Cmelak z37A 1/4 .

De krachtbron is gearriveerd
IMG20240321170028.jpg
 
Ik heb bijna geen verstand van verbrandingsmotoren, en zeker niet van zulke grote, maar het lijkt me dat er voor zo een motor er een vrij kleine propeller op zit. Klopt dat?
Wel super gaaf hoor. Zowel het toestel als de motor! :rofl:
 
Ik heb bijna geen verstand van verbrandingsmotoren, en zeker niet van zulke grote, maar het lijkt me dat er voor zo een motor er een vrij kleine propeller op zit. Klopt dat?
Wel super gaaf hoor. Zowel het toestel als de motor! :rofl:
Wel het is een 25x10 drieblad . Wat normaliter op een 110 cc tweetakt zit van rond de 11 pk . Deze motor levert volgens opgaaf een 7 pk maar heeft meer koppel . Dan zoek je dus een prop met een belasting waar de motor op max koppel presteert . Dat is dan vaak zo rond de 4500 tot 5400 rpm voor viertakt motoren op benzine . Een radiaal die te veel toeren draait klinkt ook niet meer mooi .
 
Het is een geweldig geluid en ben het helemaal met Berrie eens.
Bij mij komt eerst electrisch en heel dicht er achter de stermotor.
Ik heb 15 jaar 20 meter van de snelweg gewoond dus op stermotoren na, mogen alle verbrandingsmotoren wat mij betreft, in de ban.
Zeker tussen 22.00 en 08.00 uur;)
 
Sterkte in het eerste gedeelte van de vleugel was ik nog niet tevreden over. Er zat mij nog teveel flex in wat mij niet geruststelde voor de minder nette landingen. Dus besloten om de vleugel buis in te sluiten met vier extra liggers en webbing waardoor een koker om de buis ontstaat . En hierdoor een dragend geheel . Ook alvast 1 poot proef geplaatst met 24 cm onder de vleugel is dit best hoog .
IMG20240407144607.jpg
IMG20240407144610.jpg
IMG20240407144641.jpg
 
Remklep aansturing uitwerken . Servo onder een schuine hoek ivm bereikbaar zijn van de servo schroeven . Remkleppen gaan origineel binnendoor naar bovenzijde klep . Ik heb enkel een andere positie gekozen als origineel.
Rol roeren gaan wel op de meer bekendere manier .
IMG20240515193613.jpg
IMG20240515193617.jpg
IMG20240515195551.jpg
IMG20240515195609.jpg
IMG20240515195617.jpg
 
Back
Top