Fanjet 600

Delen afplakken voor het spuiten doe ik zelf altijd met maskeerpapier (bijvoorbeeld deze : https://www.nonpaints.com/nl/maskeerpapier-super-bruin-30cm-mini-rol) en tesa schilderstape.

Overgangen tussen spuitvlakken afplakken met autoafplaktape. (Deze werkt heel goed en kun je in verschillende breedtes krijgen : https://www.nonpaints.com/de/crop-f...ZBRyT5FwW-oefXjo8yMQIBAqLRNt-rgQaAlvfEALw_wcB)

Voordat je gaat spuiten het oppervlak spiegelglad schuren, iedere oneffenheid zie je met spuiten. In de FMT van deze maand staat een goed artikel hoe je dit doet. (De glasmat 'vullen' kun je doen met lak, G4 of epoxy vermengd met talkpoeder)
Daarna dus heel glad schuren met schuurpapier van grof naar heel fijn.
Dan grondverf spuiten (let op, gebruik dezelfde soort verf als de aflak, anders kan de verf gaan 'bladderen' doordat deze elkaar niet verdragen.
Na de grondverf weer glad schuren, dan de uiteindelijke kleurlagen spuiten.
Wil je het mooi laten glimmen dan een blanke lak eroverheen spuiten.

Grt en succes,

Arnoud.
 
Het maskeerpapier kleeft niet. Ik plak het aan de randen zelf vast met tesa schilderstape.

De ruimtes van de romp die niet gespoten moeten worden zou ik afplakken met maskeerpapier, op maat knippen en aan de randen vastzetten met schilderstape.

Grt,

Arnoud.
 
Is er een deskundige die weet wat hier bedoeld wordt?

1754230171626.png
 
Ben ook aan het stoeien met G4
Heeeel lang gewacht toch nu eindelijk gedaan met G4 is trouwens wel dikker dan verwacht.
Had toch liever de PU100 maar met G4 en een sponsje ook wel te doen.

9de80982-7619-4278-9dc8-546770d09e31.jpg


c3c4768f-55c3-449c-8600-16a5ad26bd0e.jpg
 
Is er een deskundige die weet wat hier bedoeld wordt?
Aber auch hier gibt es einen Trick. Um scharfkantige Ab~eckränder zu vermeiden, und diese sind bei der vorgenannten Art und Weise immer gegeben, mussen wir zwei Lagen Abdeckband übereinander aufbringen. Zunächst einmal wird mit entsprechendem Abstand zur ursprünglichen Abdecklinie abgedeckt, darüber wird jetzt eine zweite Lage Abdeckband gebracht, und zwar so, dass die Abdecklinie stimmt und das vorher aufgebrachte Band leicht überlappt wird. Somit können wir diesen Streifen unmittelbar nach dem Spritzen abziehen. Dadurch erhalten wir einen Verlauf des frisch gespritzten Lacks. Wird richtig verfahren, also nicht zu viel Lack aufgetragen und das Band abgezogen, solange der Lack noch nicht angetrocknet ist, erhalten wir auch einen sauberen Verlauf.

Maar er is ook hier een trucje. Om scherpe randen te voorkomen, die altijd een gegeven zijn bij de hierboven beschreven methode, moeten we twee lagen afplaktape over elkaar aanbrengen. Eerst maskeren we het gebied op een geschikte afstand van de oorspronkelijke afplaklijn en brengen we er vervolgens een tweede laag afplaktape overheen aan. Zorg ervoor dat de afplaklijn correct is en de eerder aangebrachte tape licht overlapt. Hierdoor kunnen we deze strook direct na het spuiten verwijderen. Zo ontstaat een verloop van de vers gespoten verf. Als we correct te werk gaan – d.w.z. niet te veel verf aanbrengen en de tape verwijderen terwijl de verf nog droog is – bereiken we een mooi verloop.
 
Maar dan snap ik nog niet wat er nou precies bedoeld wordt . . .
Je plakt éérst een stuk tape op "een geschikte afstand" (d.w.z. MINDER dan de breedte van de tape) van de markeerlijn, en pas daarna markeer je met een tweede stuk tape de markeerlijn af, zodanig dat de tape dakpansgewijs over elkaar komt te liggen.
Daarna dun spuiten, en de laatst aangebrachte tape verwijderen VOORDAT de verf aangedroogd is.
Zoals het er staat ("können wir unmittelbar nach dem spritzen") met die Umlaut op de "o", betekent in het Duits zoveel als "ZOU kunnen, indien nodig, hoeft niet maar indien gewenst".
De zinnen daarna geven aan waarom dat zo is: je moet die tape weghalen nog voordat de verf begint aan te drogen (dus vóór het stadium van "kleverig/dikvloeibaar").

Waarom dat per sé met een dakpansgewijs aangebrachte dubbele strook tape moet weet ik niet, die informatie ontbreekt. Ik zie niet in waarom een enkele strook tape NIET "zo snel mogelijk na het spuiten" losgetrokken kan worden.

Maar dat is wat er staat.
 
Laatst bewerkt:
Zo ontstaat een verloop van de vers gespoten verf. Als we correct te werk gaan – d.w.z. niet te veel verf aanbrengen en de tape verwijderen terwijl de verf nog droog is – bereiken we een mooi verloop.
Ipv. 'droog' wordt waarschijnlijk nat bedoeld. ;)

Henri bedankt voor het vertalen.

Voor de goede orde: mijn Duits is best redelijk/goed (vroeger veel FMT's gelezen! ;)).

Maar ook met de uitleg van Brutus snap ik het niet . . .

Komt hier uit:

1754293329640.png


Wat ik zo snel niet kan vinden maar wat waarschijnlijk iedereen hier weet: als je maskeertape aangebracht hebt en de verf gespoten, wat doe je dan?

Wachten to de verf droog is, of direct na het opbrengen de tape verwijderen?
 
Dat snappen we dus allebei niet . . .
Nee, maar dat is minder belangrijk.

Wat ik DENK: als je spuit, en daarna de tape wegtrekt voórdat de verf droog is, moet je met je vingertjes in de natte verf grijpen.
Met slechts één laag tape, maak je dan gelijk vlekken op het afgedekte deel van je model.
Maar als je een dubbele laag tape gebruikt, dan zit je dus met je natteverfvingertjes op die tweede laag tape, en DIE kun je wel laten zitten tot de verf droog is.

Maar zelf plak ik meestal met één strook tape af, en laat de tape overhangen, zodat ik het loshangende tape beet kan pakken, en niet met natteverfvingertjes aan het model hoef te komen. Vermoedelijk is dat voor Duitsers niet "gründlich" genoeg...
 
1754302412564.png

Dat was eigenlijk het enige waar het me om ging . . .


Misschien wordt alles wat duidelijker met de voorafgaande alinea er bij:

1754302907496.png


Hoewel . . .

Eerste alinea: wachten tot de lak helemaal uitgehard is.

Tweede alinea: . . . solange der Lack noch nicht angetrocknet ist, erhalten wir auch einen sauberen Verlauf.

Zit de crux 'm in dat woordje 'auch': zijn er twee methodes?
 
ik begrijp wel wat er bedoeld word, komt waarschijnlijk omdat ik jarenlang als voorbewerker en spuiter gewerkt heb en veel vrachtwagens, auto's, mobiele hijskranen, en reclameborden gespoten heb incl het afplakwerk..
anyway, ik zal proberen uit te leggen wat er bedoeld word.. Als je een kleur wilt spuiten dat plak je een betreffend vlak af zodat het vakje wat je in kleur wilt spuiten niet meer afgedekt is met maskeerfilm, als je dan de kleurlak spuit en dit laat uitharden en dan het plakband gaat verwijderen dan krijg je een scherpe rand (een duidelijk voelbare overgang), bij een slecht dekkende kleur moet je 2 lagen spuiten wat betekend dat je een rand van 2 lagen lak krijgt......

* om de overgangsrand te minimaliseren kan je beter de plakband verwijderen als de lak nog nat is, de tape is makkelijk te verwijderen en de nog natte lak vloeit af (zie het als een druppel stroop op tafel, de druppel ligt rond)... laat je de lak uitharden dan brokkelt de lak af zodra je de tape verwijderd en hou je een scherpe rand over...

* het dakpans gewijs afplakken doe je als je meerdere lagen moet spuiten, de eerste afplakrand plak je exact waar je kleurvlak moet komen, de 2e plakband laag doe je er een mm (of nog minder) overheen, na de eerste laag spuiten verwijder je deze en hou je dus rondom een ongespoten randje over van een mm, dit betekend dat je na het verwijderen van het plakband van de 2e spuit laag hou je uiteindelijk een randje over van 1 verflaag en daarmee minimaliseer je de overgangen van de kleuren..
 
Back
Top