Na het bezoekje bij de chirurg blijkt dat ik mijn vinger nog zo veel mogelijk stijf gestrekt moet houden, maar mijn lompe windels zijn eraf, dus dacht ik toch al wat fijner werk terug aan te kunnen en heb ik mij gewaagd aan het aanbrengen van de buitentrap op de AV. Het ging nog altijd heel wat trager en moeizamer, maar moeilijk gaat ook hé.
De voorbereidende werkzaamheden waren reeds uitgevoerd (zie boven). Wel moest ik de davit nog in de plooi brengen. Deze bestaat uit een messing-staafje van 2 mm doormeter en 4 cm lang. Mijn eerste poging was niet zo erg naar mijn zin, want te hoekig. De tweede daarentegen voldeed wel aan mijn wensen. Het komt er dus op aan om met een ronde plooitang beetje bij beetje (en niet in één keer) de kromming te verwezenlijken.
Links de minder geslaagde poging, rechts de naar mijn zin beter geslaagde poging.
Bleef dan nog te doen : het aanbrengen van de trappen zelf.
Ik heb eerst een mal gemaakt van de hoek tussen het platform en de aansluitende trap, omdat ik elke trap, vanuit een esthetisch oogpunt, eenzelfde hoek wens te laten maken.
Vervolgens dienden de leuningen van de trappen nog aangebracht te worden. De spijlen van de leuning worden verankerd in beugels (holle messing buisjes met een binnen doormeter van 1,5 mm, en een lengte gelijk aan de zijkant van de trap. Deze dienen uiteraard in verstek gezaagd en aangebracht te worden, daar de spijlen van de leuning verticaal dienen te staan). Bij het aanbrengen van de leuning (messing-staafje van 0,8 mm diameter) doorheen de opening van 2 spijlen die ik droog in die beugels had aangebracht aan één kant van de trap, kwam ik voor een volgende verrassing te staan (alhoewel, als ik daar even over had nagedacht, dit geen verrassing had mogen zijn ...), namelijk dat de gaten in de meegeleverde spijlen van de bouwkit uitgeboord zijn voor een horizontale leuning, niet voor een leuning die schuin naar beneden loopt. Met een boortje van 1 mm doormeter heb ik dan de uitgeboorde gaatjes schuin aangepast. Dit schuin herboren en de extra 0,2 mm doormeter van het boorgat bleken te volstaan om de leuning mooi schuin doorheen de spijlen te laten lopen.
Het verlijmen van de trap zelf :
Ik heb het eerste platform en de aansluitende ladder verlijmd in een hoek overeenkomstig de reeds vermelde mal, zodat ik bij het aanbrengen van de spijlen van de leuning deze kon afstemmen op de verticale spijlen van het platform. Daarna hetzelfde gedaan met het tweede platform. En daarna het bovenste platform tegen de romp aangelijmd, daarna het volgende platform ook tegen de romp en aan de bovenliggende ladder verlijmd, daarna het onderste platform enkel aan de onderste ladder gelijmd.
Bleef dan nog de davit op de juiste plaats aan de romp vast te lijmen. De juiste locatie heb ik met een loodlijntje vastgelegd, zodat de kabel vertrekkend van deze davit mooi recht boven het midden van de ophaalhaak zou uitkomen.
En dit is het resultaat :
Nog vergeten te vermelden : de 2 beugels rond de davit voorzien in de bouwkit, passen totaal niet, want deze hebben een veel te kleine diameter (max. voor een messingstaafje van 1 mm doormeter, en dus niet voor deze davit van 2 mm doormeter) en moeten dus zelf gemaakt worden met messing-overschotjes.
Welke volgende stappen ik nu ga zetten weet ik nog niet, dat vernemen jullie wel bij mijn volgend post. Eerst wat uitrusten nu ... LOL
Beste groetjes !