Retro F3A Modellen

De YS 120 Air chamber is van 1991, voor retro F3A wordt 35 jaar aangehouden.
Het opnieuw opbouwen van mijn exemplaar ga ik de aankomende winter doen.
 


De 2e opstelling voor de gear door gemaakt met M3 aansluitmateriaal.
Mechanisch nu helemaal correct, de geardoor blijft nu onder een hoek van 90 graden met de 100 % servo uitslag staan en sluit ook met de 100% servo uitslag.
Door de proefopstelling begrijp ik de mechanische werking beter.
Het fijn tunen hoeft misschien niet maar behoort wel tot de mogelijkheden.
In beide situaties is er nu een stabiele lock.
 
Laatst bewerkt:
Vintage Xtra40e is vliegklaar. 1980 gram inclusief vliegaccu.
Xtra40.png
 

Bijlagen

  • Xtra40.jpg
    Xtra40.jpg
    596,8 KB · Weergaven: 204



De servo voor de luikbediening ingebouwd en afgesteld.Een heel precies klusje, Ik heb een KST wingservo toegepast van 10 mm dik.
HV en 23 gram.Morgen de laatste putjes wegpoetsen , de nieuwe onderdelen in de spuitplamuur zetten en dan wachten op beter weer om te spuiten.
 
Zo een klein model volgepropt met zoveel techniek is wel een uitdaging.
Ook een leuk leerproject. Heb al diverse constructies toegepast in mijn schaalmodel.
Chapeau voor de pioniers.
 


Het bouwtempo aan de Magic wordt wat minder.
Het blijft te koud om te spuiten,meestal doe ik dit buiten ,bij goed vroeg in de morgen.
Maar het vliegseizoen staat voor de deur en de Magic heeft een parallel zusje.
Ter vervanging van de vorig jaar verloren gegane Galactika heb ik een Angelite plus van Hui Yang opgebouwd.
Een ARF ontwerp van Wolfgang Matt.
Gisteren alle settings en uitslagen nog een keer doorgenomen en wat bijgesteld.
Dit model is uitgerust met een Plettenberg Advance 30/10 en een govenor regelaar een 21X13 PT propeller voor de voorstuwing.
Een onwaarschijnlijk laag gewicht van 4747 gram .Dit is inclusief een 5100 Ma 10 S lipo pakket.
 
  • Like
Reactions: Cnn


Gisteren een YGE 65 LVT binnen gekregen.
Deze regelaar is maar liefts 50 gram lichter dan de CC 75 LV.
De CC 75 LVT was uit een ander model gekanabaliseerd.
Uiteindelijk voor de YGE gekozen, maar dan begint het.
Ik heb een paar van deze regelaars in gebruik allen met F3A rem.
OOk bij deze regelaar volgens de bekende procedure de F3A rem ingesteld.
Tot mijn frustratie werkte de F3A rem niet. Het backvoltage op 7.4 gezet en de maximale ontlading van de lipo s ingesteld.
Ook bij het deel wat wel remde een gekraak in de motor,3 verschillende motoren getest en allen gaven hetzelfde probleem.
Toch maar support gezocht en er komt een super ondersteuning op gang.
Zowel de leverancier als support van YGE hebben binnen een paar uur het probleem opgelost.
Er bleek een aanpsssing aan de software noodzakelijk.
Via het USB device de software geinstalleerd en de regelaar opnieuw ingesteld.
Wat ik nu testte is de mooist regelende regelaar die ik ooit heb mogen bedienen.
In mijn F3A kisten heb ik de D3 govenor in gebruik ,een ander principe
Een onwaarschijnlijkmooi opstartende regelaar met een F3A rem welke echt volledig van 0 tot 100 % instelbaar is via de trim van de gasknuppel.
De trancitie is volkomen lineair en vloeiend.
Het inkomen van de rem is prachtig doseerbaar met de gasknuppel.
Nu weer verder met de Magic . miscchien kan ik volgende week wel spuiten
 
Laatst bewerkt:
Mooie regelaar, kun je die ook in governor gebruiken in een vliegtuig. Er staat dat je op 70% moet aanlopen en daarna ook andere toerentallen kunt gebruiken, met het advies om boven de 50% te blijven. Dat kan niet bij Castle Edge50, ga je daar te laag dan stopt de motor. Begrijp ik het goed dat je de telemetrie rechtstreeks op de Futaba Sbus kunt aansluiten?
 
Nu het goed werkt ga ik verder expirimenteren.
Mogelijk bij een volgende update, heb nu een goed contact met de ontwikkelaars.
Voor zover ik weet is er nog een device nodig.
Ben er inmiddels volledig van op de hoogte hoe de reglaar voor Futaba in te stellen.
Bij Futaba moet voor E vliegen het gaskanaal reverse worden gezet.
Als er belangstelling voor is kan ik het posten.
 
De telemetrie kan rechtstreeks in de S bus 2 aansluiting voor Futaba.
Wel even in de USB adapter aanvinken dat je het Futaba protocol wil.
Ook een behoorlijke verbetering, het werkt onmiddellijk.
 
Top, dat maakt de installatie van de telemetrie ook mooi overzichtelijk. Blijft alleen de vraag over of je kunt vliegen in governor.
 
Denk niet dat je kan vliegen in governor.
Bij de D3 regelaar gebruik ik de VTR mode voor de Idle toerentallen, het zal waarschijnlijk wel lukken om in VTR de Idle toerentallen in te stellen maar of de rem voldoende inkomt om het toerentallen vast te houden valt te betwijfelen.
Ga dit binnenkort testen .
 
In de handleiding staat dat de toeren tussen 50% en 70% constant gehouden worden, dat doet een Castle ook maar je kunt daar niet idle mee vliegen, dan gaat de motor uit. Idle constant houden hoeft niet als je maar langzaam genoeg kunt om te landen.
 
Denk niet dat je kan vliegen in governor.

Dat zou jammer zijn, ik wil graag in governor kunnen viegen met een .40 size model. Daar heb ik nog geen regelaar voor kunnen vinden, die YGE ziet er veelbelovend uit, telemetrie rechtstreeks op de ontvanger zonder drahtsalat is een welkome aanvulling. Als die een goed bereik heeft voor de governor toeren is dat mijn keuze.

Castle creations heeft de governor aangepast, vanaf versie 3.26 zit er een verbeterde functie governor gain in, die heeft een actieve rol om de toeren te compenseren door meer vermogen toe te voeren bij te laag toerental en te remmen bij een te hoog toerental. Je hoeft dus niet zelf de remkracht in te stellen. Minder is dat de governor alleen werkt tussen twee grenswaarden, dat heeft als gevolg dat je "stationair" nog altijd 1500 rpm draait.

De 3.23 versie heeft die grens niet en is softer in de governor gain.

Zou je de regelaar een keer in governor willen laten draaien, volgas starten en dan langzaam de stick dicht doen, tot 80% verwacht ik vrijwel volgas, dan afnemend en zou graag weten wanneer de motor stopt en wat het laagste gas stand en toerental is voordat de motor uit gaat.
Governor.png
 
Back
Top