BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Het is een hele ontdekkingsreis naar vroegere scheepsbouw technieken en prachtig wat je in een jaar hebt gebouwd.
Echt een top prestatie.
Groet, Jan.
Je bericht was er even tussendoor geschoten, maar evengoed hartelijk dank, Jan.
Het blijft inderdaad een ontdekkingsreis, zo ook nu bij het achterschip.
Gr. Peter
 
Eerst het resterende deel van de buitenste stringer van het dek gemaakt. Deze geplaatst met ondersteuning van het stuurboord deel van de achtersteven:
0387 Achter.jpg

Halverwegen een tijdelijke steun gemaakt tegen het doorzakken.

De achtersteven was nodig om de stringer omhoog te houden, samen met de schetsplaat aan de achterzijde en een stuk stringer bij de bovenzijde van de achtersteven:
0388 Achter.jpg

De 2 profielen van de watergang zijn op de stringer en schetsplaat aangebracht. Met daar tussen ook de hoeksteuntjes waar de zijsteunen voor verschansingsplaten in komen.
Dan heb ik nu eindelijk een beeld van de volledige lengte en vorm van de romp.

De achtersteven is ook deelbaar, maar ik wilde er wel een functioneel roer aan hebben. Dit is wat links de oude tekening weergeeft:
0389 Roer.jpg

Met rechts een afbeelding van een ander roer dat bij de bestanden zat.
Het heeft dus een frame waar plaatwerk met klinknagels op wordt vastgezet.

Ik heb een combinatie van de twee gemaakt. Nee, geen deelbaar roer .......... ;)
Hier de verschillende stappen in beeld:
0390 Roer.jpg

1: Op het bakboord deel van de achtersteven zitten de 3 roerpennen. In het stuurboord deel 3 uitsparingen waar de pennen in kunnen vallen als beide delen zijn samengevoegd.
2: De 2 delen samengevoed. De pinnen zijn van 0,8 mm ø messing. Op het roer 3 stukjes 1,3 mm ø messing buis.
3: Het roer ingehangen.
4: De bakboordzijde voorzien van plaat. Bij de stuurboord zijde blijft de constructie in beeld.
5: Met de klinknageltjes.

Het bakboord deel vastgeklemd op het reeds ingelijmde stuurboord deel:
0391 Roer.jpg

De 3 roerpinnen zitten in het bakboord deel.

Met het roer ingehangen:
0392 Roer.jpg

Aan de schaduw in het frame is een klein beetje te zien dat ik het frame van voor naar achter 'verjongd' heb.

Met zicht op de bakboordzijde met roeruitslag:
0393 Roer.jpg

Als later beide helften los van elkaar getoond worden, hangt het roer in het volledig ingerichtte bakboord deel.
Gr. Peter
 
Het heeft 'wat tijd en energie' gekost om de basis te zetten voor de constructie van het achterschip.
Mijn uitgangspunt bij de start was om bij de voorzijde te beginnen en dan naar achteren te werken. Om zodoende ervaring op te doen met het materiaal. Achteraf een juiste keuze want er komen nu diverse rondingen samen met ook bewerkelijke spanten.

Na de nodige tijd boven de tekeningen te hebben gehangen besloten om de spanten 2 en 5 als uitgangspunt te nemen. Zie deze 2 nummers in de foto:
0397 2-5.jpg

'A' is de midden langsvloerbalk waar de donkey-stoomketel en het verblijf komt. Deze vloer wordt in het midden ondersteund door staanders die rusten op het zaathout/keelson 'B'. Ten opzichte van deze tekening verloopt hij iets, maar de lijntekening en de afzonderlijke tekening van het tussenschot 14 zijn mijn uitgangspunten.
Dat zaathout is in dit deel alleen een (dubbel) hoekprofiel tussen het waterdichteschot 14 en het spant 5. Het loopt naar achter schuin op.
De vloerbalk loopt van schot 14 over alle dwars vloerbalken door tot aan spant 2.
Bij spant 5 zijn de (halve) dwarsbalk en staander zichtbaar. Vanaf spant 5 richting schot 14 wordt de vloer steeds breder. Vandaar het de inrichting van het verblijf in een V is gebouwd. Wat zichtbaar is in de combinatie tekening die ik eerder heb gepost.
De 2 pijlen wijzen naar de openingen die ik straks moet maken. Voor het luik naar de bergruimte achter dekbalk 2 en het schijnlicht voor dekbalk 5. Vandaar ook een klein stukje middenbalk onder de dekbalken 2 en 5. 3 en 4 komen daar ook nog op te rusten.

Door de verbindingen tussen deze 2 spanten en 2 balken is het toch al een stevig geheel geworden:"
0398 2-5.jpg

De stringer met watergang heeft gelijk de juiste ronding van de zeeg aangenomen. Wel een tijdelijk staander onder het midden van dekbalk 5 geplaatst.

Alles blijft ook netjes recht staan:
0399 2-5.jpg

Voorlopig blijven theorie en praktijk nog steeds gelijk met elkaar oplopen.
Wat nu staat kan ik gebruiken om de rest op uit te lijnen.
Gr. Peter
 
Weer wat verder gegaan met het versterken van de achterzijde.
Het frame voor het luik van de berging gemaakt dat de dekbalk van spant 2 verbind met dekbalk 0 en rust op een stukje stringerplaat:
0401 Berging.jpg

Links: 600x590 is in schaal 12x11,8mm
Midden: Moet wel in 2 delen
Rechts: Check of beide delen wel haaks en even groot zijn.

Op zijn plek, samen met spant en dekbalk 0:
0402 Berging.jpg

Voor de oplettende kijker: op het model ligt de achterzijde van het frame vrijwel op de dekbalk 0. Op de tekening van de vorige foto meer op de stringerplaat. De spantafstand op die tekening wijkt iets af van die van de lijntekening die ik gebruikt heb in Fushion. Steeds een verschil puntje dat telkens in mijn achterhoofd zit.

Op de lijntekening ging het niet verder dan het spant met dekbalk 0.
Terwijl er achter de achtersteven nog 2 kleine spanten zijn. Om het huidplaten te ondersteunen bij de ronding. Dus terug naar Fushion en die 2 getekend en uitgeprint. Deze maar -1 en -2 genummerd.
Na wederom de nodige uurtjes passen en meten ook deze 2 gemaakt en geplaatst:
0403 Achterzijde.jpg

Deze twee hebben een plaat ter opvulling tussen de dekbalk en het spant. Ook spant 0 waarbij dat fungeert als achterwand van de berging tussen dat spant en spant 2.

Vanaf de achtersteven waar het roer aan vast zit, loopt er ook een schuin geplaatst profiel naar het midden van de achterzijde van het dek. Dat profiel zit echter niet rechtstreeks op de achtersteven.
0404 Achterzijde.jpg

Tegen de achtersteven is eerst een half ronde buis geplaatst waar tegen het schuine stuk profiel zit. Zie de bovenzijde van de pijl. Met hetzelfde in het bakboord deel, vormt dat dan de buis waar de roerkoning doorheen loopt.
Samen met het plaatwerk dat rond die buis wordt aangebracht heb je dan een waterdichte afsluiting.
Gr. Peter
 
Normaliter zit spant 0 op de roerkoning Peter. Geen idee hoe men dit verder naar achteren nummert. Belangrijkst is dat jij een duidelijke indicatie hebt waar welke spant zit. Gr. Klaas.
 
Normaliter zit spant 0 op de roerkoning Peter. Geen idee hoe men dit verder naar achteren nummert. Belangrijkst is dat jij een duidelijke indicatie hebt waar welke spant zit. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Het lijnenplan is mijn basis. En de andere tekeningen daar ‘creatief’ op inpassen. Gelukkig had elke werf zijn eigen ideeën en opvattingen.
Gr. Peter
 
Voordat de Balder afvaart naar de meeting in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam a.s. zaterdag, de stuctuur van de achterzijde iets verstevigd.

Het buitenste vloerprofiel dient tevens als kimweger. Liggend op de lijnenplan is te zien dat de vloerbalken op de hoogte van de 'waterlijn 3' liggen:
0405 Vloerprofiel.jpg

In dit geval moet je naar de waterlijn in het zijaanzicht kijken. Ik heb dat geel geaccentueerd.

Die waterlijn is echter de lijn aan de buitenzijde van de spanten. Het vloerprofiel ligt tegen de binnenzijde van de spanten. Ik zal het dus iets aan moeten passen.
Daarvoor ook de tekening van het lijnenplan gebruikt:
0406 Vloerprofiel.jpg

Voor de vorm moet je nu naar de waterlijn in bovenaanzicht kijken. Ik heb het profiel net boven de lijn van 'waterlyn 3' gelegd.

Vervolgens heb ik het spant 9 gemaakt dat ongeveer halverwege de nog resterende opening staat:
0407 Overzicht.jpg

Na plaatsing van spant 9, het buitenste vloerprofiel pas gemaakt tussen de spanten 2 en 14 waarbij deze rust op de buitenzijde van de horizontale vloerbalken van spant 5 en 9.

Het lijnenspel wordt steeds mooier:
0408 Vloeiende lijnen.jpg


Aan de binnenzijde op de dekbalken, de dekplaat vanaf de spant 14 naar 5 gemaakt:
0409 Stringerplaten.jpg

Met het vierkante gat voor het schijnlicht en het ronde gat voor de bezaansmast. Op het dek rest nog 1 stringerplaat. Die maak ik als de resterende spanten en dekbalken zijn geplaatst.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Hi Peter, het was erg leuk je te ontmoeten en gesproken te hebben. Leuke foto van het Atrium ;).
 
Bedankt Peter dat je me weer heb laten genieten vandaag met wat je aan het doen ben.
Sjors
Prachtig om het in het echt te zien Peter.
Groet, Jan.
Hi Peter, het was erg leuk je te ontmoeten en gesproken te hebben. Leuke foto van het Atrium ;).
Mooi , om met je kennis te maken en je fantastische modellen te mogen bekijken.
Het was een prachtige dag.
Gr. Menne
Dankjewel voor de reacties! Misschien wat laat, maar ik ben zondag vroeg gelijk afgereisd naar de Pyreneeën:
IMG_1336.jpeg

Om daar op maandag 5 dagen te toeren:
63185648_Unknown.jpeg

Met ook gieren vlak boven ons hoofd:
63185504_Unknown.jpeg

Hobbies genoeg!
Gr. Peter
 
Back
Top