Cmelak z37A 1/4 .

En daarbij de Wilga zie je op elke straathoek bij een sleep treffen . En aangezien ik nou net geen schaap ben qua toestel keuze :bier:.
 
Vandaag op de demo dagen van https://baptist.nl/ geweest .
En een fles titebond melamine houtlijm mee genomen .wordt ook gebruikt door vioolbouwers.
Ik moet zeggen ik ben overtuigd , hier geen ander merk meer .
 
IMG20240527191811.jpg


Lijkt enkel tape ,maar daar onder zit een stapeltje van vier lagen 1 mm balsa om de Slats te vormen .
 
Slats ,de spoilers voor op de vleugel die er voor zorgen dat bij langzame vlucht de luchtstroom over de vleugel gestuurd wordt waardoor het toestel nog later overtrekt .
Ik heb ze functioneel gemaakt . Beginnend op hart neuslijst met een start opening van 9 mm en een eind opening van 3 mm .
IMG20240530200324.jpg
IMG20240530200319.jpg
IMG20240530200335.jpg
IMG20240530200329.jpg
 
Misschien een domme vraag.
Je zegt ik heb ze functioneel gemaakt.
Zijn ze dan beweegbaar of hoe werkt dat bij jouw en in het echt?
Ik begrijp dat systeem niet.
Ik zou zeggen als ze niet bewegen maak dan je hele vleugel profiel anders.
Als ze wel bewegen hoe werkt dit dan?
 
Misschien een domme vraag.
Je zegt ik heb ze functioneel gemaakt.
Zijn ze dan beweegbaar of hoe werkt dat bij jouw en in het echt?
Ik begrijp dat systeem niet.
Ik zou zeggen als ze niet bewegen maak dan je hele vleugel profiel anders.
Als ze wel bewegen hoe werkt dit dan?
Bij dit originele toestel zitten ze vast .
Bij verandering van invalshoek in de vlucht zoals een landing en moment van flairen. Zorgen ze er voor dat de luchtstroom toch op je vleugel blijft . Maar de hoofdfinctie is het vergroten van de lift factor .
 
Dit soort slats zorgen ervoor dat de stroming over de vleugel pas bij een hogere invalshoek loslaat van de vleugel, waardoor je een grotere maximale liftcoefficient kunt bereiken. Tijdens normaal vliegen bieden ze geen voordeel en hebben ze alleen maar weerstand (dus alleen nadeel), maar ze zorgen er wel voor dat je langzamer kunt vliegen. Dus slats verbeteren de STOL eigenschappen (Short TakeOff and Landing).

Er zijn vliegtuigen waar de slats met veren gemonteerd zijn. Bij lage vliegsnelheid komen de slats door de druk van de veren naar voren, bij hogere vliegsnelheid worden ze door de toenemende aerodynamische druk tegen de veren in naar achteren geduwd en komen ze tegen de vleugel te liggen, wat de extra weerstand grotendeels wegneemt. Prachtig simpel systeem wat geen bediening van de vlieger vraagt. Maar bij de meeste STOL vliegtuigen zijn de slats vast gemonteerd.
 
Bedankt voor de uitleg.
Die eigenschappen zijn dus niet te verkrijgen door een ander profiel te kiezen begrijp ik.
Succes met je bouw verder Serge, ik volg het op de voet.
 
Het profiel heeft zeker ook invloed. STOL vliegtuigen hebben over het algemeen vrij dikke en fors gewelfde profielen, welke al relatief langzame vliegsnelheden mogelijk maken. Slats maken dan nog lagere vliegsnelheden mogelijk.
Zoals met alle keuzes bij het ontwerpen van vliegtuigen zijn er altijd trade-offs. Slats maken extreem lage vliegsnelheden mogelijk bij zeer hoge invalshoeken, maar geven veel weerstand bij hogere vliegsnelheden en bijbehorende lagere invalshoeken. Het is maar wat de ontwerper belangrijk vindt.
 
Het profiel heeft zeker ook invloed. STOL vliegtuigen hebben over het algemeen vrij dikke en fors gewelfde profielen, welke al relatief langzame vliegsnelheden mogelijk maken. Slats maken dan nog lagere vliegsnelheden mogelijk.
Zoals met alle keuzes bij het ontwerpen van vliegtuigen zijn er altijd trade-offs. Slats maken extreem lage vliegsnelheden mogelijk bij zeer hoge invalshoeken, maar geven veel weerstand bij hogere vliegsnelheden en bijbehorende lagere invalshoeken. Het is maar wat de ontwerper belangrijk vindt.
Vooral het doel waar het toestel voor bedoeld is ,cropduster .
Maar slepen net zo goed het origineel heeft een multi sleep gedaan . En geen moment van dat ie in overtrek was of er tegen aan hing .
 
Wat een gaaf filmpje, echt een pracht werkpaard.

Ik wil je draadje niet vervuilen maar ik vraag me altijd af wat kost er nu meer energie 1 voor 1 slepen of zo?
Met mijn electro sleper dacht ik, als ik half gas geef dan gebruik ik minder energie, maar dat was niet zo.
Met 3 zwevers weet ik dat dus niet.
Soms gaan dingen tegen je gevoel in.
Bij electro slepen was dat weer een extra dimensie.
Maar ik dwaal helemaal af en wilde niet je draadje vervuilen.
 
Back
Top