieuwe Heron van Multiplex 100% Made in Germany. Productie is hier blijkbaar zo geautomatiseerd, dat de loonkosten geen spelbreker meer zijn.

16. Jee-Em

Jee-Em

Lid geworden:
    12 nov 2011
    Tsjonge. Iedereen rollebolt hier weer over elkaar heen, zeg.

Wat ik belangrijker vind, en sneuer, is dat er wéer een modelbouwfabrikant met een groots verleden over de kop gaat.

Ik kan me nog herinneren hoe trots Robbe jáaaarenlang geleden op de Messe stond met hun eerste laser-gesneden bootje, de Colt. Eigen ontwerp en productie, en razendsnel voor een ABS 7-cel bootje in een wereld waar de Amerikaanse MRP's met hun glasvezel iedereen het nakijken gaven.

Langzaam zag ik echter de eigen ontwerpen verdwijnen, en begonnen er steeds meer kant&klare china-bootjes te verschijnen. Robbe's Auto's waren ook al zo eigenzinnig toen ze de ontwerpen nog voornamelijk zelf deden. Hun 6x6x6 MAN truck bijvoorbeeld, Niet helemaal mijn smaak, ik was toen al Tamiya-adept, maar toch heel "eigen"

Helaas heeft de hausse in de RTR hobby vliegtuigjes, bootjes en auto's, het "modelbouw aspect" van de hobby om zeep gebracht. Mensen willen gemakkelijk en snel, en zijn er ook gauw weer klaar mee. Vroegâh, als je een model zelf bouwde, was er mijnsinziens een grotere kans dat je door de hobby gegrepen werd. Een eigengebouwd kistje voelt toch anders dan een RTF foam dingetje, hóe gedetailleerd die Chinezen en Taiwanezen ze tegenwoordig ook kunnen maken.

Bedrijven als Robbe en Graupner haalden toendertijd toch ook een bende winst uit de materialen die ze verkochten -en soms zelf fabriceerden, Graupner, bijvoorbeeld, had zijn eigen Balsa-fabrieken in Z Amerika en Thailand. Door de kant-en-klaar producten die steeds beter werden, is dat deel van de hobby nog slechts iets voor de -langzaam uitstervende- oude zakken zoals ik.... Dáarop kan een bedrijf als Robbe niet draaien natuurlijk.

Helaas. "The end of an era" ik hooop trouwens wel dat ze na een doorstart hun prijzen weer wat laten zakken. Mijn lokale hobbyboer heeft uit loyaliteit de Scorpion re-re voor me besteld, maar heeft daar weinig aan over gehouden. En dat terwijl ik dezelfde Scorpion had kunnen bestellen en afgeleverd bij mijn deur vanaf Tamico, voor €20.- minder...

Daar kan een lokale hobbyboer natuurlijk niet tegen concurreren, als Robbe besluit de export modellen naar Nederland met een extra €30.- opprijs te verkopen.

Oh, en om tóch lekker wat olie op het vuur te gooien (ik kán het niet laten.. :p ) ik heb er een 17.5t Turnigy bl met een 30amp HK regelaar in gestoken. Pflrrrrrt!! Gaat als de brandweer met een -jawel- turnigy 2200 nimh-tje.

17. DrKyosho

DrKyosho

Lid geworden:
    9 mrt 2015
    Correctie, mijn verhaal is wel degelijk onderbouwd... Maar laat ik het wel even verduidelijken! Tot 2003 werd er wel degelijk een hoop geproduceerd. En ja als eerste werd de productie van vliegtuigkits gestopt, cq uitbesteed. Robbe heeft wel degelijk heel veel zelf geproduceerd. De door hun ontwikkelde Plura rompen heeft men altijd zelf geproduceerd hoor. Evenals de Siros vleugels. En bij Graupner heeft de productie, zij het de laatste jaren vrij kleinschalig, gedraaid. Tot aan de overname door SJ heeft men gewoon in Kircheim Teck geproduceerd hoor. Weliswaar geen vliegtuigen meer, maar nog steeds liepen daar de ABS rompjes van de band hoor...(scheepsrompen bedoel ik) En dat beide merken wel degelijk een (enorme) waarde hechtten het predicaat "made in Germany"das gewoon een feit... Sla zowel de Robbe als Graupner catalogi er maar op na. Staat uitgebreid vermeld in het voorwoord... Ja dat is niet op het internet te vinden ja. Maar sla er gerust de good old dikke catalogi op na. En dat er een heel groot deel van hun assortiment als sinds jaar en dag uit Azie komt, dat was in de jaren 90 al zo. Sterker nog, op het gebied van autobouwkits had men in de jaren 80 al de handdoek in de ring gegooid. (dit werden om-gelabelde Kyosho kits, maar ook nog wel spul uit Europa (SG bijvoorbeeld) ) Voor velen is dit misschien allemaal een tijd terug, maar ik geef dit allemaal zo aan, omdat zoals ook door Longflight reeds genoemd, de problemen in de rc modelbouwsector al veel langer spelen. Het is niet zo dat een Robbe of een Graupner zo maar opeens in de problemen zijn gekomen. Ze hebben in het verleden al eerder op het randje van de afgrond gebalanceerd... En tsja wat betreft MPX... das nu een voorbeeld van een "voormalige" grote speler (hier in Europa althans) die het dus wel heel snel over een andere boeg heeft gegooid... En daar best succesvol in is geweest.(ik bedoel de overschakeling van (prijzige) premium class high end zwever kits en een enkele motorkist naar schuim modellen...) Overigens, ik ben vaak bij de firma Graupner in Duitsland geweest, en heb tot mijn grote genoegen Hans Graupner 2 keer mogen ontmoetten. Ik kan je wel met zekerheid zeggen, dat de beste man zich omdraait in z'n graf als ie zou weten wat er met zijn bedrijf gebeurd is...
    En het is beslist niet zo dat ik iets zou hebben tegen spullen geproduceerd in China of zo, integendeel als het daar voor minder kan EN (tegenwoordig) net zo goed, waarom niet? Waar ik wel een enorm probleem mee heb, is het feit dat zo goed als geen ene Chinese producent zich houd aan afspraken met betrekking tot rechten etc,etc. En ook het feit dat geen enkel buitenlands bedrijf of investeringsmaatschappij zich voor meer dan 49% eigenaar kan maken van een fabriek aldaar. Denk je zelf niet dat zowel Robbe als Graupner niet op het idee waren gekomen om daar zelf productiefaciliteiten te gaan bezitten? Dat wilden ze een kleine 20 jaar geleden al... maar het is door de Chinese wetgeving gewoon zo goed als onmogelijk. Maar genoeg over Robbe, Graupner, China of whatever, ik ga van mijn weekend genieten! Fijn weekend allemaal! :)

18. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Het is al meerdere keren zeer duidelijk uiteengezet: Robbe is gewoon een gezond winstgevend bedrijf. Het probleem zit bij een eigenaar waarvan het onderpand door de bank niet meer geaccepteerd wordt. Waarom dan al die melancholische verhalen over die arme arme Robbe en de boze Chinezen???

19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    helaas die worden niet voldaan:

Als bedrijf kan ik ook geen btw terug vragen ook al heb ik hierboven besteld bij hobbyking in nederland. Ze verkopen vanuit nederland maar boeken het op vanuit HK.

20. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    "Bijgedragen"... Ja, wellicht, maar een deel van de modelbouwers is zowel Robbe als Graupner kwijtgeraakt (in ieder geval in het scheepssegment) toen men met meganomale projecten naar buiten trad.
    Ik herinner me nog de enorme Leopard IIA5 tank van Robbe. Heeft exact één (1) jaar op hun stand in Neurenberg gestaan. De schaal weet ik niet meer, ik schat 1:5, kan ook 1:10 geweest zijn. De prijs stond er niet bij, daar mocht je alleen fluisterend naar informeren. En voor je het antwoord kreeg was het raadzaam om eerst te gaan zitten, want je viel om als je die prijs hoorde.
    Welke idioot denkt zoiets te gaan verkopen in aantallen die de investeringen rechtvaardigen?
    Graupner met z'n "Premium Line" idem. Ik heb RMS Titanic van de Premium Line in m'n hobbyruimte staan. Een prachtig model, daar niet van, maar ik zou haar nooit gekocht hebben. Ik heb haar in bruikleen gekregen voor MbA. Om te recenseren en te verbeteren. Ik er best trots op, want er zitten nu twee rookgeneratoren in, de motoren worden op een betere manier aangestuurd en ik kan een hele batterij geluiden uit het model toveren. Maar ik zou haar nooit gekocht hebben! Waarom niet? De reden bestaat uit 3 letters en 3 cijfers: RTR en 900+ euro. Ik heb een behoorlijk hobby-budget, maar als ik dat bedrag voor een modelschip uit ga geven, kan ik de rest van mijn huwelijk in mijn hobbyruimte slapen. De garage dus.
    En kijkend naar de nieuwe modellen van de premium Line, zie ik grote schepen, die duidelijk minder in kwaliteit zijn: H.M.S. Prince of Wales met verkeerde geschutskoepels, een Flowerclass Corvette wat niets anders is dan een schaalvergroting van het oeroude 1:72 Matckbox-model, een QM II die, oppervlakkig gezien er best aardig uitziet, totdat je binnen een afstand van een meter komt: dan zie je dat de detaillering van de dekken slechts zeer summier is... Stuk voor stuk prestige-projecten die bij mij de associatie opwekken dat het modellen zijn die slechts zeer zelden water zullen voelen.
    Men had er beter aan gedaan te investeren in de toekomst van de (scheeps-)modelbouw door schepen te blijven produceren die voor alle modelbouwers aantrekkelijk zijn: simpele scheepjes (Een Paula of een Dolly bijvoorbeeld) voor de jeugd, een Kormoran voor de bouwer die wat meer functies wil en schepen als de Happy Hunter of de Parat voor de gevorderde bouwer. En uiteraard dan ook de modernere schepen: bijvoorbeeld schepen met een bijlboeg of een moderne sleper. Ja, dat kost investeringen voor de fabrikant, maar uiteindelijk is het wel het behoud van de hobby: op die manier blijf je de jeugd geinteresseerd houden.

En de klant betaalt... of niet. En als de klant niet betaalt, gaat uiteindelijk de gehele keten hieronder lijden. Van winkelier tot fabrikant en alles wat daar tussen zit.
    Zorg dus dat je weet waar de klant in geïnteresseerd is! NIET in meganomale, RTR-schepen of enorme tanks die voor de gewone sterveling niet of nauwelijks te betalen zijn. WEL in een goed-uitgebalanceerde lijn van schepen/auto's/vliegtuigen voor modelbouwers van 10 tot 80.

Dáár heeft men (in ieder geval op scheepsgebied) het huiswerk niet goed gedaan.
    En dat is jammer. De serieuze scheepsmodelbouwer moet tegenwoordig héél goed zoeken wil hij of zij nog een mooi (te bouwen) scheepsmodel vinden.
    Of hij moet overgaan op "Plastic Magic": het omkatten van een statisch scheepsmodel naar RC, zoals gedaan is met S100 van zowel Revell (1:72) als Italeri (1:35) en soortgelijke schepen.
    Met de kleine RC-componenten en lipo-accu's van tegenwoordig goed te doen. (Been there, done that, got the T-shirt)

Deel Deze Pagina