BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

De werf is weer opgestart na een vakantie in Limburg. Een huisje bij de Leumolen. Een waterrad molen met aandrijving voor het malen van graan en het maken van lijnzaadolie.
Molen-1.jpg

Met een mooi binnenwerk van raderen, tandwielen en assen. Een uitdaging voor een modelbouwer! De 1e vermelding stamt uit de 13e eeuw. Het stenen opbouw is van de 18e eeuw.
De eigen lijnolie werd ook gebruikt voor de conservering van het houten waterrad.
Echter ........ de bever vinden dat kennelijk lekker:
Molen-2.jpg

De foto is van de web-site van de molen: www.leumolen.nl <-Klik.
Een paar jaar geleden heb ik mijn tuinmeubelen ook met lijnolie behandeld. Onze hond stond die daarna af te likken.
Mijn BN zet ik ook in de lijnolie. Moet ik dus op gaan passen voor bever vraat. :eek:

Verder met de BN.
Na het inrichten van de ForeCastle kon ik nu het dek daar boven dicht leggen met de dekbalken 13 t/m 17:
360 13-17.jpg


Na het op maat maken van de 4 verbindingen, alles in elkaar gelijmd.
361 13-17.jpg

Aan weerszijde van de 2 uitsparingen de dubbele knieen aangebracht. Want ik ben er vrij zeker van dat ik de constructie verbindingen in het zicht hou door daar geen dekplanken aan te brengen.
Wat verschillende belichting met hout kan doen ........

Met een doorkijkje:
362 01-17.jpg


En nog even van boven:
363 01-17.jpg

Je kan de schoorsteen van de oven nog net tussen de dekbalken zien.

Gr. Peter
 
Leuk die foto’s van de waterrad molen. Ik beperk mij maar tot het buitenwerk van een molen, want het binnenwerk is voor mij een te grote uitdaging. Trouwens mijn complimenten voor de uitvoering van de bouw van dit schip. Ik kan hier nog veel van leren.
 
Leuk die foto’s van de waterrad molen. Ik beperk mij maar tot het buitenwerk van een molen, want het binnenwerk is voor mij een te grote uitdaging. Trouwens mijn complimenten voor de uitvoering van de bouw van dit schip. Ik kan hier nog veel van leren.
Dankjewel Eugène. Ik ben met schepen ook begonnen met alleen de buitenkant. Ze ziet wat er van gekomen is.
Gr. Peter
 
Ik had een idee hoe ik de BN in een vitrine zou willen laten zien als ze klaar is. En aangezien ik de ForeCastle nu heb voltooid met dekbalken en de positie van de voormast, tijd om dat op te bekijken:
364 Demo.jpg

Hier staat de mast op zijn pen in de mastvoet.

De mast heb ik met een wasknijper tijdelijk op de dekbalken vastgezet zodat hij niet naar beneden zakt. En de mast wordt met een elastiek koord in de lengterichting op zijn plek gehouden. Die schuift dus inderdaad door het gat in en uit de tafel in de mastvoet.
Het idee is om de BN op een werf-frame, op een spiegel op de vloer van de vitrine te plaatsen:
365 Demo.jpg

Bedankt aan mijn admiraal voor het lenen van de spiegel :yes:.

Je hebt dan via de spiegel zicht op de binnenzijde van het bovendeel.
366 Demo.jpg

Nu zie je daar ook de dubbele knieën. Het beeld is alleen niet scherp op de foto. Maar een spiegel heeft, net als een gewoon raam, een dubbele brekingsindex. Je krijgt dus een dubbel beeld.
Ik heb besloten om de dubbele knieën ook langs de zijkanten toe te passen, omdat je ze door de spiegel kunt zien als je van kijkpositie verandert. IDan zie ik wel of je ze nog ziet van bovenaf. Want dat hangt af van de 'watergangen' en welke planken daar tegenaan komen.
Ik denk dat het wel gaat lukken. :)
Gr. Peter
 
@Pingu57 Peter ik verstaan precies wat jij bedoeld. Ik denk dat de schaal van Bluenose hier tersprake kom.

@P Voogt Peter, jouw bouw is azemrowend mooi maar wat "Peter Pingu57" gezeg het is ook mij bekommernis. Op een schaal van 1:72 is de woordje "te" altijd de gevaar. As de schaal 1:48 or 1:36 was, was dit een ander storie
 
Mooi werk weer Peter,
Enkele details wist ik al van je en van de spiegel is een meesterzet

AL-FI aan het roer , en bepaalt verder de koers hoe je BN vaart

Gr

Henk
 
Dat is misschien een heel goed idee Peter, maar wordt het niet teveel van het mooie?? Dan zie je mogelijk door de bomen het bos niet meer:oops::oops:
@Pingu57 Peter ik verstaan precies wat jij bedoeld. Ik denk dat de schaal van Bluenose hier tersprake kom.
@P Voogt Peter, jouw bouw is azemrowend mooi maar wat "Peter Pingu57" gezeg het is ook mij bekommernis. Op een schaal van 1:72 is de woordje "te" altijd de gevaar. As de schaal 1:48 or 1:36 was, was dit een ander storie
Mooi werk weer Peter,
Enkele details wist ik al van je en van de spiegel is een meesterzet
AL-FI aan het roer , en bepaalt verder de koers hoe je BN vaart
Gr
Henk
Dat is een mooie toevoeging, jouw model laat echt de details zien vooral met die spiegel
Dankjewel Peter, Heinrich, Henk en Stephan voor de reacties. Het laat mooi zien dat ‘smaken verschillen’ danwel dat er een verschillende kijk is op wat er gebouwd wordt. Ook maar gelukkig, want dan hadden we veel dezelfde bouwverslagen.;)
Ik ben blij met al deze input. Soms pas ik mijn plannen aan, zoals de maat en soort hout bij de dubbele knieën. Maar ik breng ze wel aan. En wat de schaal betreft, The Lee was 1:96. Dan valt 1:72 weer mee.
Gr. Peter
 
Met nog een kleine toelichting die ik ook op het SoS heb geplaatst.
Hier een vergelijk tussen het gedeelte dat ik aan het begin van post #504 heb geplaatst:
367 13-17.jpg

De dekbalken van YQ zijn in verhouding dikker dan wat L.B. Jenson getekend heeft. Maar hij had ook geen originele bronnen meer. Maar verhoudingsgewijs komt het beter over.
De indeling is ook net even anders bij YQ: Smaller trapgat in de lengterichting en een groter mastgat.
De maatvoering van al zijn knieën is ook niet consistent. Dia naast de voormast hebben wat dikkere schouders. Maar de YQ constructie heeft weer een extra tussenbalkje. Het is dus een kwestie van keuzes maken. En ik moet nog een nette oplossing bedenken om de mast in dat grotere gat te fixeren. Een idee moet ik alleen nog even uitwerken.
Met ook nog het geheel in ogenschouw nemen, zoals op deze tekening uit The Saga:
368 MainDeck.jpg

Dus daarom is mede de keuze op deze maat voor de dubbele knieën.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk Peter, mijn complimenten. Ik mag het graag zien dat mensen op deze wijze met hout werken. Alles strak en zorgvuldig op elkaar afgestemd. Jouw hele project is buitengewoon en zeer gedurfd. Hoe jij het aandurft om zo’n mooi gebouwd exemplaar doormidden te zagen. Vakwerk man! Wat ik niet geheel begrijp is de werking van deze knieën. Ik snap wel waar knieën voor dienen maar deze zijn relatief zo klein dat ze in mijn ogen nauwelijks versteviging bieden. Maar dat is de gedachte van een leek hoor. Ik blijf genieten!
 
Prachtig werk Peter, mijn complimenten. Ik mag het graag zien dat mensen op deze wijze met hout werken. Alles strak en zorgvuldig op elkaar afgestemd. Jouw hele project is buitengewoon en zeer gedurfd. Hoe jij het aandurft om zo’n mooi gebouwd exemplaar doormidden te zagen. Vakwerk man! Wat ik niet geheel begrijp is de werking van deze knieën. Ik snap wel waar knieën voor dienen maar deze zijn relatief zo klein dat ze in mijn ogen nauwelijks versteviging bieden. Maar dat is de gedachte van een leek hoor. Ik blijf genieten!
Hallo Jean.
De dekbalken liggen op de balkwegers. Aan de zijkanten worden ze opgesloten met de z.g. Clamps, de opstaande plank. De dekbalken worden in de langsrichting met de knietjes gefixeerd. Zowel naar voor als naar achter. Daarom tussen 2 balken een dubbele knie. Er zijn 56 dekbalken. Met elk 2 knietjes aan beide zijden. Dat geheel maakt het dus weer een opgesloten stevige constructie.
De dekbalken zitten ook genageld tussen de clamps en de balkwegers. Die nagels moet ik nog aanbrengen. Dat wordt gedaan vanaf de buitenzijde. Dus door de clamp in de kop van de dekbalk.
Gr. Peter
 
Voordat ik aan de Icehold ga beginnen, moest ik nog 1 detail onderdeeltje aanbrengen.
Op de Saga tekening staan ook de "Hanging Knees" vermeld:
369 Knees.jpg

Op deze tekening is de voorzijde naar rechts gericht.
Deze zitten onder 3 dekbalken: de beide direct achter de masten en onder de BreakBeam. Die laatste is de balk die de overgang is van het lage voordek naar het hogere achterdek. In beide tekeningen heb ik ze geaccentueerd. De rechtse tekening is van positie onder de breakbeam. Die krijgt ook nog een grotere knie ter fixatie in achterwaartse richting.

Het is mooi dat in het YQ model de beide balken achter de beide masten, een dikkere samengestelde balk is:
370 Knees.jpg

Op deze tekening is de voorzijde naar links gericht.
Het zijn de balken 15 en 30. In principe is daar de BreakBeam (27) ook op de juiste positie, de 2e balk voor het gat voor de hoofdmast. Het mastgat is hier ook weer wat groter met een tussenbalk (29).

De hangende knie aangebracht:
371 Knees.jpg

Omdat het 'been' van de knie doorloopt tot over de binnenwand, heb ik 2 stukjes huidplank aangebracht. Omdat de dekbalken in het YQ model tussen de frames liggen, zou dat 'been' tussen 2 frames gaan zweven. Een kwestie van 'Artistic License' en vrije interpretatie.

Aan de andere zijde zit de knie deels achter de kooien verstopt:
372 Knees.jpg

Je ziet nog net de 'arm' naar voren steken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf me verbazen dat iemand zoiets voor elkaar krijg.
Zit met open mond te kijken
Dankjewel Sjors. In ieder geval de tijd er voor nemen. Het kostte mij ook 2 knieën om de juiste maat en vorm te krijgen. Hij moest natuurlijk ook nog om de balkweger heen passen met de ronding van de romp. Een kwestie van passen, vijlen, weer passen, weer een beetje vijlen ......
Gr. Peter
 
Back
Top