Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Kijk maar uit daar in Arnhem Bert! Volgens mij zoeken ze nog vrijwilligers. Doe je maar voor als pianostemmer. Gr. Klaas.
 
Ondertussen heb ik wat contactgegevens van die Anders J Goedkoop, lijkt er alleen op dat de meeste activiteit op Zaterdag gebeurt, en da's een dag dat ik ook andere dingen heb...
Maar in ieder geval dit contact onderhouden, want het is altijd interessant...
 
Vanavond vaaravond van mijn vaarkluppie ("De Golf" uit Oosterwolde, maar we voeren vanavond in de hoge sluis van Appelscha).

Woutertje heeft twee keer dik 50 minuten gevaren met tussentijds bunkeren (100+ minuten totaal dus) en de gehele installatie heeft zich vlekkeloos gedragen. Starten, stoppen, manouvreren, slepen, het ging allemaal eigenlijk dikke prima.
De bunkers reiken voor ongeveer 1,5 uur varen, de accu's zouden het minstens 3 uur vol moeten houden (maar die ga ik zometeen checken wat er terug in gaat).

Ben helemaal heppie met hoe het bootje zich gedraagt. De halvering van de boldertrek is merkbaar maar weegt niet op tegen de véél betere manouvreerbaarheid.
Maar ik denk wel dat ik een Becker-roer ga fabrieken, want de boot mag gerust wat wendbaarder zijn.

 
(maar die ga ik zometeen checken wat er terug in gaat).
Als ik mijn lader mag geloven, was er uit géén van de drie batterijen meer dan 30% verbruikt, maar om heel eerlijk te zijn geloof ik deze lader (Imax B6) niet zo heel erg qua capaciteitsmeting, want tijd, stroomsterkte en mAh kloppen niet met elkaar.
Maar ik geloof niet dat ze verder leeg waren dan ongeveer 50% voor de laagste.

Edit: nu we het toch over "verbruik" hebben: ik weet niet meer wat er op de testbank door de motor heen gegaan is aan brandstof, en ik weet maar vaaglijk dat de motor "ergens tussen de 2 en de 3 uur" gelopen heeft voordat ie in de boot geïnstalleerd werd, maar eenmaal IN de boot, heeft ie nu ongeveer 9 uur gelopen, en dat betekent dat er ruwweg 1,3 liter benzine doorheen gestookt is. Het jerrycannetje met 1:50 begint in elk geval merkbaar lichter te worden :D
 
Laatst bewerkt:
En alweer een stapje verder: Woutertje heeft een oliekoeler en ik heb werkelijk geen FLAUW idee hoe effectief die is.
Ik had nog een ongebruikt temperatuurkanaal over, en met wat gepriegel met een buisje en een voelertje, en een slang doorknippen en dat buisje daar tussen steken... Voila, een olietemperatuurmeting.

Zojuist even in de badkuip getest, het was opvallend dat waar het koelwater binnen ongeveer 2 minuten begint te stabiliseren, dat de olie blijkbaar veel langzamer opwarmt, dat duurde gauw tien minuten. Al met al ongeveer 17 minuten gedraaid, waarbij de olietemperatuur stabiliseerde op 56~57 graden, en waarbij het opvallend was dat, weliswaar HEEL traag, de olietemperatuur 56 graden werd bij nulstand van de pitch, en opliep naar 57 als ik de motor liet werken. Dat die olietemperatuur oploopt, dat is niet zo heel gek, maar dat ie weer terugzakt na enige tijd onbelast draaien, terwijl de temperatuur van het bovenblok absoluut boven de 75 graden blijft, dat doet minimaal vermoeden dat de oliekoeler toch minimaal IETS doet...

En linksom of rechtsom, 55~60 graden is een pracht van een olietemperatuur, zou gerust warmer mogen, maar het betekent een ruime marge.

Ik ben er eigenlijk wel blij mee...
 
Dat olie trager opwarmt dan koelmiddel wist ik al ff, ik had in mijn Audi 50 toendertijd een olietemperatuurmeter geknutseld en die deed er toen 80 km over om de 90 graden te bereiken.
Koelwater was (gelukkig) sneller.
 
Ja, dat de olie meestal langzamer opwarmt was op zich geen verrassing. Dat ie ook weer afkoelde bij vermogen terugnemen, EN dat ie (fors) koeler bleef dan de watertemperatuur... DAT was het zeer welkome nieuws.

Al is 80 km wel ERG lang, want dat is toch minimaal 3 kwartier rijden...
Ik bedoel maarL zelfs die ABC's in die tankertjes, die waren met een half uurtje al redelijk doorgewarmd, en dat was onbelast, EN 1000 liter olie in een dubbele bodem tank.
 
Back
Top