Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Nog maar eens een paar uurtjes aan de tekentafel gezeten. Het lijkt nu wat meer op een vlakbouw schip of zoals de tekeningen van de 7P
Probleem is de veel hogere spiegel van het HZ model t.o.v. de 7P. Logisch door de vlakkere bodem, meer volume ligt dat schip hoger en kan de spiegel wat lager zitten. Nog maar even nadenken welke tekeningen ik nu ga gebruiken. Misschien het geheel eens in 3D bekijken.

HZ.jpg
HZ1toHZ2.jpg
HZ2.jpg
P7.jpg
 
Ik heb de tekeningen naar een #D model omgezet en dit is het resultaat. Sorry voor de slechte video kwaliteit. Het is freeware wat ik heb gebruikt


Maar het komt erop neer dat ik tevreden ben met de vorm en dus verder kan met de laatste set tekeningen die ik had gemaakt. Terug naar de werktafel nadat ik alles geprint heb.
 
Die rompvorm ziet er echt wel goed uit. Ik zou hier voor gaan en het opnieuw proberen. Wederom knap gemaakt Stephan.
Dank je. Ben ook even helemaal klaar met de pc. Ben er de hele dag zoet mee geweest. Paar aanpassinkjes waren nodig. Maar de tekeningen zijn klaar om te printen. Morgen weer een dag.
 
Al 10 jaar, begonnen met de gratis versie, al mijn rompen mee getekend, nu pro, teken ik er al mijn vliegtuigen mee :-)
Er zitten verschillende functies in om het stroken te controleren, dat is zeer belangrijk.
De pro versie heb je alleen maar nodig om meer formaten te kunnen exporteren.
 
Ik heb het geprobeerd, maar kon geen goede tutorial vinden. Was er dus snel klaar mee. CAD heb ik inmiddels wel onder de knie en doet wat ik nu nodig heb. Misschien ooit eens delftship eigen maken. Ab had me een paar model gegeven om te bewerken.
 
Als e er ooit aan begint weet het maar te zeggen .
Ik meld me zeker, want ik wil het zeker nog eens een kans geven.

Vandaag de kiel vastgezet om te voorkomen dat hij net als de vorige keer krom kan trekken.
En de zandstrook gebogen voor het achter gedeelte. Eerst het latje enkele dagen in water laten weken. Je kan het latje dan vormen hoe je wilt. Ik dacht ik probeer Marcus alias @Marcus Botanicus zijn methode eens. En ik moet zeggen het buigen werkt dan een stuk makkelijker. Kijken hoe dit verder uitwerkt met het hout.na drogen. Of de look goed blijft.

IMG_3506.JPG
IMG_3507.JPG
IMG_3508.JPG
IMG_3509.JPG
 
Stephan,
So far, beautifully executed and I like your clamps that you use to keep all the planks together when you follow the "shell-first" method. I need to try this method myself. Doesn't seem that difficult. Also like the way you built your stern post and rudder way before you start building the model. Very unorthodox, but a most practical solution.

Marcus
 
Stephan,
So far, beautifully executed and I like your clamps that you use to keep all the planks together when you follow the "shell-first" method. I need to try this method myself. Doesn't seem that difficult. Also like the way you built your stern post and rudder way before you start building the model. Very unorthodox, but a most practical solution.

Marcus
Thanks Marcus,
Het is inderdaad een stuk handiger om in dit stadium het roer en ijzers te monteren. Nadeel is wel dat ik ze in een later stadium opnieuw moet zwart maken, te vaak met schuurpapier geraakt waardoor ze weer koperkleurig worden. Heb je op SOS naar Maarten zijn bouw gekeken? Hij bouwt ook shell first.
 
ik weet niet hoe ik je bouwverslag gemist heb Stephan
ik heb ook nog niet alles gelezen maar ben ik zeker nog van plan , ik heb ook tal van vlakbouw rompen moeten slopen voor ik er een beetje achter kwam wat ik allemaal fout deed.
ik zie dat je tegen dezelfde fouten aanloopt dan ik.
het is al ff geleden dat ik nog eens een boek vast genomen heb maar de meeste dingen zitten als gebeiteld in mijn hoofd.
de zandstrook komt zo hoog als bovenkant kiel wat je ergens al hebt vermeld
het vlak rijst even veel duimen dan het voeten breed is dit is bij het grootspant maar ook op 2/3 van de voorkant gemeten , dus 1/3 van het achtersteven ( is je schip 60 voet lang dan is dit op 20 voet van het achtersteven )
dit is toch een belangrijke om goed na te kijken. anders ga je al snel te snel naar boven.
ik dacht dat ik gezien had dat je liplassen verkeert zaten ze moeten schuin aflopen naar achter en denk ( maar ben niet helemaal zeker dat ze naar voor afliepen ) ben ook maar eens snel door je fotos gelopen dus kan het fout hebben.
voor de rest ziet het er prachtig uit :koud:
ik ga je zeker volgen van nu
 
dit is bij het grootspant maar ook op 2/3 van de voorkant gemeten , dus 1/3 van het achtersteven ( is je schip 60 voet lang dan is dit op 20 voet van het achtersteven )
dit is toch een belangrijke om goed na te kijken. anders ga je al snel te snel naar boven.
2/3 was wat kort door de bocht maar het heeft denk ik te maken met stuurlast ik heb het hier proberen uit de doeken te doen maar het is geen makkelijke materie. heeft ook te maken met de hoogte van je achtersteven enz enz :stout:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/stuurlast.201895/
 
Back
Top