VSB Scania met haakarm systeem

Je moet dit niet als kritiek zien, maar ik vind het persoonlijk jammer dat je een heleboel onderdelen zelf maakt, om het natuurgetrouw neer te zetten, maar dat je voor de bak geen hydrauliek gebruikt. Ik ben stikjaloers op de delen die je kan frezen, maar het zou denk ik mooier zijn als de haakarm dan ook schaalgetrouw zou zijn.
 
Je moet dit niet als kritiek zien, maar ik vind het persoonlijk jammer dat je een heleboel onderdelen zelf maakt, om het natuurgetrouw neer te zetten, maar dat je voor de bak geen hydrauliek gebruikt. Ik ben stikjaloers op de delen die je kan frezen, maar het zou denk ik mooier zijn als de haakarm dan ook schaalgetrouw zou zijn.

Voor mij was de haakarm juist de uitdaging om een vrachtwagen te kopen. En hydrauliek is gewoon teduur heb nog zoveel andere hobby's waar ik op leeg loop. dat ik niet al te veel geld wil gaan uit gegeven aan deze vrachtwagen. Wil er volgend jaar nog wel 1 kopen.

Maar de haakarm is nog niet af en je zal in het echt weinig gaan zien van de spindel alleen zal je die 2 armpjes zien maar er komen wel cilinders aan vast te zitten die ook weer een boel verbergen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Pluis,

Tja, het lukt niet altijd om in de modelbouw alles precies na te bouwen als in 1:1 !
Soms moet je consessies doen, omdat het eenvoudig op schaal niet is na te maken.
Bovendien kost een compleet Leimbach Hydraulisch afzetsysteem, incl. elektronica ongeveer Euro : 950,00

Een zelfgebouwd schroefspindel afzetsysteem kost ongeveer, incl. materiaal Euro : 200,00 + arbeidsloon, maar dat moet je niet rekenen hé, want het is hobby !!

Bovendien geeft het heel veel voldoening als je alles zoveel mogelijk zelf bouwt !!

En je zal zien als het afzetsysteem klaar is en is voorzien van cilinders dat het helemaal niet opvalt ,dat het een schroefspindelsysteem is !!

Bovendien is een schroefspindel waarschijnlijk sterker dan een hydraulisch systeem, omdat deze met een redelijk lage werkdruk werkt van ongeveer 8 bar.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, ik had het zelf anders gedaan, maar dat is de reden dat we dit forum hebben ;). Gaat het kiepen trouwens ver genoeg? Als je die armen langer maakt, heb je dezelfde kracht er in zitten, maar komt ie wat verder (of geef ik je nu teveel werk...)
 
Nogmaals, ik had het zelf anders gedaan, maar dat is de reden dat we dit forum hebben ;). Gaat het kiepen trouwens ver genoeg? Als je die armen langer maakt, heb je dezelfde kracht er in zitten, maar komt ie wat verder (of geef ik je nu teveel werk...)

Wat je op de foto ziet is het de max van het kiepen. En dit is niet langer te maken want dat klopen de andere hoeken niet meer voor het op trekken van de container.
Kiepen is voor mij ook een extratje wat ik toch niet vaak gebruik. Dus ga ik er niets meer aan veranderen.
 
scania

hoi marko
ziet er wel heel erg goed uit en de video geeft een beter beeld dan een foto of 1000 woorden,ga zo door en wel een video als hij klaar is
mvg markioo
 
Hallo Marko,

Een mooi stukje vakmodelbouwerk hoor, de haakarm ziet er SUPER uit !!!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar ik ben ook benieuwd hoe sterk de haakarm is !!
 
Hallo Marko,

Leuk om jou te hebben ontmoet in Bemmel, het was gezellig !!

Je Scania met het schroefspindel afzetsysteem ziet er echt SUPER uit, het werkt heel mooi !!

De achterbumper met de onderrij-beveiliging ziet er ook zeer mooi uit hoor !

En ja Marko, in het echt kan je het toch allemaal wat beter zien dan op de foto's !

Succes met de verdere (af)bouw van de Scania, ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat !!
 
Hallo marko,

misschien dat jij duidelijkheid kunt scheppen?
ik en marten verschillen van mening over het plaatsen van de as bij de scania.
[57298] bouwverslag-volvo-fh12-globetrotter

en ik denk dat jij heb antwoord hebt, want marten gebruikt een van jouw foto's als voorbeeld.

Groeten Ricky
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoezo die vrijloop, dan zet je toch gewoon je motor uit, b ij brandstof lukt datd niet, bij elektro wel
 
hoezo die vrijloop, dan zet je toch gewoon je motor uit, b ij brandstof lukt datd niet, bij elektro wel

Als je geen gas mee geeft bij een electro blijven de tandwielen nog gewoon druk houden op de motor en zal de auto maar met moeite vooruit te duwen zijn. En dat wil je niet als je een zware bak op pakt. Dan moet de auto vrij kunnen rollen als de container op de straat drukt zal de auto naar voren willen rollen. Vandaar de vrijloop. + het is natuurlijk ook een 1:4 vertraging.
 
Hej Marko,

een vraagje, als jij je stuur recht hebt. Staat de hevel van jouw stuur servo dan RECHT naar achter? (dus zeg maar gelijk aan de servo zelf)
Of staat hij onder een kleine hoek naar rechts of links?

Bedankt.

Groeten Rick
 
Laatst bewerkt:
Dag Marko,

Je Scania wordt geweldig. Weet je toevallig de kleurnummers al van VSB?
Ik heb ze leggen daar ikzelf ook ca. 2jaar geleden ben begonnen met een 4-asser welke ik ook in VSB kleuren wilde spuiten. Ik heb toen contact met ze gehad en heb de kleurnummers gekregen. Als je ze nog niet hebt, laat het weten. Dan zal ik ze even opzoeken voor je.

Ik volg al even je bouwkunsten en zal daar zeker niet mee stoppen.

Ga zo door!

Groeten

Zeagle
 
Dag Marko,

Je Scania wordt geweldig. Weet je toevallig de kleurnummers al van VSB?
Ik heb ze leggen daar ikzelf ook ca. 2jaar geleden ben begonnen met een 4-asser welke ik ook in VSB kleuren wilde spuiten. Ik heb toen contact met ze gehad en heb de kleurnummers gekregen. Als je ze nog niet hebt, laat het weten. Dan zal ik ze even opzoeken voor je.

Ik volg al even je bouwkunsten en zal daar zeker niet mee stoppen.

Ga zo door!

Groeten

Zeagle

Ja ik heb de kleurcodes en alle logo's stickers enz al gekregen :-)
 
Hej Marko,

een vraagje, als jij je stuur recht hebt. Staat de hevel van jouw stuur servo dan RECHT naar achter? (dus zeg maar gelijk aan de servo zelf)
Of staat hij onder een kleine hoek naar rechts of links?

Bedankt.

Groeten Rick

Kleine hoek naar het midden toe. Dat kwam beter uit met de wat langere stuurstang die aan de servo zit.
 
Update #23
Zo na de beurs in Bemmel snel weer ver gegaan met de truck.
Ik heb de 2 zijkanten nu bijna af , in iedergeval allebij de kanten tussen de wielen. Moet aan 1 kant nog een luikje maken voor de electronica.
En de 2de spindel aandrijving zit nu in elkaar. Nu ben ik de laaste hand aan het leggen voor het schuif gedeelte in de haakarm de slede past nu al prima alleen de haak moet nog gemonteerd worden dan kan in de spindel ook gaan vast zetten. Gaat nu is eens een stuk sneller als vewacht.

Hier 2 foto's van de compleet dicht gewerkte zijkant. Er komt alleen nog op het achterste gedeelte een nep deurtje om wat meer details te gegeven.
achterbumper%20(7).JPG

achterbumper%20(8).JPG


En hier wat overzichts foto's van de kleine motor en spindel De spindel zelf is gemaakt van 3mm dik draadeind. Wat in een messing buisje loopt. Aan het einde van de buis zit een busje gesoldeerd met daar in M3 draad. Het zal straks 10cm moeten kunnen uitschuiven.
kleine%20spindel%201.jpg

kleine%20spindel%202.jpg

kleine%20spindel%203.jpg


En op deze foto's zie je het schuif gedeelte van de haakarm Dit deel is gemaakt van 3 plaatjes aluminum wat aan elkaar is geschroef. En daarna op maat gefreesd. Aan de binnenkant is nog een klein stukje weg gefrees om wat meer ruimte te maken voor de koppeling van de motor en de spindel.
arm%201.jpg

arm%202.jpg

arm%203.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marko,

Ziet er geweldig uit, mijn complimenten!
Goed dat je de stickers, logo's, kleurnummer etc. al hebt.

Even over je bull-bar, op dit moment heb je gaas gespannen zoals ik heb begrepen. Indien je nog een sjiekere oplossing zoekt, ik heb zelf ook een bul-bar gemaakt en heb hiervoor messing gaas gevonden. Deze heb ik bij de Hornbach in Zaandam gekocht. Heb er nog een stuk over van. Indien je wenst kan ik er wel voor zorgen dat het jou kant op komt. Niets hoeft alles mag!

Ik hoor het wel.

Groeten,

Zeagle
 
Back
Top