Het Schipperscafe deel 6

Vanavond een uurtje gevaren met mijn avatar. Deze week een andere regelaar ingebouwd. Het kleine 10 Amp. HK-ding gaf opeens de geest toen de ontvanger werd ingeschakeld zonder dat de zender aan stond. Alleen de BEC deed het nog. Gelukkig gebeurde het thuis en niet op het water. Nu zit er zo'n blauw 20 Amp. exemplaar van Ali in. Regelt even goed in het laagtoerig bereik. En zo geeft de inmiddels 61 jaar oude dame nog steeds vaarplezier. Gr. Klaas.
 
Klaas zo heb k er al 100 hersteld
we hebben een lid in de club die het klaar krijgt om de regelaars zo warm te stoken dat alle componenten op de print los gesoldeerd waren
meestal is eigenlijk alleen de BEC kapot
maar tja soms ook de eind trappen
de fet's kosten bijna zoveel als een nieuwe regelaar
ik ga vandaag platen zagen om de vloer in op de zolder te vervangen
daar er nu meer rond gelopen word breken de rabatten van de klik planken
door nu die 22 mm triplex platen word dat heuvel verholpen
dus vandaag modelbouw op een laag pitje
gr raf
 
Raf, bedankt voor je reactie. Het gekke was dat de BEC het nog wel deed. Voor mij te klein om te repareren. Rest nog het ontvangerkabeltje. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
ja de BEC levert geen motor stroom dat is een appart gedeelte
het is soms zo dat de BEC niet meer werkt maar de regelaar nog wel
kwestie van de spannings stabilisator te vervangen
en neen het is geen 7805 maar iets chinees
normaal mag je aan die BEC van die regelaartjes niet teveel servo's hangen
als je er 2 standaard servo's aan hangt en de ontvanger zit je bijna aan de limiet

nu 22 mm dikke platen op de vloer op zolder aan het leggen
ze zijn al allemaal op maat gezaagd en eentje ligt er reeds in
dat gaat veel beter lopen dan die vloer planken
het zijn platen die gediend hebben om tijdens transport goederen af te dekken
de twee korte kanten er vanaf zagen en je hebt perfecte platen die niets kosten

gr raf
 
vandaag verder met de zolder vloer te vervangen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-20 om 09.14.07.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-07-20 om 09.15.15.jpg

de klikplanken hadden hune beste tijd gehad
nu de andere kant beginnen de oude weg te halen en de nieuwe er in te leggen
gr raf
 
Had eerst het idee dat je de vetput aan het lenzen was Bert. Daarna dat de heli de loods kwam brengen. Maar uiteindelijk bleek het om een oefening te gaan? De man had weinig plek nodig bij afzetten en oppikken! Hoever schat je dat de Heli vrij bleef van alle obstakels? Neem aan dat ze jullie vooraf hadden ingeseind. Wat was jullie snelheid ongeveer? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Wij zelf deden zo'n 12 knopen, mischien een haartje meer of minder (wind tegen)...
Bij de eerste nadering, toen er nog geen lijn uitgegeven werd, denk ik dat die heli niet meer dan een meter of 2 a 3 hoger dan de schoorsteen hing, en mischien met de rotorcirkel tussen de 5 en de 10 meter van de mast af. Ik had toen eigenlijk best wel een sterke neiging om "te maken dat ik weg kwam", zo dicht bij was het wel...
Met de tweede nadering (man afzetten) hielden ze iets meer ruimte.

Bij het weer oppikken vanaf het manifold hing de heli met het vlak van de hoofdrotor ongeveer op onze ooghoogte, die momenteel 15 meter boven de waterlijn zit. We hebben op dit moment zo'n 3 meter vrijboord, en de bovenkant lekbak (waar het manneke stond) zit daar nog anderhalve meter boven. Laat die heli zo'n 4,7 meter hoog zijn, google is je vriend, dan hebben ze nog 5 meter tot aan die lekbak ongeveer en zaten ze met de wielen op gelijke hoogte met de dekkraan die maar een meter of drie a vier, hooguit, verderop redelijk stevig staat te wezen.

De mannen hadden inderdaad keurig om toestemming gevraagd, zelfs heel ruim van te voren (20 minuten, ze waren toen nog 25 mijl bij ons vandaan minstens)
 
Een aardige onderbreking van de verveling toch? Had je vast niet verwacht bij aanvang van deze reis. Complexe wereld voor een HWTK. Stoom, diesel, keerkoppeling, heli. Komt allemaal zomaar op je pad. Gr. Klaas.
 
Haha, je wilt niet wéten wat er allemaal op mijn pad komt...
Vandaag weer een half uurtje moeten besteden aan de 1e stuurman uit te leggen hoe zijn eigen apparatuur ZOU moeten werken, welke mogelijkheden er wel zijn en welke niet, vooral ook wat het systeem NIET kan.... :p
 
ja ken ik ook
intelligente kwamen met beschrijfbare cd's om copies te komen maken van de bestanden en instellingen van de computers
oepsie dat gleufke was iets te klein dus gingen ze min disc halen en da paste ook niet
ja dat heb ge als je modern wil doen he terwijl alleen een diskette in die gleuf paste

toen laatst in goes op de beurs stond er een NL mij een beetje uit te lachen dat ik ouderwets was met die usb sticks en bla bla
hij had alles in de cloud staan en kon overal en altijd bij zijn bestanden
toen ik hem vroeg van online te gaan in de hal ?????? opeens waren mijn oude usb sticks 1000 keer beter dan zijn niet verbinding krijgen
staart tussen de benen en weg was hij

gr raf
 
Het is wat in deze moderne tijd. Ben blij dat ik nog een hoop dingen in de praktijk heb mogen leren en daardoor beter begrijp wat er gebeurt (of juist niet). Nadeel met die kunstmatige intelligentie is dat je het proces moeilijk kan volgen (althans zo werkt het bij mij). En met dat beetje kennis dat ik heb opgedaan zal ik het moeten doen. En tot nu toe lukt dat vrij aardig. En nu maar hopen dat er voor onze oude dag nog wat voorzieningen over blijven. Wat dat betreft komt er nog een hele uitdaging aan. Gr. Klaas.
 
Het is wat in deze moderne tijd. Ben blij dat ik nog een hoop dingen in de praktijk heb mogen leren en daardoor beter begrijp wat er gebeurt (of juist niet). Nadeel met die kunstmatige intelligentie is dat je het proces moeilijk kan volgen (althans zo werkt het bij mij).
Dit was nog niet eens een "intelligent" systeem... Gewoon een stikstofgenerator, bedoeld voor inerten van tanks, en voor pompen strippen en purgen met stikstof. Zo'n display met schematische afbeelding van leidingen en automatische afsluiters, uitermate simpel in de bediening, maar niet goed weten welke afsluiter wáár zat en waar de diverse opties voor bedoeld waren. En als je dan probeert een tank te inerten (de in de tank aanwezige zuurstof verdrijven door de hele hoeveelheid ingesloten lucht een keer of drie te "verdunnen" met stikstof) met de leiding die bedoeld is voor "padden" (het aanvullen van weggelekt inert gas in een tank die reeds inert was maar zijn druk verliest), dan wil dat niet...
Want de inertleiding levert 400 kuub per uur 95% stikstof, en die paddingleiding levert mischien 10...

Kwestie van de terminologie van de handelingen en de ontwerpfilosofie van het systeem niet begrijpen...
 
En lekker dan... Van je vrije zondagmiddag aan het genieten, in IJsland nog wel... Komt er een Port State Control inspecteur aankakken die een "extended" inspectie wil doen omdat het schip 15 jaar oud is...

Vette pak an, alle tests voorbereiden die de man wil zien, en dan gaan zitten wachten tot hij tijd voor mijn kleine doch schone voortstuwingssalon heeft...
 
ja ken het en die hebben tijd maar zijn nooit op tijd
als 15,00 uur het afgesproken tijdstip is en je bent om 15,00 uur daar dan ben je te laat
je had er om 14,45 uur moeten zijn
gr raf
 
Back
Top