Rene Neefe
PH-SAM
Dat is waar ook, je hebt helemaal gelijk, dank voor de uitleg / opfrissing ;-) Vond het al vreemd als instelling in het NiMh menu van de Ultimat...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik doelde meer op het feit dat de spanning vrij snel tamelijk hoog oploopt. Dat komt door de relatief hoge laadstroom. Bij 0,5 blijft die wat lager en zul je die 7 volt pas helemaal op het eind zien.Sorry Bert, i know, laad al 8 jaar (misschien zelfs langer) diverse Eneloop packjes op 0,7C nog allen in top conditie. Cellen worden iets meer dan handwarm, but that's it...
Wat bedoel je met "hand instelling"?Hoi, ik laad en ontlaad altijd met hand instelling het dwingt mij tot nadenken hoe en wat ik aan het laden ben. Gewoon zo aangeleerd. [emoji847]
De zender wel... Die gebruik ik tot hij "ongeveer leeg" is ongeacht of dat een LiPo of een NIMH accu is.Ik ontlaad eigenlijk nooit anders dan door gebruik.
Ze slijten toch wel. De zender houdt wel even vol op een middag vliegen.
Dan leg je de zender weer een tijdje weg tot de volgende vliegdag.
Vorige week gevlogen.
Dat is een "aangeleerde" angst...Dat vage gedoe rond 3 keer ontladen/laden voor de correcte capaciteit gehaald wordt vind ik helemaal niets.
De zenders fluctueren tegenwoordig een beetje.
Futaba heeft zenders op +/- 12 volt, en een aantal zenders op +/- 8 volt.
Dus met les geven een beetje opletten..
goede kabel meenemen, anders blaas je 1 van de 2 zenders op.
Qua nimh:
ik heb liever lipo..
Heb ik persoonlijk meer gevoel bij.
Dat vage gedoe rond 3 keer ontladen/laden voor de correcte capaciteit gehaald wordt vind ik helemaal niets.
Lipo laat (vind ik) veel beter zien wanneer hij versleten is of een cel overleden is.
als je er op let natuurlijk..
Dat is een "aangeleerde" angst...
Ik kan je garanderen dat je schrikt als je de capaciteit van bijvoorbeeld je auto-accu laat checken als die 5 jaar oud is, en toch rijd je daar tot 4 jaar en 11 maanden aan toe, zonder enige kopzorg mee rond...
Mijn ervaring met de LiPo's van ons helischooltje is JUIST, dat LiPo's het met zeer weinig waarschuwing, en bij zéér verschillend aantal laadcycli, plotsklaps begeven.
De ene week draai ik nog probleemloos 3 lesjes met 3 accu's, en de week er op valt er ééntje halverwege de les uit.
NiMH doet dat véél geleidelijker, en de ervaring is dat met een minimale aandacht (ik vind een test om de 3 maanden, die bestaat uit 's avonds een knopje indrukken en 's ochtends kijken wat het resultaat is) niet echt overdreven arbeidsintensief, en je pakt ze er feilloos uit lang voordat het mis gaat..
Een accuchecker zegt niks als je niet weet hoe er mee om te gaan...toendertijd hadden de meesten ook opeens een accu checker vast op het toestel gebouwd.
Een capaciteitstest had dat uitgewezen VÓÓR het probleem zich ging voordoen. Dat is wat ik bedoel te zeggen: "Starten doet ie wel, dus hij is nog goed", is niet altijd een vaststaand feit.ik zal ook meteen toegeven dat een aantal jaren terug een accu me verraste..
starten, no problemo.
alleen stuurbekrachtiging deed het niet.
bleek dat de aansturing van de pomp een vrij hoog voltage nodig had, dus die viel eerst uit
maar, zoals vermeld, starten was geen probleem
Na aantal laad/ontlaad cycli Eneloop accu ontladen en daarna geladen met 0,5A.
Er gaan welgeteld 1.221 mAh in . . .
Ik laat het aan de deskundigen hier iets van te vinden.
jan.
zegt namelijk ook niet alles...Ik ben er niet aan geweest . . .