Lighting one , balsa delta leuk als clubproject.

Mn eigen Lightning one heeft er intussen ook een kleine 15 vluchten opzitten en na wat testen en meten kom ik uit op een 6,5 x 6,5 apc prop op een T-Motor at 2310 (buitenmaat 28,8x26,8) hiermee trekt ie met een 3s 2200mAh 39,8 amp.
Dit is voor nu perfect….. lekker snel en genoeg thrust,
Ding gaat trouwens op volle snelheid echt haaksom en trekt volgens de datalog iets meer als 16 G :yes:

zonder enige aanpassing of verbouwing is er een 4s 4500mAh in te lepelen maar daarover de volgende keer meer :)

74EF77E8-CECF-42F0-94E1-52E298FC74B9.jpeg
A825D6E0-E08D-4FBF-B68D-95486A0112FD.jpeg
 
het was vanavond zo goed als windstil en al brandend van nieuwsgierigheid een volle Tattuu 3s 2300mAh lipo erin en de Delta voorzien van telemetrie, opgooien…en dan volgas heen en weer jakkeren :)
Eenmaal thuis gelijk naar de pc om de logfile uit te lezen……… yeah 197 km/h, en in 5 minuten gewoon dik 10 km afgelegd :yes:
Clubleden zeiden al dat het ding tegen de 200 gaat maar daar geloofde ik niet in, daar zat ik dus faliekant fout mee :D
Volgende stap is 4s LI-ion en een fractie kleinere prop…. Ben benieuwd of ie dan in de buurt van de 220-230 km/h kan komen :rolleyes:..

573A0079-505D-4928-A64E-630E9E26FD90.jpeg

501DB9B0-D609-4968-83D8-AFAEB974ADDB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Behoorlijke snelheid! en dat op drie cellen :)

Mvg,

Bart
Volgende week is hier weer een Fly-in…. Zal vast een hoop leuke reacties opleveren :D
Hier op de club zijn er steeds meer die komen vragen wie deze heeft ontworpen, vooral de “oohhh” , “aahh’s, :eek: en “soowwww” reacties als het ding haaksom gaat zijn prachtig
Jaahh dit is echt een blijvertje, binnenkort maar een reserve Delta erbij maken, daar gelijk een iets sterkere set-up in die gelijk naar minimaal 4s gaat….. ik heb de smaak te pakken en heb nu een doel van 250 km/h voor mezelf neergezet met dit kleine alleskunnertje :yes:
 
GPS metingen kloppen niet, dat is algemeen bekend en bewezen,
Als je hem hard om de bocht trekt dan kan de GPS fout meten.
Als ik hem doorreken en dan alles heel gunstig invul dan kom ik net aan op de 120 km/u.
Het lijkt allemaal snel omdat ie klein is.
Vraag maar eens iemand met een goede radargun te meten, of zet een pitotpijpje op je vleugel, dan is het een tegenvaller.
Als je toerental en pitch bekijkt zal je ergens rond de 100km/u uitkomen.
Zelfs met een 6x12 kom je maar op 165.

GJ
 
Een motor met een KV van 2200, die draait bij 11 volt 400 toeren per seconde.
Een spoed van 6,5" is 0,165 meter.
Met elkaar vermenigvuldigd geeft dit een straalsnelheid van 67 m/s (240 km per uur).
Oke, het toerental van de motor zakt wat in onder belasting, maar aan de andere kant is de aerodynamische spoed van een propeller normaal groter dan de referentie spoed. Of te wel, 200 km per uur vliegsnelheid is zeker niet onmogelijk.
 
GPS heeft 4 seconden vertraging in het systeem .met 200km/h leg je ongeveer 55m/s af vloeg je dus een vlakke baan over 250 meter in zowel wind mee als tegen wind .en pak hier het gemiddelde van dan is de gps toch redelijk accuraat .bij een wind snelheid van 15 km/h welke nooit constant is zul je dan misschien een marge hebben van 5km/h in beide richtingen . Dat laatste is gewoon mierenneuker .
Ik vind 190 nog steeds leuk snel voor zo een klein Delta toestel . Het is de beleving die telt .plus het heerlijke vlieggedrag van een Delta .
 
Constante snelheid rechtuit kan GPS heel goed uitrekenen. Ga je accelereren of vertragen dan moet je diep in de instellingen van je specifieke GPS ontvanger duiken om dan nog goede metingen te krijgen.

Maar als je een seconde of 5 zo vlak als je kan en zo rechtuit vliegt als je kan, dan zal de GPS best heel precies op je grondsnelheid uitkomen. Doe je dit op een vrijwel windstille dag en meerdere keren heen en weer fan kom je volgens mij heel dicht in de buurt van je werkelijke snelheid
 
Ik kan hier over oordelen en doe dat dus ook niet.
Maar met een kist van nog geen 80 cm is 200 kmh bijna niet voor te kijken lijkt me
Om 250 kmh te halen lijkt mij dan ook een hele opgave.
Maar hoe het ook zei, het geeft wel een hele kick om met zo'n klein kistje zo snel te vliegen.

Hij is iets meer dan 80cm. Om precies te zijn 88 cm ;)
 
Oke dat scheelt weer haha.
Ik heb er één van 1 meter gehad met een 12 cc
Maar hard ging hij niet.
 
:thumbsup:
GPS heeft 4 seconden vertraging in het systeem .met 200km/h leg je ongeveer 55m/s af vloeg je dus een vlakke baan over 250 meter in zowel wind mee als tegen wind .en pak hier het gemiddelde van dan is de gps toch redelijk accuraat .bij een wind snelheid van 15 km/h welke nooit constant is zul je dan misschien een marge hebben van 5km/h in beide richtingen . Dat laatste is gewoon mierenneuker .
Ik vind 190 nog steeds leuk snel voor zo een klein Delta toestel . Het is de beleving die telt .plus het heerlijke vlieggedrag van een Delta .
Dit lijkt mij best een realistische beoordeling, vanwege al die ophef en afkeur ga ik toch aan mezelf twijfelen…moet ik eigenlijk niet doen ….
Ik heb even een logfile van gisteren opnieuw bekeken en op een paar momenten dat ik over de gehele breedte van het veld vlieg beter bekeken en zie meerdere stukken met een lengte van 400 meter waarbij de snelheid ver boven de 155 km/h gaat, dus van 155 (bocht uit) naar 180-190 en weer terug naar 155 (bocht in)
een totaal afgelegde afstand van 10,04 km over 5:35 min vliegtijd geeft een gemiddelde van 109 km/h

zal dan de GPS sensor afwijken ???
Nou, voordat ik die plaatste heb ik hem op een ontvanger aangesloten in de auto meegenomen en vergeleken met de autoteller
En dat leerde mij dat over een afstand van 46,8 km er maar 300 mtr verschil in de tripmeter zat, de teller in de auto (Audi A4 van 2020) gaf bij 100km/h 2 km/h meer aan en bij 140 gaf de audi 3 km/h meer aan…..
Ook dat lijkt me prima
Tja….. dit alles geeft mij sterk het idee dat de telemetrie sensor een redelijk beeld geeft…. Oke laten we dan de piek van 197km/h vergeten en een gemiddelde nemen over 300-400 mtr dan kan ik volgens mij wel
Concluderen dat de
Topspeed rond de 160-170 ligt

straks weer even vliegen en zal dan eens nog langere banen vliegen :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
owja... voor degene die er eentje gaat bouwen en vliegen... ik vlieg nu met CG op 15mm verder naar achter vergeleken met de tekening en dat gaat prima, die van mn maatje Dave precies net zo
mijne is daarbij wel vrij robuust gebouwd en met een vlieggewicht 742 gram een dikke 80 gram zwaarder dan die van mn vliegmaatje, komt deels door de telemetrie, de strobelights, iets zwaardere servo's, en gewoon wat meer lijm :D (omdat ik hem extreem wil vliegen met veel G krachten)

het ding is dus zeer vergevingsgezind qua gewicht en CG
qua expo zit ik vanwege de relatief grote elevon uitslagen rond de 60% en dat mag nog wel ietsje minder, de uitslagen zijn voor zo prima voor het betere extreme hoekwerk :yes:
hij is in ieder geval prima te vliegen en tevens langzaam en beheerst binnen te vliegen voor de landing en geenszins nerveus
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik vond het al vreemd.
Het draadje had ik al een beetje doorgelezen voor ik over de relatief kleine spanwijdte begon.;)
 
Toen ik destijds dit onderwerp tegen kwam, vond ik het direct interessant. Delta’s hebben “iets” dat me aanspreekt. Alleen had ik het net een klein maatje groter gewild dan deze (ivm accu’s en motortjes die ik al had). Dus ben ik zelf maar even aan het tekenen gegaan. Echter geen Arrow, maar een delmo als basis genomen. Gewoon de contouren overgenomen, echter wat kleiner dan originele delmo, nl 86cm. Constructie wat zelf verzonnen, hier en daar ideeën gepikt. En in tegenstelling tot lightning one is geen dun profiel maar een NACA 0012 gebruikt. Om eens te proberen zijn de ribben in foam voor onderlegvloer gemaakt, een soort minderwaardige depron. Dat ging wel, maar moest ik het opnieuw doen, dan neem ik gewoon balsa. Dat werkt toch fijner

Op 3S met een 3542 en op de gram weegt deze net 1kg. Vlot onderweg, maar zeker niet snel. Het vliegt echter wel fijn, al moet ik het kielvlak nog eens een keer wat vergroten, dat blijkt net te klein wat bij het landen merkbaar is.


Het is geen lightning one, maar die was wel de trigger om deze te bouwen.


20221120_130459.jpg
20230114_134258 (1).jpg
 
Back
Top