Roel van Essen
Forum veteraan
En... Was het wat, die balletvoorstelling?Ben net terug van het lokale Zwanenmeer....



Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En... Was het wat, die balletvoorstelling?Ben net terug van het lokale Zwanenmeer....
Het isme wel een contraptie, Bert. Inderdaad net een 1:1 machinekamer.Bekijk bijlage 622763
De gearbox staat er in uiteindelijke montage achter.
Naar mijn beste weten staat hij in lijn, en de constructie is zonder meer stevig genoeg om de motor via de uitgaande as (dus tegen een 3,7:1 versnelling in) door de compressie te "hufteren".
M.a.w. ik heb er MEER dan alle vertrouwen in dat dit sterk genoeg is.
Zal vast niet tot aan het snertvaren duren voordat je 'm een keertje ziet...Het isme wel een contraptie, Bert. Inderdaad net een 1:1 machinekamer.
Deels... De "ademhaling" speelt vermoedelijk ook mee, want de machine draait nu veel lichter, dus moet de gasklep verder dicht.De motorloop constante... is dat iets van een zwaarder vliegwiel?
Niet kritisch, gewoon een waardeloos ontwerp: O-ring in groef, HAD eigenlijk gewoon tandriemen moeten zijn. Die O-ringen zijn gewoon niet gemaakt voor dit doel.Is dat riempje op de waterpomp zo kritisch?
Dat is het nog niet eens zo... Als je op de draad gaat sturen en er staat kracht op de draad en vermogen op de schroef, dan ga je opzij gieren, word de boot in principe een soort scheerbord, en komt er nogal een rol-moment op de boot. Het is dan prettig als je het vermogen goed kunt doseren, en dat kon voorheen niet. NU kan dat wel, en heb je de boel dus veel beter in de hand.Ja, slepend gedraagt een schroefboot met roer zich heel anders dan los varend. Bij het slepen zet ik bij Smit Finland beide motoren op de linker knuppel en halveer met dual rate de roeruitslag.
Een ontkoppelbare haak lijkt me nuttiger dan een werkende lier, Bert. Als er écht nood aan de man is, moet je je sleep meteen los kunnen gooien. En ja, dat druist natuurlijk in tegen alles wat je huidige werkgever wil, maar...Technisch ben ik er nu wel ongeveer, denk ik, al is er nog genoeg te doen qua finetuning, en ook cosmetisch kan ik me nog de nodige uurtjes vermaken.
Mischien nog een sleeplier, of in ieder geval een ontkoppelbare sleephaak.
Nou... Wij hebben op de meeste boten (inclusief mijn huidige) ook géén sleephaak. Als de nood aan de man is, gaat de rem van de trommel, en loopt de draad gewoon van de trommel af. Uiteinde van de draad zit met een heel simpel breekstukje vast aan de tromme, dat trek je bij wijze van spreken met je blote handen doormidden, dient alleen maar om het beginnetje op de trommel te kunnen draaien.Een ontkoppelbare haak lijkt me nuttiger dan een werkende lier, Bert. Als er écht nood aan de man is, moet je je sleep meteen los kunnen gooien. En ja, dat druist natuurlijk in tegen alles wat je huidige werkgever wil, maar...![]()
Om een of andere reden is er "zichtbaar verschil" tussen een verstelbare schroef die in de hoek klapt, en een vaste schroef die op toeren komt.En de reactie op de schroef is onbetaalbaar om te zien!