H.M.S. Victory van de Agostini

Allemaal weer bedankt voor de nieuwjaarswensen en laten we er met zijn allen maar eens een mooi bouwjaar van maken........ :yes:

En zo na de oliebollen en de familiebezoekjes toch maar weer het scheepje opgezocht om nog weer eens te prullen.

Als eerste actie in het nieuwe jaar werden aan de fokke- en de grote- mast ter plaatse van de bramzalingen de hangers aangebracht:
A4A1C77A-7A0B-4308-9625-0A71F97EF662.jpeg

De foto spreekt verder voor zich........

Aan het fokkewant werd van messing 0,6mm de spreeworst tegen de hoofdtouwen geknoopt:
2ACBD7F4-4320-4A87-A2E5-6D609AA6B532.jpeg

De knoopjes zijn met heel dun zwart garen aangebracht..........

Tot slot werden er acht jufferblokken (aan elke zijde vier) van 4mm aan een touw van 0,5mm dikte gebonden die in de groter geboorde gaten in de fokkemast werden gelijmd met witte houtlijm:
40D0AC5F-FAD7-4E79-B470-6E1AF0FFADC1.jpeg


83C64F4E-8409-406A-91F6-274C52E075E4.jpeg

De jufferblokken waren van te voren zwart geschilderd en uitgeboord..........

Het is niet veel maar we zijn toch weer op weg dit jaar...

Fijne zondag allemaal nog,
Gr Koos
 
Gaat mooi Koos, je schiet lekker op, ook al denk je zelf "is niet veel " :thumbsup::thumbsup:
Stillekens voort, is ook vooruitgang nietwaar Peter :)

Vandaag de beide zwichtingen van het bezaanmast- want en het puttingwant vast geknoopt aan het want:
2F1834F8-491A-4341-9A0E-35409BCF88B9.jpeg


F176A1AE-1237-469A-AB8B-7BAAD007B9DC.jpeg


Toen maar eens even aan het puzzelen geweest welke volgorde van bouwen ik wilde hanteren, en om te voorkomen dat we straks dagen of weken aan het knopen gaan toch maar besloten om het want van de bezaansmast alvast te voorzien van de weeflijntjes, dus knopen maar weer:
12397EC8-2297-4637-A077-AB06819D6A63.jpeg


0642C510-46C0-4C60-B51A-5EAA6AF8EA5B.jpeg

Beide zijden zijn gereed...........

Tja en als je dan toch bezig bent met de weeflijnen dan maar gelijk die van het bezaanswant aan stuurboord:
886F2E2E-72CC-409F-AB6C-4FE7CDDCCE7D.jpeg

De onderste zes- en de bovenste zes lijnen worden alleen aan de middelste wanttouwen geknoopt..........

En na enkele uurtjes knopen is stuurboord gereed:
84087958-6029-4B83-9EA1-A153ABED538B.jpeg

De buitenste knoopjes zijn geborgd met sec lijm en de eindjes afgeknipt.............

Dat was het dan weer voor vandaag, tijd om de oogjes te laten rusten :rolleyes::rolleyes:
Gr Koos
 
Lekker touwtjes knopen Koos. Het gaat je goed af. Behandel jij de touwen nog met iets of gebruik je zo recht uit de spreekwoordelijke doos?
 
Lekker touwtjes knopen Koos. Het gaat je goed af. Behandel jij de touwen nog met iets of gebruik je zo recht uit de spreekwoordelijke doos?
Dank voor het compliment Peter, en wat je vraag betreft, al het touw wat in de kit zit haal ik door een blokje harde was wat ik eerder van @pietsan gekregen heb
Alleen voor deze weeflijnen gebruik ik standaard touw van Amati uit eigen voorraad, wat er altijd netjes en pluisvrij uit ziet
 
Gebruik ik ook, bijenwas om precies te zijn. :thumbsup:
Werkt inderdaad goed maar als je touw hebt wat helemaal niet pluist dan is dat natuurlijk altijd beter.......

Onderstaande foto laat heel goed het verschil zien:
BAD41878-C8B5-424A-990D-D902FCDF65C7.jpeg

Het bovenste touw is 0,25mm uit de kit, het middelste 0,25mm van Amati en het onderste 0,10mm van Amati wat ik hier voor de weeflijnen gebruik............

Trouwens over de weeflijnen gesproken, het want aan bakboord is inmiddels ook gereed:
52F8568D-98A3-43E3-B8C1-808FCF91C7C9.jpeg

Er zitten nu al bijna 400 knoopjes in :rolleyes: .................

Meer is er vanuit de werf niet te melden, dus tot de volgende up-date maar weer,
Gr Koos
 
Hoi Koos, wat is je betrouwbare bron om bij de onderste en bovenste weeflijnen deze niet door te trekken tot de buitenste hoofdtouwen?
Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat het mis is hoor. Ik heb het alleen op basis van de beschrijvingen van C.N.Longridge anders gedaan.
Bij de kruismast: van onder tot boven over de 6 hoofdtouwen.
Bij de hoofdmast: de onderste 4 laten de buitenste hoofdtouwen vrij, de volgende weeflijn gaat over alle wanttouwen, en van dan af gaat om de 6 weeflijnen over alle hoofdtouwen, dus 5 x de buitenste vrij laten, 1x tot het einde, enzovoort tot boven.
Bij de fokkemast: zoals de hoofdmast, maar slechts 2 weeflijnen onderaan eer ik een weeflijn over alle hoofdtouwen gespannen heb.
Hoe dit er uit ziet kan je in mijn verslag van de Victory (inmiddels pagina 6 :D) bekijken

Nog veel mastworpplezier :)
 
Hoi Koos, wat is je betrouwbare bron om bij de onderste en bovenste weeflijnen deze niet door te trekken tot de buitenste hoofdtouwen?
Begrijp me niet verkeerd, ik beweer niet dat het mis is hoor. Ik heb het alleen op basis van de beschrijvingen van C.N.Longridge anders gedaan.
Bij de kruismast: van onder tot boven over de 6 hoofdtouwen.
Bij de hoofdmast: de onderste 4 laten de buitenste hoofdtouwen vrij, de volgende weeflijn gaat over alle wanttouwen, en van dan af gaat om de 6 weeflijnen over alle hoofdtouwen, dus 5 x de buitenste vrij laten, 1x tot het einde, enzovoort tot boven.
Bij de fokkemast: zoals de hoofdmast, maar slechts 2 weeflijnen onderaan eer ik een weeflijn over alle hoofdtouwen gespannen heb.
Hoe dit er uit ziet kan je in mijn verslag van de Victory (inmiddels pagina 6 :D) bekijken
Nog veel mastworpplezier :)
Herman,
Ik volg hierin de handleiding van deA, die hierin hetzelfde aangeeft als de tekeningen van Caldercraft, ook Longridge (plan nr 6) en Mc Gowan geven het min of meer zo aan.
De beschrijvingen lees ik haast nooit, kost mij teveel hoofdbrekens in het Engels :oops::oops: dus ik doe het met de plaatjes en een beetje van mezelf.........
Dat dit Historisch hier en daar afwijkt, het zij zo, er is nog niemand hier in huis geweest die mij daar op attendeerde, dus vandaar dat ik zo maar door ga.........

Ik heb wel veel respect voor die bouwers waaronder jij die het wel allemaal tot op de bodem uitzoeken.
Dus we doen maar lekker zo voort en dan kom ik er wel :):)
Bedankt voor de tips in elk geval (ook gewoon blijven doen hoor), het is wel allemaal leerzaam voor ons allen.
Gr Koos
 
Dat dit Historisch hier en daar afwijkt
Ach, in de loop der eeuwen zal het ook wel één keer zo en één keer anders uitgevoerd zijn.
Een typisch voorbeeld is de kleur van de sjerp rond de middel van de "cherubs" van het boegbeeld.
Als je een reeks kleurfoto's naast elkaar legt zal je bemerken dat de blauwe sjerp soms donkerblauw, soms lichtblauw is. De kapitein van het schip kon op de moment van herschilderen zelf zijn kleuren kiezen.
Voor het want zal dit dus ook wel het geval geweest zijn.
Nog een ander detail: ik heb foto's waarop de netten op de verschansing in natuurkleur zijn, en andere waar de zelfde netten zwart zijn.
Bij een schip dat al meer dan 250 jaar bestaat is het dus nooit verkeerd, want het zal ooit wel eens zo geweest zijn.

Je hebt wel mijn nieuwsgierigheid gewekt, dus ik ben even in The Anatomy of Nelson's Ships gaan kijken, en inderdaad op plan 6 staat het getekend zoals jij hebt uitgevoerd.

Waardoor heb ik mij dan laten leiden om het anders te doen??? Misschien wel op recenter fotomateriaal zoals hieronder, wat weer illustreert dat het niet altijd identiek uitgevoerd is en er dus niet 1 historisch correcte versie bestaat.
HMS_Victory.jpg
poi_2-r-3.jpg


Mijn vraag was dus zeker geen kritiek op het mooie model dat je bouwt, maar louter informatief bedoeld.

Veel modelbouwplezier,
 
Mijn vraag was dus zeker geen kritiek op het mooie model dat je bouwt, maar louter informatief bedoeld.
Veel modelbouwplezier,
Ik zag het ook zeker niet als kritiek hoor Herman ;)
En inderdaad in al die jaren zal er echt wel het eea aan verbouwd zijn…
Gr Koos
 
En we gaan gewoon verder, als eerste de spreeworsten tegen het grootwant aangebracht:
BD7AFAE2-438E-41AF-B3E5-5260A0BF58ED.jpeg


E2F9B95A-BA53-41AB-A3CB-C3C3AD4C5AAE.jpeg


Aansluitend de zwichtingen, vier voor deze mast:
F3FE0F0A-E061-4D2E-BC75-0ED1EDE3AC43.jpeg

Deze werden aan de binnenkant om de spreeworsten geslagen en met een klein bindseltje afgewerkt.........

2FBD9DB8-95DC-4BE0-902B-79EAE1E21023.jpeg


De puttingwanten werden voorbereid:
0BA9303D-1573-4646-8271-878FA80EABC6.jpeg

12 4mm blokken met een bindseltje aan zwart touw van 0,5mm dikte geknoopt..........

De gaten in de mars werden weer groter geboord waarna de juffers hierin gestoken werden en gezekerd met een drupje witte houtlijm:
CB4779D3-AE2D-44E7-9B9A-EEE95F728542.jpeg


Nu konden de touwen aan de onderliggende hoofdtouwen van het want geknoopt worden:
F309A6DA-58AC-46A8-AF99-9AFB39C5CF1E.jpeg

De spreeworsten moeten nog op lengte geknipt worden maar dat komt later...........

En als laatste werk voor vandaag de eerste weeflijnen weer in het puttingwant geknoopt, hier komen 13 lijnen in, de eerste 7 zijn klaar:
73610B6C-FD58-4A70-A1B2-CA77C4AD727A.jpeg


En dat is dan weer genoeg voor vandaag, dus allemaal tot de volgende keer,
Gr Koos
 
Mooi werk Koos. :):)
Dank je Peter :thumbsup::thumbsup:

En uiteraard de anderen ook weer bedankt voor de reacties (ook via PB) en voor het indrukken van de leuk knop…:worship::worship:

Vandaag maar weer een "knoop dag" eerst de puttingwanten van de grote mast afgewerkt:
8C09CE0F-61A2-4527-B9C8-3311197E5B5B.jpeg


En toen begonnen met de weeflijnen aan het grote want aan Bakboord:
15EE776D-AA0E-4A2D-BF52-40026A4D9CC1.jpeg


Ook hier weer de bovenste en de onderste zes lijnen een "vak" smaller aan beide zijden en daartussen weer 18 lijnen van 11 mastworpjes :oops:

Hiervoor de bijgeleverde mal weer gebruikt echter deze gaf de bovenste zes lijnen over de volle wantbreedte aan, maar wederom de diverse bronnen van een paar posten terug geraadpleegd en die gaven het anders aan, dus dan maar de lijnen geknoopt gelijk aan het bezaanswant.

Het voordeel van het gebruik van de mal is ook het voorkomen van het "zandloper" effect, doordat de mal op de juiste breedte van het want gesneden is heb je constant een goed overzicht zodat de hoofdtouwen mooi recht blijven, dit is op onderstaande foto goed te zien:
7179A0AF-7AD0-4025-B4B3-1112AAAB2979.jpeg


Dat de hoofdtouwen niet geheel overeenkomen heeft te maken met het langer maken van de rusten en daaruit voortvloeiend een andere verdeling om te voorkomen dat het want voor de geschuts- poorten kwamen.

En aan het einde van de middag was dit want klaar:
73245A30-C7B3-4380-8433-6C8B305873B6.jpeg

Het onderwant heeft 306 mastworpjes, het puttingwant is goed voor 78 knoopjes dus 368 per zijde :):)

Maar goed het schiet zo alweer op, dus tot de volgende up- date maar weer,
Fijne avond nog,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Ff een dag niet gepost en mijn verslag van pagina 2 af moeten halen, dus er word weer lekker gebouwd hier…..;);)

Dan maar weer vlug verder met het grootwant aan stuurboord:
4CA82D50-4D11-4480-A48D-77053E231BC2.jpeg


B7414148-D35E-4B7D-A84F-19C4009AEF39.jpeg

Bijna klaar.................

7F84E647-4C6E-411B-9FF1-429FC0AB7A97.jpeg

En helemaal klaar................

Het zijn inmiddels al meer dan 1200 knoopjes verdeeld over deze bezaans- en Grote mast, dus het telt zo weer goed door ;);)

Als laatste actie voor deze up- date de spreeworsten en zwichtingen van het fokkewant:
AA8221F3-3191-4247-8767-19B6D9D5E9C1.jpeg


Genoeg weer voor deze keer, tot de volgende maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de jufferblokken voor het marswant van de fokkenmars gestropt en in de groter geboorde gaten van de mars gelijmd:
50EBC06F-0205-4829-A2F0-4770492341ED.jpeg


Vervolgens het puttingwant aan de onderliggende wanttouwen geknoopt:
117D7E91-A2DF-47C1-A176-C8F227C04407.jpeg

En het derde puttingwant is klaar............

Voordat ik hier de weeflijnen ga knopen wil ik eerst wat stagen (van de groot- en fokkenmast) aanbrengen maar voor het zover is dienen er wat voorbereidende werkzaamheden te gebeuren, als eerste worden de botteloeven definitief geplaatst:
865BEBFA-698F-4427-BA4D-B9B3EDEFCC19.jpeg


Aansluitend werden er aan beide zijden nog netten geplaatst, eerst twee repen van 20mm breed gesneden:
05CD76D6-AA7B-45F8-AB9E-77CCE6E64AB7.jpeg


Met een naald werd er zwart touw van 0,15mm dik ingeregen:
142FF887-8371-4702-BBBC-52A0C96710B5.jpeg


AA0DA597-51D2-47DA-A8D4-E28A8340B62C.jpeg


En nu konden deze aan de eerder geplaatste oogbouten geknoopt worden:
CF335398-BEDD-48B4-81E6-778795B255EE.jpeg


De onderkant nog op maat maken en dan deze netten met verdunde houtlijm aan de binnen zijde tegen de regelingen lijmen:
D22B41B0-25EF-443E-9E57-0A94FA32779E.jpeg


En nadat de lijm droog was en de klemmen verwijderd zijn ziet het er zo uit:
A38EA685-B733-4AD3-ADBF-2E2751D8AA14.jpeg


Nu kan ik verder met de loopplank, maar dat is iets voor de volgende post,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
De loopplank dus, eerst met de roosterlatjes een rooster gemaakt en ingestreken met verdunde houtlijm:
7A2E0605-FFCB-4B73-B8AF-CCD49DD7705B.jpeg


Nadat de lijm droog was werden de roosters op maat gemaakt:
8EC5698E-F76D-4D6A-8158-3A23D24789FD.jpeg


Vervolgens in het frame gelijmd en tijdelijk in positie op het schip gelegd:
0A88EE6B-7848-485C-84F8-76E50F1FF1B3.jpeg

Die kunnen weer lekker drogen................

Het touwwerk wat op de foto zichtbaar is zijn tijdelijke touwtjes die in de tweeschijfsblokken van de apostelen geregen zijn, dit om ze later gemakkelijker te kunnen "vangen", hoop ik ;)

En nu is het echt weer genoeg voor vandaag,
Dus tot de volgende up- date maar weer,
Gr Koos
 
Back
Top