Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Op de 1 of andere manier krijgt Jan dat iedere keer voor elkaar.
Grafisch ziet dat er zo uit (blauwe lijn).Het gaat om de laadcurve die spanningsonafhankelijk is. De spanning zal langzaam stijgen en als de accu vol is zal de spanning weer dalen, dat kantelpunt heet de delta piek.
Als je twijfelt aan je accu, koop je een nieuwe, dat is vaak goedkoper dan een kistje repareren.Ik weet nog steeds niet of ik nieuwe accu's moet kopen.
Nou . . .
Ik stel een vraag en krijg geen duidelijk antwoord.
(Bertus, kijk nog eens naar post #1!)
Iedereen levert bijdragen, dat waaiert alle kanten op, erg leuk, maar . . .
Ik weet nog steeds niet of ik nieuwe accu's moet kopen.
Moet waarschijnlijk eerst nog meer meten aan deze accu's . . .
Maar ik koop met alle plezier nieuwe accu's hoor!
(Leuke vraag: wat moet ik dan kopen . . .)
jan.
Is leuk, maar alleen zinvol als de belasting geschikt is voor de nominale capaciteit van dat spcifieke accytype. M.a.w. die belasting moet, als je verschillende accu's wilt testen, instelbaar zijn en je hebt dan ook een tabelletje nodig van wát je nu eigenlijk moet zien, voor welk accutype...Ooit in een ver verleden een diy accutester in elkaar geslodeerd, waarbij als er getest werd de accu met een bepaalde stroom belast werd d.m.v een weerstand.
Voor alle duidelijkheid, het was geen kritiek, meer een verduidelijking van waarom e.e.a. tot zo'n brede discussie leidde.Okay.
Point taken.
(En ja, je hebt gelijk, mijn kennis op het vlak van Electronic schiet (ernstig) tekort . . .)
We spreken binnenkort wat af.
jan.
Ja en nee, om in het veld een NiMh accu te controleren, of er nog voldoende puff aan boord is om b.v. 5 analoge S3001 servo's + een ontvanger te voeden, dan pas je daar de belasting weerstand in de accu tester op af.Is leuk, maar alleen zinvol als de belasting geschikt is voor de nominale capaciteit van dat spcifieke accytype. M.a.w. die belasting moet, als je verschillende accu's wilt testen, instelbaar zijn....
Nee nee, (Jan ff niet meelezen) De ene meting waarbij de belasting weerstand bepaald wordt aan de hand van de accu capaciteit is een capaciteit meting die normaliter voor dit soort Accu's (MiMH) op 0,1C wordt uitgevoerd.Je haalt nu twee dingen door elkaar: "kijken of een NiMH nog GOED is" en "kijken of dat ding nog goed genoeg voor deze middag is".
Toch niks mis mee, je zender heeft 6 celletjes aan boord.Donderdag geladen. 8,6…
Vanochtend even gekeken… 8,3V.
1,38V per cel. Met een middagje vliegen. 3 of 4 vluchtjes, is dat a gezakt tot 8,0V…
Ik heb zowel LiPo als NiMH in zowel zenders als modellen, en ik geef met grote afstand de voorkeur aan NiMH... Heb ik minder kopzorg van dan van LiPo of LiFe (die laatste heb ik overigens niet).Alle NiMH zijn nagenoeg nader tot ruk…