Voordat ik de vleugels aan de romp ga lijmen wil ik eerst de cockpitkap maken, nu ik overal nog goed bij kan. Ik had vooraf F4 al bijna volledig doorgesneden boven de rompzijkanten, op twee breektabjes na. Nu heb ik F3 overgetrokken op 2.5 mm populierentriplex en uitgezaagd, dat wordt de voorkant van de cockpitkap. Ik wil de kap over de romp heen bouwen, zonder dat hij vast komt te zitten.. dus de bodem laat ik er voorlopig nog uit. Om wel voldoende ruimte te houden heb ik eerst een 1.5 mm vliegtuigtriplex bodem los op de romp gelegd, en daar 5x5 mm balsa liggers op gelijmd. De tape voorkomt dat ik de liggers vastlijm aan de bodem, ze mogen alleen vast aan F3 en F4:
Daarna heb ik de bodem, de onderkant van de cockpitkap, eronderuit geschoven. Hier zie je goed de (losse) doubler van F3 en de zwevende liggers, die ervoor zorgen dat de zijkant straks een stuk steviger wordt:
Vervolgens heb ik de rompzijkanten weer met tape beschermd tegen vastlijmen, en de zijkant van de cockpitkap tegen de spanten en de ligger aangelijmd. Eigenlijk zou deze zijkant uit 2.5 mm balsa moeten, maar die ik heb is super licht balsa en voor een kap te fragiel. Daarom heb ik 3 mm balsa gepakt, en ook een beetje een zwaar plankje:
Na beide zijden gelijmd te hebben, heb ik de bovenkant van de cockpitkap gelijmd, ook weer van stevig 3 mm balsa. Kan daar altijd nog wat af schuren, maar dit is een stuk steviger dan het super lichte 2.5 mm wat ik had liggen:
En nog even fotootje vanuit een andere hoek, je ziet hier goed wat de balsa liggers toevoegen aan de constructie:
Terwijl de cockpitkap droogt heb ik me gericht op het kielvlak. Een leuke puzzel van 5 mm balsa, waarvan het grootste deel van lichter balsa is, en de voorlijsten van steviger zwaarder balsa:
Dat ging lekker vlot. Op tekening staat verder niets over profileren, maar ik denk dat ik hier toch wel een beetje een vleugelprofiel in ga schuren, al is het alleen maar cosmetisch.
En toen kon ik het niet laten even alles in elkaar te steken:
Word ik wel blij van!
Nu wordt het spannend.. als het goed is hoef ik maar twee kleine tabjes van F4 door te snijden en dan komt de hele kap los.. en jahoor! Super tof als een plannetje zo goed werkt als hoe je het in gedachten had:
En de afneembare cockpitkap, precies in vorm, en nog verrassend stevig ook, zelfs zonder de onderkant en de 'glazen' kap:
Zo ziet het er nu vanaf de onderkant uit. Daar ga ik van vliegtuigtriplex nog een bodem in maken, in beide segmenten:
En zo ziet het er straks uit als je de kap plaatst. Ik heb voor F3 gekozen als voorkant, omdat die achterover staat, en daarmee automatisch de kap borgt. Aan de achterkant moet ik nog een bevestiging bedenken, liefst een magneetje, of eventueel een borgpennetje:
Tijd om af te ronden vanavond. Maar eerst nog de naden vanaf onder voorzien van een lasnaadje van lijm, voor wat extra stevigheid (en dit kon natuurlijk niet toen de kap nog op de romp zat):
Helemaal happy! Volgende keer de kap verder afmaken en de neus indekken. Daarna kan ik me richten op het samenvoegen van romp en vleugels.