Landing: inschatten snelheid, hoogte, afstand, windsnelheid.

feit dat je het toegeeft en ff iemand erbij trekt, is al 90% van de probleem oplossing.
hoe veel gaan er niet door, ondanks gezeik met landen...
en gooien zo een kist of 5 tot 10 weg per jaar..

maar, je moet wel ff kiezen welke kist je pakt.
de apprentice is leuk voor de eerste lichting, ff wat goede gevoelens opbouwen.
de escapade is een mooie tussendoor, iedere dag kist.
Met die moet je gewoon op een dag 5 accu's alleen maar landingsvluchten doen..
proberen wat voor jou werkt, wat voor hem werkt.
vlot en hoog beginnen.
vlot en lager verder.
langzaam en laag door.
ervaring bouwen. moet een automatisme worden.
 
qua eerdere opmerkingen over expo trouwens.

alles valt en staat met de persoon.
vlieg je normaal met grote stickbewegingen, is expo niet jouw ding.
vlieg je met mm stickbeweging, is het een goede optie.
persoonlijk vind ik het in vliegtuigen geweldig.
in heli's een stuk minder. max 30%, liefst een heel stuk lager.
vliegtuigen, sky is the limit, afhankelijk van type toestel.

persoonlijk.
 
Dat is weer typisch iets wat beweerd wordt door mensen die niet snappen wat expo doet . Als je met dermate kleine uitslagen vliegt dat expo niet nodig is ,dan zijn je uitslagen sowieso veilig voor overtrek maar weet je niet wat je max vliegbare uitslagen zijn .
Ik weet HEEL goed wat expo doet, en het heeft niks met "te grote uitslagen" te maken, maar alles met doseerbaarheid.


Je hebt al sleepgas op mijn manier. Je leest iets te gehaast :) je houdt iets hoogte getrokken het toestel vertraagd en gaat toch dalen , hierop geef je iets motor bij en voila je toestel gaat minder snel omlaag . Zo landen ook de echte toestellen .
Dus hier met een tikje gas kom je echt omhoog als het moet .

Ik denk, dat JIJ iets te snel leest...

Het is wel IETS gecompliceerder dan dat, maar het is een goed ezelsbruggetje onder SOMMIGE omstandigheden.

"Sommige omstandigheden"=> "landing"...
 
Ik zeg ook niet dat je een beginner bent.
Maar soms moet je even een stapje terug om weer zoals je het zegt op te frissen en het vertrouwen weer te hervinden.
Het gaat best goed komen.

Klopt Bert, ik was even een beetje te fel. Emotioneel musicus heh.

Vandaag is de cursus bijscholing-landen begonnen ;).
 
qua eerdere opmerkingen over expo trouwens.

alles valt en staat met de persoon.
vlieg je normaal met grote stickbewegingen, is expo niet jouw ding.
vlieg je met mm stickbeweging, is het een goede optie.
persoonlijk vind ik het in vliegtuigen geweldig.
in heli's een stuk minder. max 30%, liefst een heel stuk lager.
vliegtuigen, sky is the limit, afhankelijk van type toestel.

persoonlijk.

Vandaag wat geprobeerd en ontdekt dat ik toch het liefst vlieg met kleine uitslagen en weinig expo.
Of dat nou goed of slechts is, voor mij en mijn kisten werkt dat het best.

Donderdag weer verder met de bijscholings-lessen ;).
 
feit dat je het toegeeft en ff iemand erbij trekt, is al 90% van de probleem oplossing.
hoe veel gaan er niet door, ondanks gezeik met landen...
en gooien zo een kist of 5 tot 10 weg per jaar..

Ik heb een paar nieuwe leerlingen (blaasinstrumenten). Een van hen ademt op meerder fronten verkeerd.
Daar kan hij blij mee zijn, want d.w.z. dat er veel ruimte is voor verbetering. Deze leerling speelt over een aantal maanden 2x zo goed.
 
Ik heb sinds vorig jaar ook een beginnetje gemaakt met wat sneller spul dan mijn zwevers, met name qua snelheidsbeleving, in de vorm van een Robbe Rasant en een E2K-pylon racer.

Wat ik érg grappig vind is dat ze qua vlieggedrag enorm op elkaar lijken alleen is de E2K een flink bakkie sneller.

Maar waar ik naar toe wil: om de Rasant lekker te landen maken ik het circuit wat langer en kom ik zo laag mogelijk binnen om hem met de motor uit als een zwever op het veld te laten zakken.(als het propje niet horizontaal staat geef ik een stoot gas en vlieg ik het circuit nog een keer) Een kort circuit en kort de bocht om wordt hij niet langzamer van.

De Rasant durf ik braaf-snel te noemen. Ik heb er precies dezelfde motor en prop op als de E2K maar vlieg hem op 'maar' 3 cellen. Daarmee vliegt hij uit de hand weg, kan onbeperkt verticaal en rollen als een ventilator en vind ik leuker dan ik van te voren had verwacht.

Als ik daar dan 1 accutje leeg heb pak ik de E2K, zoals gezegd met dezelfde aandrijving en bijna dezelfde spanwijdte en koorde maar daar houd de vergelijking op; 4 cellen en afgeregeld op 14.000 toeren (als ik het goed heb) en dat is echt een adrenaline kick om die vol gas over het veld te jagen en vooral ook zonder gas terug nemen de bocht om janken en weer terug!

Maar met de motor uit en een minuutje de tijd om de energie er uit te laten lopen land hij net als de Rasant 'gewoon' als een vlotte zwever met een motor uit: ruim circuit, laag binnen komen en in het gras laten zakken

Heel erg leuk om op deze manier tussen het echte zweven door even 1 of 2 accutjes leeg te knuppelen!

Kern van mijn verhaal: het trucje om die e2k netjes te landen heb ik met de Rasant geoefend maar dan op 60% van de snelheid van de e2k.
 
Zo ver wil ik dan niet gaan:hammer::hammer:...ik vind goed thermiekzweven uitdagender en leuker dan zo'n snel ding heen en weer jagen. Dat laatste heb ik na 2 accutjes wel weer gezien en thermieken krijg ik geen genoeg van.

Maar vermakelijk is het wel!
 
Zo ver wil ik dan niet gaan:hammer::hammer:...ik vind goed thermiekzweven uitdagender en leuker dan zo'n snel ding heen en weer jagen. Dat laatste heb ik na 2 accutjes wel weer gezien en thermieken krijg ik geen genoeg van.

Maar vermakelijk is het wel!
Ik vind diverse dingen leuk ,wo1 en wo2 kisten vliegen , slepen en zweven . Maar dan in de schaal afdeling . Wo1 dubbeldekkers traag ,wendbaar en je moet blijven corrigeren om recht uur te gaan .
Wo2 snel wendbaar , een hand vol in de landing en lekker veel techniek .
Slepen , het samenspel omdat je ook de zwever vliegt en het geheel zo netjes mogelijk omhoog brengen .
Zweven ,puur relaxen en een thermiek belletje vinden die je omhoog brengt dit is met een schaalzwever uitdagender dan een prestatie gerichte zwever . Mijn voorkeur ligt dan ook bij de houtbouw zwevers origineel .
Wat heeft dit met landen te maken , alles . Uiteindelijk regel je je voorwaartse energie met je hoogte roer .mijn curtiss Wright CW22B. Kun je niet landen zoals Brutus omschrijft . Dun vleugel profiel ,houdt energie vast . Dus vaart er uit met hoogte roer en licht verhoogd stationair .landingsgestel veranderd zwaartepunt ,daarop een mix met hoogte roer gemaakt . Split flaps remmen en veranderen aerodynamisch een tipverdraaing .dus ik kan de vaart er uit trekken met hoogte ,zonder flaps moet je dit dus zoals Justis zegt eerst hoogte afbouwen en laag inkomen . Hoogte is snelheid en snelheid is hoogte .
Een schaalzwever maak je ook bij gebrek aan flaps langzamer door iets tegen je hoogte aan te leunen . Je glijpad veranderd hier ook mee . En hoogte kun je afbouwen met spoilers .omdat a deze luchtweerstand veroorzaken en b een stuk vleugel profiel verkloten .
En van al deze takken vind ik speed vliegen ook leuk ,maar bij mij geen electro ,dat is te makkelijk. Ik wil dan een brandstof motor . Minder efficiënt absoluut . Maar ik heb bloed in mijn benzine .
Het formaat wat ik leuk vindt kan enkel met methanol qua toeren en warmte afvoer . Dus dat is passee.
 
Leuk, leuker, leukst;
Serge zet mij aan het denken. Koffie drinken op het veld, staat bij mij op nummer 1.
Op de 2e plaats staat, een club achter de schermen (en een beetje ervoor), ondersteunen met de organisatie. Zaken als het structuren en het regelen van pr, sponsoring en opleiding, doe ik erg graag. Dat staat ook dicht bij mijn werk en opleiding.
Met stip gestegen gestegen naar de 3e plaats is het (af)bouwen van eenvoudige kisten.
Op 4, beginnende vliegers helpen met het vergaren van materiaal. Meestal heb ik nog wel wat liggen.
Op 5 staat (uiteindelijk kom je er toch niet onderuit :D) het vliegen zelf. Daarover heb ik al behoorlijk wat geschreven in diverse topics.
 
Mijn post was niet om aan te geven wat ik leuk vind (want als ik het kan besturen vind ik het leuk) maar meer dat ik die 2 vlotte kistjes anders moet vliegen dan bijvoorbeeld mijn JokerXL sleepkist(die vliegt als een trainer)
In mijn ogen heeft het vliegen met een trainer weinig meerwaarde om zo'n kistje onder de knie te krijgen omdat het een andere manier van landen vraagt.

Die e2k heeft weinig weerstand en weegt meer dan 1 kilo dus die blijft glijden en die moet ik laag aanvliegen en wachten tot hij in het gras zakt.

En neem dit niet op alsof ik zeg dat vliegen met een trainer niet goed is! Daar leer je absoluut beter van vliegen maar het is anders dan een 1 meter speedertje zonder landingsgestel.

Andere punt is dat die E2k iets pittiger is om te landen dan de Rasant maar de werkwijze is gelijk en als je het een paar keer met de Rasant gedaan hebt lukt het daarna met de E2k ook.

Dus zou ik zeggen: oefen eerst alles met een 'brave' kist die verder hetzelfde vliegt en stap dan omhoog naar een minder braaf model.
 
Leuk, leuker, leukst;
Serge zet mij aan het denken. Koffie drinken op het veld, staat bij mij op nummer 1.
Op de 2e plaats staat, een club achter de schermen (en een beetje ervoor), ondersteunen met de organisatie. Zaken als het structuren en het regelen van pr, sponsoring en opleiding, doe ik erg graag. Dat staat ook dicht bij mijn werk en opleiding.
Met stip gestegen gestegen naar de 3e plaats is het (af)bouwen van eenvoudige kisten.
Op 4, beginnende vliegers helpen met het vergaren van materiaal. Meestal heb ik nog wel wat liggen.
Op 5 staat (uiteindelijk kom je er toch niet onderuit :D) het vliegen zelf. Daarover heb ik al behoorlijk wat geschreven in diverse topics.

Ik had ook een lijstje.
Op 1 vliegen
Op 2 vliegen
Op 3 vliegen
Op 4 vliegen
Op 5 vliegen.
Op 80 de club
Haha zo zie je maar ieder mens is anders.;)
 
goede punten weer! op zich kan men het heel goed in een soort "slow motion" leren, met kisten die vrij licht zijn, vrij veel weerstand. iets meer meekrijgen van de verhoudingen enz.
dan met een snellere kist kan men het "versneld uitvoeren" terwijl veel hoeken dezelfde verhouding hebben.
(een snellere kist heeft daarbij dan wel weer, iets minder last van de wind. dan is een lichte juist lastig over het algemeen)
een snelle kist met gladde, veel, tegenwind, is ook weer vrij makkelijk. (mits men niet nog een rondje extra wil heel laag toch nog)
 
Een leertraject is opbouwend van makkelijk naar moeilijk .
Wat is dit anders aan onze toestellen ,helemaal niks .
Je hebt makkelijke toestellen in vliegen en landen en ook moeilijke.
Een speeders categorie is bedoeld voor snel vliegen en minimale weerstand . Dus vaart afbouwen is iets wat geleerd moet worden . Landings snelheid zal hoger liggen . De manier die Justus omschrijft is de manier hoogte ruim van te voren afbouwen en circuit ruim houden zodat vaart ook niet oploopt .moet het veld wel de ruimte hebben om dit te kunnen .
Twijfel ik aan wil , totaal niet . Hij beseft wat het probleem is en zoekt naar oplossingen .met of zonder hulp . Voor mij heb je dan al gewonnen .

En Wil dat bakje koffie en sociaal doen is voor mij net zo belangrijk . Het helpen van mede clubgenoten vind ik ook leuk .
 
Zal ook een beetje persoonlijke voorkeur bij zitten denk ik?

Als ik naar de Joker kijk: landen met minimale snelheid en een tikkie gas, neusstand aanhouden met hoogteroer en dalen door motorvermogen te verminderen kan zeker maar dat ervaar ik als een hele intensieve en langzame manier. Intensief omdat elke tikje gas meer dan minimaal meteen voor klimmen/niet dalen zorgt. Motorhendel iets te ver terug en hij stopt helemaal, dan loopt door die neusstand de snelheid snel terug en dat valt met down niet meer op te vangen (wat Brutus ook verteld). De daar uit volgende reflex van 'gas bij' resulteert 9 van de 10 keer in meteen klimmen en dus een onrustige daalvlucht. De marge van het wel of niet dalen is zo rond de 10 tot 25% gas (schat ik zo in) met 10% is het langzaamste wat hij kan en 25% is niet dalen.

Het lukt wel, maar helemaal gecontroleerd voelt het niet.

Als ik daar en tegen de motor op final op nét genoeg om te blijven vliegen zet, dat zal ~15% gas zijn, en hem een beetje op zijn neus zet (een beetje, niet verticaal omlaag duiken!) kan ik vlot naar het veld en naar beneden vliegen, op de laatste halve meter netjes afvangen en zachtjes neerzetten. Dan ook meteen gas helemaal dicht en ik sta

Ik weet dat dat niet de 1:1 manier is maar het voelt vlot, veilig en ik kan er boterzachte landingen mee maken.

Met die snelle dingen moet ik dat zo echt niet doen, dan gaan ze alleen maar langer door over het veld:hammer::hammer:
 
Met snelle (zwevers) is het gas dicht en flapperon half open net voor de landingsbaan prikken.
Dan met flapperon spelen om op de juiste plek te landen.
 
Back
Top