Recht boren

Halve bollen maken.
upload_2024-4-22_18-53-45.png
upload_2024-4-22_18-53-55.png

Links, de rondjes pons. Rechts, het resultaat de rondjes.

upload_2024-4-22_18-55-33.png
upload_2024-4-22_18-55-46.png

Links, de pons stempel. Rechts, De pers actie.

Wil je een echt halve bol maken, dus een bol met de halve diameter in hoogte.
Dan is er enig rekenwerk te doen met de calculator.
Is de bol 12 mm in doorsnee dan is de hele omtrek 37,7 mm.
Een halve bol is dan de helft van 37,7 is 18,9 mm.
Het rondel, het schijfje moet dan 18,9 mm in doorsnede zijn.
Meestal maak ik een inlegrand in de matrijs voor de optimale centrering van het schijfje.

De dikte van het schijfje maal 2 genomen in mm aftrekken van 12 mm is de maat van de stempel.
De boring in de matrijs is de gewenste bolmaat 12 mm met een diepte van 6 mm.

Even geen foto van het resultaat.
Jammer, komt wel weer eens een keer.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Klinken

Het klinken van klinknagels.
Het smeden van de tweede bolkop aan de nagel.
14 mm bolkopfrees was er toen even niet.
Center boren en met een kwart ronde draaibeitel het putje voor de kop gedraaid.
upload_2024-4-26_12-13-22.png
upload_2024-4-26_12-13-31.png

Foto w. p. 4-2024 Uit de oude doos.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Nog een keer halve bollen:
upload_2024-4-30_15-13-38.png
upload_2024-4-30_15-13-46.png

Links, een messing wartelmoer met de juiste diameter is mijn matrijs. De rondellen zijn deze keer geknipt, dat is niet echt handig. Rechts, het gat moest nog, nog een keer napersen.
upload_2024-4-30_15-14-5.png

De onderlaag is hier een 2,5 cm stug rubber. Dit stugge rubber vormt goed af. De halve bol is weer gaaf. Het metaal is een 1,5 mm verzinkt staalplaat.

Handiger is om een rondel te maken aan de goede eindmaat. Is het rondel klaar, dan het gat boren. En dan bollen die plaat.
In dit geval, als je het niet weet zal je het verschil niet zien.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Schroefdraad op de draaibank

Op deze RVS buizen moest schroefdraad komen M18x1,5 mm.
Dat wil ik met snijplaten niet snijden.
Omdat het RVS zo taai is heb je veel kracht nodig van je draaibank om de draad met snijplaten te snijden.
Doen we dus niet, ben zuinig op je gereedschap.

Draaibank instellen op 1,5 mm spoed en draaien maar.
Wat straks nog gaat gebeuren is, ik ga met een snijplaat de schroefdraad nasnijden.
upload_2024-4-30_17-28-51.png
upload_2024-4-30_17-29-0.png

In stappen van 0,4 mm gesneden. Twee keer na de laatste gang na gesneden met dezelfde instelling/diepte. Op de rechtse foto missen nog drie gangen.
En die spanen? Blijf er vanaf, ze zijn heet, ze zijn scherp.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Kunststof ring draaien
upload_2024-5-20_16-52-20.png
upload_2024-5-20_16-52-29.png
upload_2024-5-20_16-52-40.png

Ring uit pom gedraaid.

80x70x3,8 mm
Het bijzondere aan deze ring was dat hij precies de vorm had van de bekende "V" snaar.

Twee stuks gemaakt.
Veel rommel van het draaien, spanen en slierten.
Kan in de plasticbak.

Geen modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Strak boren

De buurman.
Zilver hardsolderen kan die.
Boren is nog wel eens hulpbehoevend.
In dit 5mm messing moest een 2,1 mm doorlopend boorgat.
Centeren onder de pers met een zeer scherpe centerpons.
De centering zit op het hoogste punt, dus in het midden.
Boren is nu een makkie.
upload_2024-6-16_18-55-9.png


Voor de lol,
Willum
 
Met een echt kleine centerboor kan het ook.
Doordat de centerboor kort is en daarmee kort ingespannen is de zaak stabiel.

Het fotovoorbeeld laat een center zien die met een persje loodrecht naar onderen in het messing drukt.
De breedte van de krater boven in de persing was 2 mm, de boor viel daar al in.
Kon echt niet meer fout gaan.
Het boortje 2,1 mm zat in de boorkop van de kolomboor.
Dus ook weer loodrecht.

Zo zie je maar een karweitje kun jet vaak op meerdere manieren doen.

Voor de lol,
Willum
 
Doe ik wat verkeerd?
Een stukje rondstaf staal van nominaal 10mm afdraaien op 8,72mm, over een lengte 160mm.
Stukje staf in een spantang en omdat het werkstuk lang is in verhouding tot de diameter, ondersteund met een meelopende bril.
Resultaat is geen glad werk, soms zitten er stukjes tussen met een kleinere diameter, soms met een grotere, soms glad oppervalk maar meestal niet.
Gebruikte beitel is een widia rechtse mesbeitel, scherp, met een heel klein neusradiusje. Toerental 350 rpm. met automatische langsvoeding 0,05mm/-1, smering met snijolie.
Iemand een idee hoe dit komt?
 
10mm
afdraaien op 8,72mm,
over een lengte 160mm.
Dikte lengte verhouding is niet goed.

Te grote niet ondersteunde werkstuklengte.
Meelopende bril zou oplossing kunnen zijn.

De beitel drukt nu het werkstuk naar achteren.
Het werkstuk begint te vibreren.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Ik heb een meelopende bril gebruikt.
Zonder buigt het materiaal onvermijdelijk door onder de beiteldruk.
Kan het zijn dat er iets met de kwaliteit van het stafmateriaal niet OK is?
Het is geen bouwmarktspul, geen betonijzer of zoiets, maar rondstaf bedoeld om verspaand te worden.
Rara, wat kan het zijn?
 
Over de hardheid van het draaimetaal.
Is het hard druk je het weg.
Is het een ongelegeerd of laaggelegeerd metaal met bril, dan moet het eigenlijk lukken.
Bij hard of kneiterhard is het altijd maatregelen nemen.

En met hoogtoerental?
 
Back
Top