Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Was oorspronkelijk gebouwd als electro model rond het jaar 2000, iets uitvergroot van de Antares met schuimvleugels meer spanwijdte en meer romplengte en een ribben vleugel.
Toen nog gevlogen met binnenloper met 1:2 vertraging en 14 Nicad cellen.( waren nog geen buitenlopers en lipos voorhanden).
veel plezier aan beleefd een van mijn eerste electro modellen.
 
Je kon daarvoor kiezen. Zo heb ik nog een Simprop Silence in doos, een mini Spitfire dus daarmee in zekere zin ook een schaalvliegtuig.
Silence Aircraft... heet nu anders, de kisten worden denk ik nog steeds gebouwd in Duitsland.
De brandstofuitvoering!
En die had een motorkuip waar al voorzien was in een methanol unit.
De e-versie was dan in de snuit geheel dicht.

Maar Simprop liep zeker vooruit in de elektrodrives. Je zie dat de brushless alles nu zo verschrikkelijk mooi kunnen voorstuwen...
En zeker op de oude kisten... Had je toen maar 3 minuten... nu een veelvoud... en ook al door goed doorontwikkelde propellers...
 
Gister even de maiden van de Antares XL...
Als ware een scheermes. Zeer strak. Hypercritisch op de roeren... ultra link.
Onze club crack nam het even over. Het late licht is lastig voor mijn ogen geworden...
Maakt niet uit... hij deed wat ie moest doen en nagerekende CG correct.
Alles even wat rustiger te zetten in de uitslagen... aileron hierin het meest kritisch.

Mooie motor meting 11 x 8 gaf tussen 11.800 en 12K op Macs Quiet resopijp en klonk nippy beschaafd. Leut.
Nog even happy als op de grote Cloud Dancer waar hij op zat.

Cabinekapje heeft al weer een scheurtje... zo broos... leunde bij het poetsen even op het horloge... knisperknap... Dus dokter-CA er bij... helaas...
Plastic uit de vorige eeuw... kan ook niet anders...
Dat moet er dus weer even af... en een dun laminaatje glas binnenin... is niet anders...
Eerst ermee fladderen... liefelijk raggen...

Landen is een nieuwe sport geworden... het blijft zweven... prop blijft lieren. RPM nog wat lager te zetten...
Kist is ook uitermate goed in grasbaanschaatsen... ofwel taxie sporting...
Als een dolle elegant in de slip te driften... dubbelleut... en remmen als een schansspringer...
Cool!

Gr Bas

IMG_9241.jpg IMG_9239 Bew.jpg IMG_9244.jpg IMG_9245.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, de vermoeidheid er weer uit. Gewrichten opgefrist. Ook die waren broos geworden. Zeker de oude lijm was vergaan. Iets vlottere oude servo’s en een eigenlijk veel te krachtige brommer. Met een 46 al mooi genoeg. Alla… het hoeft ook niet vol gas… Scherp en licht toestel. Wilde rechtstandig uit de hand weg…


Nu dus er aan gaan wennen. Een blijvertje.
 
20220415_115518.jpg
20220415_115450.jpg
Inleiding,
Beste mensen,
Zojuist kwam ik voor het eerst dit topic tegen. Leuk om veel bekende namen te zien overigens.
Sinds kort ben ik genoodzaakt om kleine reparaties zelf uit te voeren. Op zich is dat wel DE manier om dat te leren.
Onlangs is het gelukt, om zelf nieuwe stuurstangen voor de roeren te maken en afgebroken hoorntjes te vervangen.
Bij het aantrekken van het spanbandje voor de lipo, stond ik plotseling met het hele spulletje in mijn handen. Nou dat weer!
Dat laatste probleem heb ik opgelost door een wat dikker plankje van balsa te maken, aan de onderkant een sleufje te frazen voor het spanbandje en de gehele plank op de bodem van de kist te lijmen. Dat gaat zomaar niet meer los! Mission completed.
 
Laatst bewerkt:
Fotootje plaatsen gaat altijd wat makkelijker via een PC-tje...
Van de camera of tel-ohw-feun op de harddisk...
Bijsnijden met hulpprogrammaatje en hoppa direct in de browser.... firefox... in het tikveld...
Beetje editen met extra regels voor wat ruimte... klaar...

Met mijn oude IPheun en derde accu, tweede scherm... ik vreet hem op tot op de laatste update...
in een browser is het gewoon meer gehannes en gezooi...
 
Fotootje plaatsen gaat altijd wat makkelijker via een PC-tje...
Van de camera of tel-ohw-feun op de harddisk...
Bijsnijden met hulpprogrammaatje en hoppa direct in de browser.... firefox... in het tikveld...
Beetje editen met extra regels voor wat ruimte... klaar...

Met mijn oude IPheun en derde accu, tweede scherm... ik vreet hem op tot op de laatste update...vervolgens vervolgens
in een browser is het gewoon meer gehannes en gezooi...

Het liefst maak ik foto´s met de smartphone. Deze upload ik vervolgens hier.
 
20220412_204937.jpg
Op naar de volgende reparatie/inbouw - klus.
Van een vliegvriend kreeg ik een Sundowner. Deze heeft korte tijd op brandstof gevlogen en ik ga hem electro vliegen.
Inbouwen van de electronica zal waarschijnlijk wel lukken. Servo's, ontvanger, regelaar en motor liggen al klaar.
Maar (het hing al in de lucht) de cowl is uitgefreesd voor de brandstof motor. Het zou mooi zijn als deze grote opening dicht was.
Zo links en rechts om mij heen, zijn er al wat kreten geuit, zoals pur en kit, matjes, schuim snijden, glasvezel, plakband.
Graag zou ik willen weten (zien) hoe je zoiets aanpakt, in de hoop dat ik het zelf kan uitvoeren.
Het heeft geen enkele haast, want ik ga er eerst zo mee vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Heel simpel. Purschuim vullen, niet te overdadig, en dat uitstekende in model schuren.
Dan op de randen de lak weg over een breedte van zo een cm?
Dan pak je de glasdoeken er bij... denk 2x een lapje 80 grams na elkaar...
En de zaak vollamineren. Daarna met de plamuren aan de slag... 30 minuten epoxy en de micro ballooons
tot een mooie paste, en zorvuldig met een oud pasje aanstrijken in een aantal plamuurrondes.
Naschuren met waterproof en nat...
Dan de busjes spuitverf er tegen...

Andere methode is maskeren... verzin het maar... hier met dun balsa 1 mm a 1,5 mm

IMG_7455.jpg


Dan tape-versterken... om vorm te behouden...

IMG_7445.jpg


Dan flink aan het glas... (nee... geen neut & teut)

IMG_7450.jpg


Nog even blik van binnen... het balsa masker...
zonder glas nog...

IMG_7448.jpg


Glassen... dan alle balsa weg schuren...
Want dat is de grote grap achter de grap van deze manier van eigenvondstigheid...
En heb je weer een puistig neusje minder...

IMG_7458.jpg


Met de Saito FA100 er in...

IMG_7461.jpg


En gemodificeerde carburatie afhanging
en speciaal verzonnen gashevelmechanisme...
Dat nu prachtig mooi binnen de cowl past...

IMG_7583.jpg

Topklusje geworden... netjes en strak...


Nu dacht ik zal ik met de Paas eens gaan nevelen...
Gooit menig Paasvuur roet in mijn verf eten...
Vuurfikstokers hebben ook lak aan alles...

IMG_1666 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
dat kappie wat je van die vliegvriend hebt gekregen.... wat een geweldig fantastisch persoon is dat zeg.. :D.. zou ik van binnen een blokje piepschuim of OASE (je weet wel, die groene blokken waar je bloemen in steekt) in drukken en die in vorm schuren en dan een glasmatje aan de buitenkant er over, als dat hard is dan het schuimblokje eruit pielen en aan de binnenkant ook een glasmatje en dan weer mooi glad schuren aan de buitenkant

upload_2022-4-15_13-5-17.png
 
die stuurstangen laat je toch niet zo :eek: aan de aileron zijde floept dat er zo uit, hier moet je een Z in buigen ipv een 90 gr

Bekijk bijlage 490164

Hoeft niet, er zijn andere manieren dan z bochtjes.
Zie verslag van mij van de Avionik pylonracer.
Beproeft concept.
En ik zou geen oase nemen maar xps schuim.
Dat in vorm schuren, glasweefseltje erop.
Na uitharden het schuim met thinner of aceton wegsmelten.

GJ
 
Heb het ook wel met inzetjes gedaan... methode Frankenstein... dun epoxyplaat...
Daarna het meukje weer bijglassen...
Mooi geel is nie lelijk...

DSC_2476.JPG DSC_2479-LR.jpg DSC_2808.JPG DSC_2821-LR.jpg

Z-bends zijn thans uit de mode... waar een Z op zit is rakettenvoer geworden...
Blijft dat promptpardoeselijk zitten? Spug! Met zonder takeltje ter borging ende zekerheid?
Elektro... kent geen rammels... dat zal het wezen...

Gr Baz
 
Laatst bewerkt:
uitspoelen met thinner ..... vieze stinkmeuk...... dan zit alles onder de opgeloste pikkerige polystyreentroep
daarom is OASE zo mooi, dat wrijf je met je vingers er zo uit, schuurpapiertje erover en klaar
 
uitspoelen met thinner ..... vieze stinkmeuk...... dan zit alles onder de opgeloste pikkerige polystyreentroep
daarom is OASE zo mooi, dat wrijf je met je vingers er zo uit, schuurpapiertje erover en klaar

Hmm, ik ken oase alleen van iets uit het tuincentrum waar je lekker met je vingers in kan drukken.
Maar als dat lekker wegbrokkelt is het schoner werken.
Ik zou dunne (5 a 10mm) plakjes snijden, dat kan je dan enigszins buigen en alvast in de vorm van de kap maken.
Geen idee waar je oase mee kan plakken dus dat moet je uitproberen.
Maar aan de andere kant, je kan het gat ook even dichtplakken met plakband, eventueel oranje folie eroverheen.
In de lucht zie je het toch niet meer.

GJ
 
Ik heb 2 maten glasvezel-tape. Daarmee zou ik het gat tijdelijk dicht kunnen maken. Dan kan de kist snel de lucht in.
Daarna zou ik materialen kunnen kopen, voor een mooiere-, blijvende oplossing. Deze materialen kosten vast 50 euro en zijn voor eenmalig gebruik.
Ik moet nog een paar maanden op de kleintjes letten.
 
Ik heb 2 maten glasvezel-tape. Daarmee zou ik het gat tijdelijk dicht kunnen maken. Dan kan de kist snel de lucht in.
Daarna zou ik materialen kunnen kopen, voor een mooiere-, blijvende oplossing. Deze materialen kosten vast 50 euro en zijn voor eenmalig gebruik.
Ik moet nog een paar maanden op de kleintjes letten.
zoals ik al eens zei kan je met plakband dat gat ook eerst dicht maken, ik zal een lamineer knutsel pakketje voor je maken om dat weer dicht te frutten
 
Ik heb 2 maten glasvezel-tape. Daarmee zou ik het gat tijdelijk dicht kunnen maken. Dan kan de kist snel de lucht in.
Daarna zou ik materialen kunnen kopen, voor een mooiere-, blijvende oplossing. Deze materialen kosten vast 50 euro en zijn voor eenmalig gebruik.
Ik moet nog een paar maanden op de kleintjes letten.

Ik zou geen glasvezeltape nemen maar gewoon cellotape.
Glasvezeltape kan de kap kapot trekken als je het probeert los te halen.

Mijn idee (toen ik het model wilde kopen) was om een nieuwe kap te maken.
Zoveel werk is dat niet en een kapje zal dan een euro of 20 kosten.
Het kan nog veel makkelijker, je giet de kap vol met gips, plakt het geheel op een plankje en gaat naar Dennis.
Daar laat je een kapje trekken uit polycarbonaat.

GJ
 
Back
Top