Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Overigens:
Bij een aangesloten oplossing verlies je geen vet.
Vanwege details in hoe de motor ontworpen is rondom het vliegwiel, is een afgesloten gearbox bevestiging niet mogelijk, die zál om redenen van "maakbaarheid" openingen bevatten. Eventueel vet wordt dan door het vliegwiel met grote kracht/snelheid door de hele boot geslingerd.

Maar de gearbox zou geen vet mogen verliezen om reden van centrifugaalkracht: om te kunnen ontsnappen moet het smeermiddel éérst richting het midden van het planeetstelsel moeten, en die kant wil het met een klein beetje mazzel niet uit.
 
Èèèèèèènnnnn.....

We zijn weer thuis! Pfhew! Warme week, gelukkig niet erg druk in de Rotterdamse haven, helaas wél bijna de hele week buiten de roosteruren gevaren, dus het slaappatroon was niet jé van hét...

Maar thuis is thuis, er staat dit weekend weer wat te varen, en dus wil ik proberen Woutertje weer varend te hebben, MÉT vertraging dit keer, en dat betekent toch dat ik maar 2 1/2 dag heb.

Direct maar begonnen met de gearbox zodanig aan te passen dat hij oliegesmeerd wordt. Dit om reden dat vetsmering hardstikke leuk en aardig is, maar niet erg makkelijk: de box moet er uit om het vet te verversen, en ik heb zoi mijn vraagtekens over hoe goed dat vet IN de lagerbusjes van de sateliet-wielen kan komen. Ik heb meer vertrouwen in een oliebadje. en met wat improvisatie kan ik ook een soortement van circulatie bewerkstelligen.
Wat ik gedaan heb, is twee gaatjes boren in de tandkrans, 90 graden verzet t.o.v. elkaar.
Het onderste gat ligt precies in de loopcirkel van de satelietwielen, en ligt in een tandkuil. Het gat op halve hoogte ligt in het vlak van de satelietwiel-drager. In deze gaten komen buisjes gelijmd, die onderling met een slangetje verbonden worden.

De hoop is (ik weet écht niet of dit zo gaat werken) dat iedere keer dat een satelietwiel het onderste gaatje passeert, een klein beetje olie dat gaatje in geperst wordt, en op die manier er olie door het slangetje naar de satelietwiel-drager geperst wordt. Ik heb drie diktes van dezelfgde tandwielkast-olie ( Epona Z 100, 150 en 220) en dan een beetje experimenteren om te kijken wat het beste gaat.

Door het slangetje los te trekken, kan de olie met een spuitje er uitgezogen worden en ververst worden.
Uiteraard moet dan wel het geheel enigszins vloeistofdicht worden anders wordt het een kliederboel.

Foto's volgen zodra het een enigszins samenhangend geheel wordt.
 
Laatst bewerkt:
Dit is het resultaat van het geknutsel van vanmiddag:

20250702_191202[1].jpg

OK... dit is weer eens een Biereco foto, die opp zijn kant gelazerd is. Links is de onderkant.

Het kromme pijpje komt precies uit in een tandkuil, midden in het spoor waar de satelieten in lopen.
Het plasje olie (ik schat ergens tussen de 3 en de 5 ml) staat op de bodem, en die tandwieltjes die trappelen door die plas als een kleuter met nieuwe laarsjes in de regen. Dat gaat spetteren. Behalve dat ene druppeltje, wat het leidingkje in getrapt wordt. Bij minimum toerental worden er 20 van die druppeltjes per seconde die leiding in geduwd.
Met een beetje mazzel gaat het trappen sneller dan het terugstromen, en dan zou er een circulatie moeten ontstaan die weer uitkomt bij de zijkant van de sateliet-drager, wat zorg zou moeten dragen voor het nat houden van de asjes van de satelieten.

Ik ben heel benieuwd of dat ook daadwerkelijk functioneert.
Het zou zichtbaar moeten zijn in het slangetje. En als het niet werkt, heb ik in ieder geval een mogelijkheid om die olie te verversen zonder dat ik de gearbox uit moet bouwen.

Morgen moet de motor gedemonteerd worden, om de gearbox te plaatsen. Dan moet er tegelijk wat werk aan het koelsysteem gedaan worden, te weten, een van de kimbuizen zit verstopt, die moet open, en er moet een temperatuur-regelklep geplaatst worden.
 
En verdomd: die oliecirculatie.... Hoewel véél trager dan ik gehoopt had.... Het WÉRKT!!!!
Zojuist even de gearbox aan de snoerloze boormachine gehangen, en die olie-circulatie gaat nog vlotter als ik gedacht had. Aan de snelheid van de belletjes i.c.m. de slangdiameter te schatten, mischien 1 ml per minuut. Dat lijkt heel weinig, maar er zit maar hooguit 2 ml olie in, en aangezien de olie er bij de planeetwielen uit geperst wordt en er bij de planeetdrager weer in teruggepompt wordt, ben ik er in ieder geval 100% zeker van dat de olie ÉCHT overal komt.

Als gunstig bij-effect: het slangetje is doorzichtig, en dat betekent dat er een goede visuele indicatie is voor de conditie van die olie.

Wat ook prettig is: De gearbox is vloeistofdicht, hooguit het uitgaande lager laat wat olie door, maar dat lager kan ik altijd nog vervangen voor eentje met kunststof seals.
Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen dat dit goed gaat functioneren.

Next step: de motor gaat uit de boot.
 
Gelukkig is het geen V8-Bolnes Bert! Lukt wel zonder bok. Of heeft de buurman er eentje die gras vreet? :koud: Succes met het liften. Gr. Klaas
 
Lekker innovatief bezig Bert ! :thumbsup:
Dank je!

Motor is uit de boot en dit:
IMG-20250703-WA0004[1].jpeg


Moet "ongeveer" DIT:
IMG-20250703-WA0002[1].jpeg

worden...

Dus nu moet hier een houten frame voor gebouwd worden, oliebestendig en zodanig dat het geheel volledig uit te lijnen is.

Ik heb gisteren wat ge-experimenteerd met die gearbox, en de olie, hoewel tamelijk "voelbaar" qua extra weerstand, stelt helemaal niks voor qua "vermogensverlies". Wat het wél doet, is heel duidelijk het "zelfcentrerende" effect van het satelliet-stelsel vergroten.
De satellietwielen lopen door het oliebad, en pikken olie op in de tandkuilen. Deze olie vult weer de tandspeling op tussen het planeetwiel en de satellieten.

Het is nu zaak een frame te maken, wat zo zuiver mogelijk planparallel staat met het vliegwiel, met de mogelijkheid om verticaal en horizontaal te verstellen, en de gearbox zodanig te bevestigen dat die zich enigszins kan "zetten".

Ik heb wat losse pols berekeningen gedaan aan de oude situatie, waaruit volgt dat bij 1:1 aandrijving, de schroef bij het maximum wat de motor trok, heel ruwweg een koppel van 1 Nm vraagt. Voor de beeldvorming, dat is ongeveer dezelfde kracht als een 10 kg servo kan uitoefenen.
Nu komt daar een gearbox van 1:3,7 achter, en hoewel je intuïtief zou denken dat dan nu het koppel 3,7 keer zo groot wordt, dat IS NIET ZO.
Want het is de schroef die het koppel "afdwingt" en die schroef draait 3,7 keer langzamer, en vraagt dus veel minder koppel. Echt VEEL minder.

Hoeveel minder precies is uiteraard afhankelijk van de spoed van de schroef, dus dat is heel erg lastig te zeggen, maar het betekent, dat de krachten in het geheel met 100% zekerheid binnen hanteerbare grenzen liggen.

En nu gaan we eerst maar eens even de electrische figuurzaag optuigen...
 
Effe snel wat klussen met multiplex, witte houtlijm en een hoop fantasie en...

20250703_143724[1].jpg


20250703_143731[1].jpg



20250703_143741[1].jpg


Begint al best wel een beetje op een "scheepsdiesel" te lijken, toch?

Over een uurtje, als de houtlijm goed doorgehard is, dit knutselwerkje even in 1 of 2 laagjes porienvuller en mischien evenzovele laagjes Glitsa knallen, en dan is dát deel klaar.

Dan moet uiteraard ook de tussenas nog passend ingekort worden, en dat is ook nog wel even een klusje i.v.m. het loskrijgen van het borgmiddel.

Verder nog even twee T-stukjes solderen voor de koelwaterbypass, en een servootje op die bijpass-afsluiter knutselen.
De verstopte kimbuis kwam gelukkig heel gemakkelijk weer open, maar dat betekent wel dat we nu nogal een tamelijke overcapaciteit hebben qua koeling, dus daar MOET nu echt een regeling in komen.

Dit gaat sneller dan gedacht, de kans is tamelijk groot dat er mogenmiddag of avond al proefgedraaid kan worden (in de badkuip, weliswaar).
 
Mazzel dat het niet meer zo heet is Bert! Droogt de houtlijm niet zo snel, maar hou je het bad vrij om te testen. Ziet er veelbelovend uit. Gr. Klaas.
 
Ziet er veelbelovend uit.
Dank je... Ik begin hier behoorlijk vertrouwen in te krijgen. En het werktempo valt me ook alleszins mee, ik had verwacht er langer over te doen, maar het floept vandaag tamelijk goed uit de losse pols.

EDIT: hoewel geen ontwerp-parameter, het IS mogelijk (enigszins bewerkelijk, maar toch) om de gearbox te demonteren met de machine in de boot, en zolang ik bracket en gearbox niet van elkaar scheid (om de uitlijning niet te verstoren), is het zelfs mogelijk de boel dan weer terug te plaatsen. Maar als de gearbox uit elkaar moet, dan heb ik geen keus, dan moet ook de machine uit de boot, wat nogal een gedoe is i.v.m. alle electrische en vloeistofleidingen die los moeten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zie hoe je met "Pokkebootje I" bent begonnen, dan zit er echt wel progressie in. Maar je uitstapje naar de stoomwereld was (voor ons) ook interessant. Beetje snelverkeer in je bovenkamer, althans wel in de mijne. Gr. Klaas.
 
Ach, zoals met alles in de modelbouw, het gaat mij eigenlijk puur om de techniek en vooral: iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen werken, tóch aan de praat te krijgen...

Maar het is zo nu en dan wel eens druk op zolder, ja... Geeft niks, da's een circuit, daar MOET het hard gaan... :p
 
20250703_194745[1].jpg

De gearbox staat er in uiteindelijke montage achter.
Naar mijn beste weten staat hij in lijn, en de constructie is zonder meer stevig genoeg om de motor via de uitgaande as (dus tegen een 3,7:1 versnelling in) door de compressie te "hufteren".

M.a.w. ik heb er MEER dan alle vertrouwen in dat dit sterk genoeg is.
 
En kan er in het weekend worden gevaren! Veel plezier. Ben net terug van het lokale Zwanenmeer voor een lektest van Smit Finland. Alles droog aan de binnenkant. Gr. Klaas.
 
En kan er in het weekend worden gevaren! Veel plezier.
Moet heel gek gaan als dat niet zo is: Vanavond de as op lengte maken, en dan kan de machine al weer teruggeplaatst worden, de regelklep aansluiten en het koelsysteem weer opgevuld.
Morgen de zender herprogrammeren en proefdraaien, moet eigenlijk voor de middag al wel klaar zijn. Kan ik van het weekend mooi naar de Easterlittense Havendagen.


Ben net terug van het lokale Zwanenmeer voor een lektest van Smit Finland. Alles droog aan de binnenkant. Gr. Klaas.
Da's goed om te horen, Klaas!
 
Back
Top