H.M.S. Victory van de Agostini

Oef dat was weer ff stevig bij lezen, je hebt de wind goed onder zitten Koos, die vakantie heeft je goed gedaan :p. Mooi stuk werk en goede verbeteringen, het kan niet op;).
 
Je zou een stukje kersen kunnen gebruiken Koos voor kleine klampjes e.d. je zult merken dat je dit veel gemakkelijker kunt maken en strakker met deze houtsoort. Niet dat je werk hierdoor minder is hoor:)
 
Netjes opgelost. Normaal zijn die gleuven niet in de boegspriet ingelaten, want zo verzwak je de boegspriet, maar ligt er op de boegspriet een "zadel", waarin ter hoogte van de woelingen, het zadel maar half zo dik is. Maar dit ziet er ook mooi uit hoor. :)
Bedankt voor je complimenten Herman, dit idee van de zadels had ik al in een ander verslag gezien, ik meen dat van @paulbo een Caldercraft kit, maar ik heb gekozen om ook hier weer de handleiding te volgen, is ook weer een uitdaging :)
En zoals deze nu is ben ik dik tevreden, dus ja ik ben nog steeds blij :banana::banana:

Peter, Peter, Heinrich, Dave, Sjors, en Henk bedankt voor jullie lovende woorden, ik ga er bijna van blozen ;)

Je zou een stukje kersen kunnen gebruiken Koos voor kleine klampjes e.d. je zult merken dat je dit veel gemakkelijker kunt maken en strakker met deze houtsoort. Niet dat je werk hierdoor minder is hoor:)
Hans, zie mij antwoord aan Herman, ik laat het gewoon zo, je idee van klampjes heb ik ook wel aan gedacht maar dat is optisch een heel ander verhaal. Nu komen de woelings er (later) mooi in te liggen en mooi gelijk met de bovenzijde van de boegspriet.

Als ik dat bij de eerder genoemde Caldercraft kit zie van @paulbo , of kijk bij Henk @Flying Scotsman, Mantua / Panart dan zie je daar ook twee verschillende en uiteen lopende uitvoeringen, dus dan laat ik het maar zo uitgevoerd, dat is dan een van de kenmerken van deze Tilburgsche werf :D

Maar verder iedereen bedankt voor het meedenken en de likes,

Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Al een paar dagen niet aan het scheepje kunnen werken, maar daar is wel een goede reden voor, want vrijdag jl is dit de werf binnen komen varen:
43A8F614-3506-4BB5-B2E8-D732FA55333C.jpeg


7B50CC36-230D-4F0C-A545-EA11B276546A.jpeg


Yep, de Sovereign of the Seas van de Agostini :thumbsup:

De vorige bouwer had zodanige lichamelijke ongemakken dat hij hem niet verder kon bouwen en bood deze te koop aan.
Nadat ik daar op reageerde kwam van het een het anders dus ligt deze nu op de Tilburgsche werf in de opslag…..

Nou ja opslag, daar moest dan wel het een en ander voor gereorganiseerd worden, dus vandaar dat de Victory ff stil lag.

Maar het meeste werk is gebeurd dus we kunnen binnenkort weer verder.

Fijne avond nog,
Gr Koos
 
Wat een mooie foto's zitten er in dit bouwverslag! De details zijn prachtig gemaakt, dat zal vast veel oefening al zijn geweest. Netjes! :)
 
Herman, Dave, Peter en Lady Lafiora allemaal bedankt voor de complimenten :thumbsup::thumbsup:

Tja mannen nu word het voortaan opletten met de dames in ons midden, maar goed we zijn weer klaar met de reorganisatie van het “werkhok” dus daar gaan we weer…..

Verder maar weer met de woelingen, doodshoofden en blokken die nog aan de boegspriet geknoopt moesten worden:
B5B290B3-9112-4601-9876-CEF6100D4D5F.jpeg

De situatie bij de vioolstukken…..

E4FDE791-7572-4A05-B567-02D6B84BFDC2.jpeg

De overgang kluiverboom jaaghout……

F00F9513-35E9-4952-8DB5-DD2D6E5009F5.jpeg

De laatste aan de top van het jaaghout…..

Hiermee is de boegspriet helemaal klaar en nu eerst een klusje wat ik al eerder wilde doen, de lummelpot en de steunen op de rusten lijmen:
0ADA6672-6E8E-4716-8160-6421410694B5.jpeg


In de lummelpot een gaatje van 1mm geboord en deze in tegenstelling tot de handleiding vooraan gelijmd, dit met dank aan @janzwart zijn aanpassingen….

De steun zit dan uiteraard achteraan:
250782CF-C3C4-43CE-999C-18633D59C03A.jpeg

Klus(je) geklaard…….

Nu verder met wat dekattributen, de eerste caronade, deze was al in een eerder stadium in elkaar gefriemeld maar ik vond de blokken wel heel groot, dus deze eerst vervangen en ook de talies gestropt:
1F30C158-0B27-4091-8A9B-AEA1D015F921.jpeg

Op de foto is maar een talie te zien…….

Vervolgens werd de caronade aan boord gehesen en de talies in geregen:
3E223035-F3BE-4429-ADE2-54996E5E90F6.jpeg


Het touweinde zit in een gaatje in het dek gestoken, daar komen later nog wat touwrollen op te liggen maar dat is weer iets voor de volgende keer…..

Groetjes Koos
 
Laatst bewerkt:
Ah, ik alleen is dus niet erg?Ik loop al een poosje mee op dit forum hoor...
Oei oei Sorrie dame :hammer::hammer: mijn nederige excuses hoor, daarom schreef ik nu ook dames, omdat er nu verschillende bij zijn gekomen…..
Als dat nog maar goed komt met ons Jinny……;)
 
Back
Top