Inmiddels ben ik een heel stuk opgeschoten met de bevestiging voor de voorpoot. Wat veel foto's, maar vind het leuk te laten zien hoe dit onderdeel gaandeweg is ontstaan.
Eerst een spantje gelamineerd van 2x 1,5 mm vliegtuigtriplex dat precies in de luchtinlaat past, en vervolgens twee vuren liggers gezaagd uit een grotere lat. Dit is het concept, waarbij ik via de luchtinlaat bij de stelschroef voor de stuurhevel kan, waardoor ik de voorpoot kan vervangen of verwijderen mocht het nodig zijn:
De stuurhevel borgt dus ook direct dat de poot niet uit het toestel valt. Al zorgt de stevige passing er ook voor dat de stuurhevel niet alle krachten moet opvangen / draagt.
Die vuren balken (ze zijn maar klein maar toch) zijn me wat te massief. Daarom een wat elegantere vorm getekend, uitgezaagd, en geboord. Het gat in de bovenste ligger is niet door en door, en is daarmee ook de eindstop voor de poot (staat de kist als het ware op):
De gaten heb ik 4 mm geboord, het verenstaal is 3 mm. Vervolgens een stukje messing buis afgezaagd en in het gat geperst. Lijm is niet nodig, dat blijft wel zitten!
Daarna heb ik het spant voorzien van uitsparingen, voor de stuurhevel, voor het doorlaten van lucht (origineel was de luchtinlaat dicht, maar ik gebruik het ook voor koeling van electronica en motor) en voor de interlocking constructie met de nog te ontwerpen romp doublers:
Voor wat extra stevigheid en draagvermogen (langer busje waar het verenstaal in mag) heb ik nog een extra vuren blokje gezaagd en dat netjes rondgemaakt. Die is met houtlijm aan de ligger bevestigd:
En eveneens voorzien van een messing bus, netjes erin geperst:
Nu de constructie meer en meer vorm krijgt ook een ontwerpje gemaakt voor de verstevigingsplaatjes / romp doublers:
En na wat zagen en schuren uit 1,5 mm vliegtuigtriplex hier ook een hele mooie passing:
De hele constructie zoals je die hier ziet zit droog in elkaar en is al onwijs stevig!
Zo komt hij in de romp:
Ik ben tevreden met de constructie, dus kan gaan lijmen. De doublers zitten nog niet vast, maar de liggers heb ik met epoxy op het spant gelijmd, waarbij ik de onderste ligger met twee schroefjes heb vastgezet tijdens het lijmen, waardoor het een vormvast geheel wordt:
Weegt in totaal overigens maar 9 gram! Dat valt me nog mee. Ik ga vervolgens de doublers met houtlijm tegen de rompzijkanten lijmen en vanaf daar alles opbouwen.
Origineel zat de romp qua spanten en zijkant helemaal koud in elkaar, maar door deze constructie, die van de hoofdpoten, en het nieuwe motorspant met tabjes, heb ik toch 3 interlocking spanten verdeeld over de hele romp tegen een zeer gering extra gewicht. Lijkt me meer dan stevig genoeg.