Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

IMG_9976.jpeg
IMG_9977.jpeg


Hier in de ingang de deur af gehangen.
IMG_9982.jpeg
IMG_9983.jpeg
IMG_9984.jpeg

Met een deur klink erbij, deze deur is teven toegang naar de schwitch van de ontvanger. Het kruishout gaat er nog uit nadat de romphelften aan elkaar zijn gelijmd.
Ben nog aan het twijfelen of in die met 30 min Zapp aan elkaar zet of met aliphatic white glue.
De open tijd van de epoxy ,inclusief mengen van tixothope poeder is een dikke 12-15 minuten en je moet dan eerder te veel mengen dan te weinig.
Een overmaat aan epoxy dus en alles insmeren met een spateltje.
De witte houtlijm kun je flink mee hozen uit een tuutje en meteen kwast. Nadeel is dat het er makkelijker ertussenuit loopt juist daar waar je er niet meer bij kan.
 
IMG_9979.jpeg

hier ongeveer zit de co . Bij c.q. onder zijn voeten heb ik een extra vloertje gelegd. Ook voor wat meer verband maar ook om dat het er in het echt ook zit
IMG_9978.jpeg
IMG_9981.jpeg

De zwarte lijntje aan de binnenzijde van de romp geeft ongeveer de canopy plek weer.
De romp wordt al wel een stuk fragieler bij het uitzagen merk je dat meteen.:( Voorzichtigheid betrachten van nu af aan :wave

IMG_9980.jpeg


een ruwe schets van dashboard .
Wie weet waar ze nog 1/8 metertjes zouden kunnen hebben.?
 
Het is even piekeren hoe dat nou zit op de tekeningen maar het gevoel zegt al dat het hier wel wat verstevigd moet worden.
Hier zit de achterzijde van de vleugel met 6 mm nylon bouten vast aan de romp. Weliswaar alles balsa hier dus toch ook maar wat multiplex erbij gelijmd.
IMG_9987.jpeg
IMG_9988.jpeg


Beuken multiplex balk 6mm voor de inslagmoeren .

IMG_9989.jpeg

IMG_9996.jpeg

Hier zit wat scrap multiplex extra erbij. Het is de bedoeling om na het samenvoegen van de romphelften deze beuken multiplex 6 mm balk van onderuit erin te lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Nu eerst de vleugel en dan vooral om het vleugen middenstuk voor de passing in de romp.
Deze zet ik nog niet aan elkaar zodat er eventueel nog “grote” veranderingen zouden kunnen plaatsvinden.
IMG_9997.jpeg

IMG_9999.jpeg

Direct naast de motorgondel ga ik een vleugeltip deling maken met een staal/messing ligger. Die zat nog uit de bewaartrommel sinds 1994 (Operatie Schaal 94 ,toen waren er nog geen koolstof buizen en zo dus je moest het wel sterk bouwen volgens de commissie)
IMG_0001.jpeg

Het vleugel tussenstuk wordt dan 72 cm inclusief gondels.
IMG_9998.jpeg


De vleugeltip wordt dan 67cm .
IMG_0003.jpeg

Hier is het even opletten geblazen vanwege de verschillende hoeken van de spanten.Motorgondel ten opzichte van de v-stelling.

IMG_0004.jpeg
IMG_0002.jpeg

Voor de motoren zitten en zowel balsa 6,4mm als multiplex 3,6 mm spanten no 5en6 .Op de originele tekeningen zijn deze in balza.:stout:
En no14 daar zijn er 3 van. :rofl:Eentje extra voor de gezelligheid.:offtopic:
 
Laatst bewerkt:
IMG_0003.jpeg


Terwijl hoekmallen met 90en 94 graden.
IMG_0004.jpeg
IMG_0005.jpeg
IMG_0006.jpeg

Hier zie je goed het verschil in de gondel en de vleugel.Daar zit ook een koolstof pen achteraan de vleugel bij deling.


IMG_0009.jpeg
IMG_0010.jpeg
IMG_0011.jpeg


Zo en dan heb je ineens een stuk wing liggen!:yes::yes:
Ben wel blij dat ie in drieën deelbaar wordt Het is best een lap en dan zeker straks met de gondels eraan.
 
Laatst bewerkt:
De messing delen sluit is helemaal op met een latje 1/4x 1/4 beuken en de rest met harde balsa 1/4 dik .Deze worden later geheel in de verticale webbing opgesloten.
IMG_0014.jpeg

IMG_0019.jpeg

De gefrasede “ wingjoiners “ zijn van een mindere kwaliteit en een beetje krom geworden van het jaren lang liggen zodat ik van vliegtuig multiplex toch maar nieuw zaag.
IMG_0020.jpeg
IMG_0021.jpeg

Voor en achter nu lekker sterk
 
Lekker bezig man.
Romp gewoon met aliphatic lijmen.
Beide kanten insmeren met een kwastje,niet te dun...dan rups aanbrengen op 1 kant,niet te dik..rustig tegenelkaar drukken,elastiekjes gebruiken....overtollige lijm wegvegen en rustig laten drogen.......na schuren en vast zitten ze....
 
Lekker bezig man.
Romp gewoon met aliphatic lijmen.
Beide kanten insmeren met een kwastje,niet te dun...dan rups aanbrengen op 1 kant,niet te dik..rustig tegenelkaar drukken,elastiekjes gebruiken....overtollige lijm wegvegen en rustig laten drogen.......na schuren en vast zitten ze....
Ja heerlijk bezig , die BT bouwt lekker weg.Ga ik doen zo met die rups !
 
Back
Top