BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Op de doorsnede zou het eigenlijk helemaal glad en strak moeten zijn. Het schip is doorgesneden. Bedoel je dat?
Nee, het is meer dat ik de platen van de wrangen net niet meer kan zien. Het wordt een beetje een te groot grijs vlak.
Enne ......... ze is niet doorgesneden, maar in 2 helften gebouwd. Maar dat is meer een dingetje voor op het SoS met de Half-cut Saw Association. ;)
Gr. Peter
 
Tijd voor het daadwerkelijke bouwen van de inrichting:
0275 Kolen en Tonnen.jpg

Het ruim onder het vooronder.
Aan de voorzijde de opslag van de kolen voor beide fornuizen in het vooronder en de kombuis. Die ruimte wordt 'de hel' genoemd.
Met een schot als afscheiding voor de extra opslag van tonnen. Elk stukje ruimte werd benut.
De beide ruimtes zijn toegankelijk door 3 luiken in de vloer van het vooronder.
Het fornuis in het vooronder staat onder het 'licht' en daarvoor zit het luik in de vloer.
Tussen de trap en het fornuis de beide luiken voor het tonnen ruim.
Daar werden alleen lege tonnen opgeslagen omdat deze via de steile trap van het vooronder naar beneden en naar boven werden gebracht. Eenmaal gevuld bleven ze aan dek.

Voor de kolen maar weer eens in mijn 'nooit weggooien doos' gedoken. Ik had nog een zakje trein-ballastbed steentjes:
0276 Kolen.jpg

De kleinste uitgezocht.
Daarna zwart gemaakt met Schmincke Inkt:
0277 Kolen.jpg

Dat droogt netje mat op. Ook nog weer op maat gesorteerd voor de opbouw in het ruim. Achterin de grootste want die zie je toch niet.

Eerst het houten schot gemaakt en aangebracht:
0278 Kolen.jpg

En het ruim gaan vullen met de kolen.
Met een beetje overbelichtte foto, want anders zie je de kolen niet:
0279 Kolen.jpg

Links boven al een kuil in de voorraad. Er is dus al iets gebruikt door de bemanning.;)
Zijn de kolen niet wat groot? Het niet als vroeger thuis met de kleinere soort. Hier leven ruige mannen, het stoken moet rap gaan. Dus 'grote stukken, snel thuis'. Is een stuk toch te groot, dan gewoon even een klap met een hamer of hun klomp.:)
Gr. Peter
 
Netjes gedaan.
Stoken met kolen.. Toen mocht dat nog ;).
Dankjewel, Patrick. In de laatste aflevering van 'Door de Lage Landen' gingen Arnaud en zijn 2 compagnons nog langs bij een ambachtelijke steenfabriek. Die stookten hun oven ook nog met kolen. Telkens een schepte door de gaten in het dak. Duurde geloof ik 3 weken voordat die op temperatuur was.
Gr. Peter
 
Het tonnenruim.
Eerst de vloerplanken. De oude bestekken spreken over vurenhouten latten van 1 1/2". Dat zullen wel duimen geweest zijn en daarom hou ik inches aan. Dat zou in schaal 0,76 mm zijn.
De latjes die ik er voor bestemd heb zijn gemiddels 0,85 mm. Besloten om er toch iets af te halen.

Ik overwoog om de compactie Proxxon DH40 Vandiktebank aan te schaffen. Maar of die de dunnen latjes aan zou kunnen, toch nog maar even navraag gedaan bij een kennis via het SoS. Die heeft deze in gebruik en ik dacht ook de Byrnes Sander. Zijn advies was om niet de Proxoon aan te schaffen want bij de dunne latjes is de kans heel erg groot dat de messen zouden gaan happen en de latjes zouden breken.
Dat scheelt weer een aanschaf van x-euri. De Byrnes met schuurrollen zou dat wel aan kunnen.
Buiten de vraag of Byrnes nog levert, gezien het overlijden van Jim, zou dat een nog grotere investering zijn.
Daarom even creatief geweest. Proxxon BFW-40/E is een robuuste machine. Een schuurrol er in en met de kruistafel kan ik de afstand heel precies instellen.
0280 Sander.jpg

Met de nodige begeleiding gaan de latjes daar prima doorheen.

Vervolgens begonnen met het verven van een aantal tonnetjes die ik eerder al met de juiste vorm en maatvoering had laten printen.
Deze stuk voor stuk in de Proxxon DB250 draaibank gespannen:
0281 Barrel.jpg

Met de hand draaiend met een Talens Econine BrushPen op kleur gebracht. Bij mijn Bluenose is mij het gebruik van Ecoline en Schmincke inkt prima bevallen.

Daarna gekozen voor zwarte hoepels:
0282 Barrel.jpg

De inkt droogt lichter op. Dat had ik ook voor ogen want haringvaten zijn van een onbewerkte lichte houtsoort gemaakt. Zeker geen eiken want dat zou de smaak van de haring aan tasten. Veelal ook vurenhout dat bij het buigen gebrand wordt. Onder invloed van het zoute zeewater verkleuren ze daarna aan de buitenzijde.

De vloerdelen 0,76 x 3,1 mm aangebracht:
0283 Floor.jpg

Het oude bestek: 'De vloeren zyn van 1 1/2" vurenhout met niet aaneensluitende kanten .....'. Water en vuil valt er zo doorheen en wordt afgevoerd naar 2 pompen, verder in het ruim.
Alsmede 3 regels van 1 mm langs de keerspanten zodat de tonnen niet tegen de ijzeren spanten liggen te bonken.
Vanaf de zijkant geeft dat ook een mooie lijnverdeling:
0283 Regels.jpg

Elke kijkhoek geeft zo een verrassende zicht op het lijnenspel. Maar ja, daar is straks niets meer van te zien.

Een aantal tonnen in het ruim gezet:
0284 Barrels.jpg

Zo blijkt dat de maatvoering van dit ruim afgestemd is op de vloerplanken en de hoogte van de tonnen.
Het ruim nog wat verder gevuld:
0285 Barrels.jpg

Helemaal vol zetten heeft geen nut, dat is na het aanbrengen van de vloer van het vooronder niet meer zichtbaar. Wel het stuk dat mogelijk zicht geeft met een geopend luik in de vloer.

Met nog een foto van beide delen tegen elkaar:
0286 2-delen.jpg

Dat geeft weer een andere kijk op de toegevoegde onderdelen.

Nu eerst wat werfbokken maken voor de ondersteuning want het model krijgt nu aardig wat gewicht. Dat wordt iets te veel voor de 2 pinnen waar het model nu op staat.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw was, dan zou ik waarschijnlijk ook een kleine inkeping in het balkje maken, om het plankje in te leggen.
Nu heb je kans dat het plankje weg spat als je het geheel bij de schuurtol langs haalt :):)
 
Als ik jouw was, dan zou ik waarschijnlijk ook een kleine inkeping in het balkje maken, om het plankje in te leggen.
Nu heb je kans dat het plankje weg spat als je het geheel bij de schuurtol langs haalt :):)
Goed idee, Peter. Met verschillend maten voor de verschillende latjes.
Gr. Peter
 
Tijd voor het serieuzere werk: het vooronder.
In het restauratieboek van het Scheepvaartmuseum staat een prachtige technische tekening van de inrichting van het vooronder:
0287 Vooronder tekening.jpg

(Bron: Restauratieboek Scheepvaartmuseum, pag. 90: "Bemanningsverblijf in het vooronder. Werktekening door S. de Jong")

Van het vooronder in de huidige Balder heb ik ruim voldoende foto's gemaakt.
Met een groothoeklens:
0288 Vooronder.jpg

Vanuit de hoek naast de trap, schuin naar links in de richting van de voorzijde.
Er zijn dus 2x6 kooien. Die van de kaptein en de stuurman zijn in de achterzijde van het schip. Zij hebben wel een eigen plek om te eten: links tegen het wandje aan de voorzijde met het schotje er tussenin. Deze 2 zitplaatsen noemde men 'de Stee'.

Vanaf 'de Stee' naar achter gezien:
0289 Vooronder.jpg

Naast de trap is de doorgang naar de kombuis. Je ziet nog net het bankje dat zicht heeft op het fornuis en de hendel van de waterpomp. Dat bankje staat tegen de wand van het droogruim aan bakboord zijde.
De kombuis:
0290 Kombuis.jpg

Achter het fornuis is het de wand van het droogruim aan stuurboord zijde.

Met een paar kopietjes van de tekening van Sybe de Jong op schaal en wat knippen, een mockup gemaakt:
0291 Kooien.jpg

Cijfers geplaatst bij de 6 kooien aan bakboord. De kooien 5 en 6 staan dwars, tegen de wand van het droogruim.
0292 Kooien.jpg

A is een smalle ruimte achter B, 'de Stee'. Tegen de wand kan kleding worden gehangen.
C is de bank die in een hoefijzer vorm lang de kooien loopt.
De wanden gaan de dekbalken ondersteunen waardoor de tijdelijke steun in het midden niet meer nodig is.

Een uitdaging worden de planken aan de buitenzijde, dat zijn kraaldeel planken. Eens kijken of de profiel schrapers van AL een dergelijk profieltje kunnen maken. Ander er zelf eentje slijpen.
Nog een uitdaging: de trap en het fornuis staan in het midden, dus over de middenrand. Een nieuwe uitsparing in mijn bouwmal? Het fornuis van de kompuis komt in de constructie stuurboord zijde. Creatief met geknabbelde wandjes.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Gisteren is het 1e vaatje Nieuwe Haring geveild voor het goede doel. Vandaag in de verkoop.
Alhoewel het voorste ruim alleen voor lege vaten wordt gebruikt, toch maar een vaatje geopend. Het deksel eraf en opzij gelegd:
0285 Barrels-2.jpg

Ze is dit jaar mooi van formaat, een goed vetpercentage en smaakt heerlijk.
Gr. Peter
 
Back
Top