dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Sorry,

Maar omdat de pult ook in mijn Graupner zendertas moet passen maak ik hem toch zelf. Tevens kost me dat niks omdat er genoeg materiaal ligt op mijn hobbyzolder. Ik heb een mooie plaat kunststof wat een 8mm sandwich is van schuim met een toplaag aan weerskanten. Redelijk stevig en het voelt niet koud aan. Wel zo prettig tijdens de koudere dagen. Dus na het tekenwerk gaan we onderdelen maken.

De sandwich onderdelen:

UQQSN1PxzzTEIICM8SUAAAAAAHhzk4LvnMlnhro


En voor de omhangriem de beugels uit carbon. Het is een zelfgemaakte plaat. Was een test en hij is toch te dik geworden voor wat ik ermee wilde, maar hiervoor perfect.

UQQSN1PxzzTEIICM8iUAAAAAAMB0Lkxqw9WWpSM


UQQSN1PxzzTEIICM8CUAAAAAANkL334ewo6xOVU


En de hele rampetamp in elkaar gelijmd met 2k:

UQQSN1PxzzTEIICM7yUAAAAAAA94N0XaaOY1WrY


Het heeft me wel een halve middag en avond tijd gekost, maar helaas heb ik erg veel plezier aan dit soort werkjes...
S.
 
Laatst bewerkt:
Sorry,

Maar omdat de pult ook in mijn Graupner zendertas moet passen maak ik hem toch zelf. Tevens kost me dat niks omdat er genoeg materiaal ligt op mijn hobbyzolder. Ik heb een mooie plaat kunststof wat een 8mm sandwich is van schuim met een toplaag aan weerskanten. Redelijk stevig en het voelt niet koud aan. Wel zo prettig tijdens de koudere dagen. Dus na het tekenwerk gaan we onderdelen maken.

De sandwich onderdelen:

y4m7PuWcyuXHlNFr0zlC2sjJIkpKRYuIgbkM13N5gZpgiKukazJT-9U7DgGfUaKkP0jUtyMlReDWRfeVjS1WqLcPWlgwABPEDjoelUpbgokLcUNbAUMwFfu__OTd2DNhZOfykUB1Ft73NexehQ9hL0LjUzVdoL4Jb3t_frr0wDvrtg


En voor de omhangriem de beugels uit carbon. Het is een zelfgemaakte plaat. Was een test en hij is toch te dik geworden voor wat ik ermee wilde, maar hiervoor perfect.

y4miN0bUaZ1A2EXnwadMul4V7pwpF32y6aeT321bU_lbIAFhQcSesyp9KgXzMR2--ajUDM-uN-GW0f-VKBC6xYZWMymWGMIMq7JYOtbRMYI9g6-GADdIlcGlGhoP2ncOqHPlqJp5u22bL-jzGTnK0djsYAuPZaE6_nArz0mcXTac-4


y4mqWtAZ3WIe4JuIXiUg-MwShRD0SUXdgtkEuKQPei_IWZSknIDfvDnUSFqqZyIe1hKUIUmUKHQIoA46fhFsXZxJbySvRAegaubh3DSuxEkNwX1pNwCza3g9wo2VMthp5Uc7cP5vfg0hgmzJyRCvRI7r3gYxd6fY87_J8t3cC2ZOMs


En de hele rampetamp in elkaar gelijmd met 2k:

y4mo8K9UAep-9dKCk-6fA1YoXnpyukLWbRt-rFSSCwZ7K-d0w2CYtyoKBt9hJEguu5ok4xlxnvlN6tIHaXCk_p04XBwkX11Gn90f4uUIUSjQ5EYAidzB_v7D3GnjFgn3tqsEXk9qiiFj7oWcRqG0xuDm9J-dY4zCTiZdgm1PKiM4bM


Het heeft me wel een halve middag en avond tijd gekost, maar helaas heb ik erg veel plezier aan dit soort werkjes...

S.
Ziet er goed uit! Meestal heb ik dezelfde instelling...ikke zelluf doen....
Hij is wel breed uitgevallen, vind je dat prettig? (Ik moet eerdaags ook weer een pult maken, vandaar)

Je kunt nu wel een bakkie koffie en een schoteltje gebak kwjjt[emoji14]
 
Dankje!

Dat ie breed is heeft te maken met de hoek waarin de foto is genomen en het feit dat de Graupner tas deze maat heeft.
Hier de Graupner tas met de MC22 erin. Ik had toen een houten pult gemaakt.

UQQSN1PxzzTEIICMDgoAAAAAAAQjAzvSSKs8zbE


In de warme maanden gebruikte ik de pult helemaal niet. Ik zit er nog over te denken om voor de Jeti een "zomer"-pult te maken die dan wat kleinere maten mag hebben...
 
Laatst bewerkt:
Aaah, dan ook maar een wat minder lompe uitvoering. Voor de zomer zal ik maar zeggen....

UQQSN1PxzzTEIICM8yUAAAAAAJvExvYzHlgv4Do


De 2e en 3e REX3 ontvangers zijn ook binnengekomen. De oranje heli is dan ook omgezet voor de Jeti zender nu. Dit weekend wordt het acceptabel weer. Dus een test vlucht zal er wel van moeten komen lijkt me....
S.
 
Laatst bewerkt:
Zo, een testvlucht is geweest en de eerste indruk is dat er weer iets meer comfort is. Echter is dat voor alsnog alleen maar op een eerste gevoel gebaseerd en dus zeker niet maatgevend. Het enige wat er daadwerkelijk voor spreekt is dat de stuurknuppels van de DS12 met 100Hz uitgelezen worden in plaats van de gebruikelijke 50 Hz. Uieraard heeft dat alleen maar zin al je de overdracht dan ook via het Jeti EX protocol doet. Hoeveel traagheid de rest van het systeem levert heb ik geen idee van. Ik zal dus gaande weg na veel tijd misschien wat meer kunnen zeggen hierover.
Wel een flinke vooruitgang in mijn opinie is dat de 3Digi vanaf de zender nu in te stellen is en dat de dame in de zender me enige informatie verteld. Het grote display waar ik diverse telemetrie waardes op kan weergeven is ook een grote vooruitgang. Bijvoorbeeld het rotortoerental, handig zo.
Ook mooi is dat de zender 16 kanaals is. Ik kan met 8 extra kanalen namelijk 8 parameters van de 3Digi beïnvloeden tijdens het vliegen. Met mijn MC22 had ik niet meer dan 4 kanalen over hiervoor en dan moest ik wel eens wat parameters omwisselen. Het kan maar ik vond het wat minder handig. De bluetooth verbinding met de telefoon app werkte namelijk niet altijd even goed.

De zender heeft een minijack ingang die gebruikt kan worden voor leerling systemen hoewel dat met 2,4Ghz, dacht ik, ook direct kan. Ik gebruik de ingang om er een 8 kanaals PPM op in te voeren. Een ware zoektocht is het om iets te vinden wat 8 kanalen ppm geeft vanaf 8 potmeters. Maar toch,... in het duitse forum RC network was in een topic over het weer levend maken van oude zenders met 2,4GHz, een forumlid die een Arduino had gemaakt speciaal voor dat doel. Het kon 8 potmeters uitlezen en in PPM omzetten. Dual rate en expo kan ie ook nog maar dat heb ik dan weer niet nodig.
Contact opgenomen met de ontwikkelaar en van hem de HEX file mogen ontvangen.

Ondertussen had ik wat Arduino boards besteld. (Er komen nog een paar projectjes aan namelijk). Die kwamen van de week ook binnen en dus gelijk aan de slag gegaan. Hieronder het kale resultaat werkend en wel.

UQQSN1PxzzTEIICM_SUAAAAAAF2M15zXH_v0qG4


Het potmeterboard , de arduino en een kabel met mini jack. Volgende stap is een kastje en montage op de pult. De Arduino ga ik voeden van uit een 1 cellige power bank. Die doet het daar wel even op.
S.
 
Laatst bewerkt:
Nog een stapje op elektronica gebied....
De Jeti MUI150 sensoren die ik in gebruik heb zijn, zo is mij later gebleken, van het oude type. Jeti heeft het data protocol wat de sensoren uitgaven in 2008 geïmplementeerd voor hun toenmalige zendmodules en dat is geüpgrade in 2012 toen hun eerste DS/DC zenders uitkwamen. Het werd toen EX telemetrie genoemd. In 2014 is vervolgens de EX bus ontworpen welke naast de telemetrie ook servo informatie doorgeeft voor 24 servokanalen.
Mijn MUI150 sensoren zijn helaas niet te flashen, iets wat ik met mijn oude R8 ontvangers wel kon. Uiteraard werken de oude MUI's gewoon met de nieuwe REX ontvangers en de Jeti zender's, echter zijn ze alleen via de Jetibox emulator bereikbaar. De hardwarematige Jetibox gaat bij het opstarten automatisch naar het bedrijfsscherm en geeft dus altijd de telemetrie van de sensoren weer. Helaas doet de Jetibox emulator dat niet. Die start op op het beginscherm met als gevolg dat ik telkens een paar knopjes moet drukken voor ik op het scherm zit die ik zien wil.
Tsja, dat wordt dan een paar nieuwe MUI's kopen .... toch? Of niet?

Hoe ik er bij kwam weet ik niet meer, maar ik vond de website rc-thoughts.com van de Fin Tero Salminen. Zijn website is vrijwel geheel aan Jeti problematiek gewijd, ook de problemen waarvan je nog niet wist dat je ze had. Voor mij gaf zijn website een leuke uitdaging omdat hij vele sensoren voor Jeti heeft gemaakt op basis van een Arduino Pro mini board. Na me ingelezen te hebben bleek de AMPsensor precies wat ik nodig had, want:
1: Na het aanschaffen van de DS12 en ontvangers was het geld voor nieuwe MUI's er niet.
2: Een Arduino is een voor mij relatief nieuwe uitdaging die ik graag aanga.
3: Kosten zijn een fractie van originele Jeti sensoren.
4: (het belangrijkste eigenlijk) De RC thoughts (RCT) sensoren werken volgens het EX telemetrie protocol.

Veel poespas is het eigenlijk niet om zo'n unit te bouwen. Je begint gewoon met het bestellen van Arduino boards uit het verre oosten en dan ga je wachten. Da's niet zo moeilijk... Dan als je ze binnen hebt moet je ze flashen met de HEX file die voor je sensor nodig is. Dat is nogal een gedoe als je dat nog nooit gedaan hebt , maar op de website staan diverse dingen over hoe en wat. Dat heb ik gedaan en dan kan je de boards ook gaan testen. Servo kabeltje eraan en aansluiten is al voldoende. Ik heb er ook gelijk de nodige extra weerstanden en draadjes aan gemaakt dat wanneer de stroomsensor elementen binnen zijn het zo klaar is.

IQQSN1PxzzTEIICMAiYAAAAAAetR_I_YWuW-AQrfCI5pHrQ


Hierboven de Pro mini met draadjes en hieronder de onderkant met de weerstanden.

IQQSN1PxzzTEIICMACYAAAAAAVP5_wXkkEmF8Sp9P5TG9aU


De weerstanden zijn niet meer dan een spanningsdeler. Omdat alles tolerantie heeft is er een calibratie mogelijk via de Jetibox. Dus even aansluiten op een ontvanger en de zender aanslingeren. En na afregelen heb je dit:

IQQSN1PxzzTEIICM_yUAAAAAAcB9If66gVwqV2hv1paPDyQ


De ontvanger hier is dus mijn 10 jaar oude R8 ontvanger die deze EX telemetrie sensor gewoon verstaat dankzij de upgrade die er 2015 is gekomen. Tevens kon je toen ook omschakelen naar EX bus of UDI12 en was er ook firmware voor Sbus en firmware voor UDI16 beschikbaar.

Genoeg maar weer,
Geniet van het mooie weer!
S.
 
Laatst bewerkt:
supplement:

de sensoren zijn vandaag ook binnengekomen. Dus gelijk 1tje in elkaar zetten:

IQQSN1PxzzTEIICMBSYAAAAAAesvvddxAPkVyJRZrIDJi9s


samenvoegen en testen

IQQSN1PxzzTEIICMBCYAAAAAAc27yvPwHLy13P3U_9VTMdw


IQQSN1PxzzTEIICMAyYAAAAAAeV0-Sxiw0IMhP3vfom6V6k


Calibreren is met 2,5 ampère niet echt mogelijk. Daar zal ik een ander plannetje voor moeten bedenken.......
Groeten maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine rework op de samenvoeging van de sensorprinten gedaan. Er moest ook nog een rc filter op de stroomsensorprint veranderd worden dus hij moest toch weer even uit elkaar. Maar hier dan de uiteindelijke situatie:

UQQSN1PxzzTEIICMDyYAAAAAAG7hCkzUG1QJmZ0


Hierboven de stroomsensor met de spannings meetkabel er direct op gemonteerd. Dan hoef ik die niet meer extern aan te sluiten.

UQQSN1PxzzTEIICMDSYAAAAAADqmIcOKGFmwlJI


En hier een zij aanzicht met een isolatie plaatje en de printen daarop gemonteerd met dubbelzijdig kleefband.

UQQSN1PxzzTEIICMECYAAAAAAFVGaO_XB4JQpyE


En op zijn plek in de heli.
En een korte testvlucht wijst uit dat alles naar behoren werkt

S.
 
Laatst bewerkt:
Nice,

testvluchtje met de nieuwe sensor en even een screenshotje gemaakt. Ik wordt met de dag enthousiaster van de jeti zenders.

UQQSN1PxzzTEIICMHSYAAAAAACWe00RUrtFXLCk


Hovertoerental (1477rpm) gemeten door de 3Digi en de spanning (43.95V), stroom (18.8A) en afgenomen capaciteit (100mAh) door de RCT sensor.
mooi!
 
Laatst bewerkt:
En zo kwam het dat ik weer wat bouw setjes van de 3DigiR kon kopen. Ik had wel weer eens zin om wat te solderen dus ik heb er 2 aangeschaft.

Hier de onderdelen netjes gesorteerd:
IQQSN1PxzzTEIICMNyYAAAAAAfRDGChOkq1bIWbFRd3LV7U


Daarbij dan nog wat materiaal zoals de printplaat en de connectoren. Zelf dit kleine printplaatje is al een multilayer en heeft vergulde soldeereilanden.
Hier de kant van de voeding LM2937 , het SD kaartslot en de sensor MPU6000:

UQQSN1PxzzTEIICMMyYAAAAAAPfg3TWmA3dDeGY


En hier de processor kant STM32F103
UQQSN1PxzzTEIICMMiYAAAAAACAXkwPuW8TTOoM


En dan nog de behuizing:
UQQSN1PxzzTEIICMNiYAAAAAACYTxKWOSYf4GIw


Vervolgens kunnen we solderen. Ik heb er eerst maar de sensor en de processor opgezet want dat zijn de lastigsten. De processor heeft erg dunne dicht op elkaar zittende fragiele pootjes. Je moet echt alleen maar over de pootjes aaien met de bout en ruim vloeimiddel gebruiken. De sensor heeft zijn aansluitingen "in" de behuizing zitten. er steken dus geen pootjes uit maar de contacten zijn vlak met de behuizing. Goed uitrichten op de print is essentieel voor beide chips voordat je soldeert...
y4m91Q4Smi4BtAXQw2mEy9Wm3vgzdnMNstU9UMUig3VsLQakOsdoeVTWsRmlgeow_kGxEkCXaHtGZDQdxUEgijwPhxTftwadvWp4QAqOE1d5YztQXlh4wXgPRycubcylQH8UNMT9mgLadJ4mUl2ZHM-h_wxn0I5EV1VqXnCNGcTZoE


UQQSN1PxzzTEIICMMSYAAAAAAEpiFdFi73A1Isc


UQQSN1PxzzTEIICMMCYAAAAAAClKZuDt5vwqAq4


Het vloeimiddel zit er hier nog op. Dat verwijder ik op het laatst pas.

IQQSN1PxzzTEIICMOyYAAAAAAQACzLFd7KZQUicC5LgoXd8


En dan na een uur solderen is het wel klaar. Zo heel veel onderdelen zijn het nou ook weer niet.

UQQSN1PxzzTEIICMPCYAAAAAAB07zXhHWoul780


Het dikke snoer is er om direct spanning uit een 2S accu te voeden en gaat via dikke en dubbele printbanen naar de servo connectoren. Behuizing erom en klaar.

IQQSN1PxzzTEIICMOiYAAAAAAWVLDJkTe9H_FsUx0rn9frA


En zo heb je er twee.

UQQSN1PxzzTEIICMPSYAAAAAAPtmHRw-YVbN_qA


Aangesloten inclusief Jeti integratie.

UQQSN1PxzzTEIICMPiYAAAAAAAmtBTHdxO18oPY


Startscherm integratie

UQQSN1PxzzTEIICMQCYAAAAAANdbyOlPjv7kXJw


Screenshots van de intergratie. Ik vind het echt bijzonder dat dat allemaal zomaar kan tegenwoordig.
Dit keer veel foto's en weinig woorden.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Captains log, stardate: -301655.05317732116

En dan zijn de helies weer lekker vlieg klaar. De oranje was dat al langere tijd. Daar heb ik minimaal nog wel eens wat met de parameters gespeeld. De gele heeft de laatste tijd redelijk wat aandacht van me gehad en ik heb veel omgespeeld met de afzonderlijke parameters P en I. De kunstvlucht was altijd wel goed met de standaard parameters. Daar was het afstellen van de gain voldoende en dat kwam niet zo nauw naar mijn idee. De hoverparameters echter wel. Deels omdat we met een lager rotor toerental werken en omdat de vliegprecisie daar wel erg nauw komt. Ik heb voor de test de I eens flink verlaagd en de P daarna zo hoog mogelijk geprobeerd te krijgen. Dat bleek ook inderdaad mogelijk en is ook logisch want de I is immers drastisch verminderd. Maarrrr, beter werd het niet. Tegen het oscilleren aan is gewoon echt teveel. Maar dat wisten we natuurlijk al wel.
Ik heb de parameterlijst thuis na het vliegen regelmatig vergeleken met die van de oranje en van de groene (die ook heel aardig goed vliegt). Maar nu zijn de waardes van de gele wel over de top als ik het vergelijk. Natuurlijk is niet elke heli hetzelfde , maar dit ging wel ver. Gain en P waren beide bijna aan de max...
Ik heb daarom thuis maar een gegokte waarde ingesteld waarvan ik dacht dat ie wel aardig richting beter zal zijn en afgelopen weekend in de turbulente wind ben ik enorm verrast door het rustigere hover gedrag en de veel betere corrigeerbaarheid van de heli. Opeens reageert de heli veel beter op de knuppels en ik heb een veel directere "feel" met de heli. Ik werd daar wel blij van.

IQQSN1PxzzTEIICMZyIAAAAAAeUe5x_8-vBItvjQ990VQAA


Zoals het er nu voorstaat heb ik bij de gele heli de P waarde voor roll en nick resp. 50 en 80 % hoger dan bij de oranje en groene. Die liggen namelijk redelijk bij elkaar in de buurt met de P parameters. Op de nick is de I zo'n 20% lager.
Omdat de settings nu "per toeval" ontstaan zijn wil ik toch nog graag gaan uitvogelen hoe juist de instel theoriën (die Bert ooit eens aangevoerd heeft) bij FBL units. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threa...i-wedstrijdvlieger.46062/page-40#post-3801032

De daar ontstane discussie over het "oversturen" heb ik nu ook wel een idee van: Ik heb hier thuis voor het proberen de I waarde eens genuld en gekeken wat de P in zijn alleentje doet. Het is wat natte vingerwerk, maar als ik de heli dan over nick beweeg stuurt de tuimel schijf toch wel zover terug dat er sprake is van meer sturing dan "de tuimelschijf horizontaal houden". Kieper ik de heli voorover dan zie ik toch dat de tuimelschijf een kort moment iets achterover gekanteld wordt. Laat ik wel zijn , dat is altijd wel mijn gevoel geweest bij de term "oversturen". Ik denk gezien het oscillatie punt en de hoeveelheid P die ik op het gevoel had teruggenomen op nick toch zo rond de 20 % ligt. op rol is het op dit moment denk ik zo'n 10 % maar ik ga van het weekend daar nog eens wat getalletjes aan hangen om het wat eenduidiger vast te stellen.
Ik hoop alleen dat de wind op de juiste manier meewerkt dat ik ook een vergelijk kan maken. Afgelopen zondag stond de wind namelijk netjes op de neus van de heli. Komende zondag komt de wind uit het zuiden en waait dan over de vuinisbult heen die op mijn vliegplek dan enorme wervelingen geeft wat wellicht mijn "metingen " verstoort...

Op mijn Youtube kanaal staan (tijdelijk) wat slechte filmpjes van de afgelopen paar keren, helaas zie je daar niet helemaal wat ik voelde bij het sturen van de gele heli, maar kijk gerust naar dat saaie hoverwerk. Of niet , dat kan ook...

We gaan het meemaken. Ik hoop nu toch wel eens wat meer zicht op de materie te krijgen dat het instellen van de FBL een 15 minuten klusje wordt.

Groet, S
 
Laatst bewerkt:
Kieper ik deheli voorover dan zi ik toch dat de tuimelschijf een kort moment iets achterover gekanteld wordt. Laat ik wel zijn , dat is altijd wel mijn gevoel geweest bij de term "oversturen".
Ik weet niet hoe ver je die heli dan "voorover kiepert", maar op de werkbank maak je natuurlijk al gauw veel grotere bewegingen dan wat er tijdens bijvoorbeeld een windvlaag gebeurt... en de respons van je regelaar is dan natuurlijk ook groter dan wat er in werkelijkheid gebeurt, terwijl de rest van het verhaal (de reactie van de heli op de corrigerende actie van de regelaar) al helemaal afwezig is.
 
Ja, dat snap ik Bert. Het is geen bijzonder goede simulatie. Ik zal nog eens de logdata bekijken of daar wat uit te halen is. Dat is natuurlijk de beste registratie. Ik ben alleen bang dat dat niet goed te interpreteren is naar mijn ideeën erover. Ik denk ook niet dat het met de camera te registreren is wat er bij bijvoorbeeld een windvlaag allemaal precies gebeurt..
Maar ik vind het wel leuk om hierover na te denken.

(En nog een paar typo's weggewerkt....)
 
Dat hangt echt volledig van de gebruikte samplerate af... En ik denk eerlijk gezegd dat om het werkelijk GOED te kunnen interpreteren, je samplerates van boven de 10 Hz moet hebben, anders zie je domweg niks zinvols.
Het is nogal een snelle regelkring, he?
Camera, idem dito, ik denk dat je een hoge framerate moet hebben om te kunnen bekijken wat er nu precies gebeurt, en dan nog zou je eigenlijk er een grafiek naast moeten hebben met als afzonderlijke lijnen de separate P, I en D responsen.
 
En toen ging het weer een keertje mis.

UQQSN1PxzzTEIICMdiYAAAAAAIXLoFXjJXhuj6Q


Deze lagers krijgen nogal op hun donder. Het is al sterker gemaakt door Hirobo door er 2 lagers op elkaar in te zetten , maar gisteren zijn deze dan toch kapot gedraaid en heet gelopen. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de lagerhouder (frame) smelt en dat zorgt er weer voor de tandwielpassing wijder wordt met gestripte tanden op het hoofdtandwiel tot gevolg.
Ik ging net de keerlus in op zo'n ruime 150 meter afstand. Bij het keren merkte ik vermogensafname en een slecht werkende staart. Het daaropvolgende moment zag ik dat de rotor bijna stilstond. Het was dus al te laat om ook maar iets nog te doen.
Wat overblijft is een paar avondjes knutselen.

UQQSN1PxzzTEIICMdSYAAAAAABaD-srYrmQK2UU


Hier de fatale vlucht in "beeld"

UQQSN1PxzzTEIICMeyYAAAAAAJ2ddqZ7jVfwrf8


en de crash ingezoomed en met een leuk wandelingetje retour:

UQQSN1PxzzTEIICMeiYAAAAAAO5UD8ZU0BB2TWQ


Vanavond heb ik de handel maar eens uit elkaar geschroefd. De schade valt op zich mee. Dat heeft veel te maken met het feit dat de energie grotendeels uit de rotor weg was. Toch was de hoofdrotoras krom, wellicht de bladas dan dus ook. De bladen hebben geen schade opgelopen. De neuskap van de romp heeft erg veel scheurtjes en zal er niet mooier op worden ben ik bang. Ik heb nog een stel frame platen liggen dus die ga ik gebruiken. Hoofdtandwiel kan ik voorlopig vervangen voor een 93T die ik nog heb liggen. Ik heb materiaal liggen om nieuwe tandwielen te maken dus dat zal binnen kort ook mogen gemaakt worden. En naast de kap heeft het landingsgestel ook een klap gehad die niet onopmerkzaam is gebleven. Ik had voor het frame nog een paar wilde ideeën maar die bewaar ik maar voor de komende winter.
Groet, S
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen wordt er nog steeds zo veel mogelijk geoefend , maar wordt ook de wederopbouw gerealiseerd.
Ik had nog een set frame delen liggen maar dat is een ouder type , namelijk 0414-120 en bij de Freya OP3 hoort frame set 0414-399
Er is nogal wat veranderd aan het frame:
1: een plastic cross member is verwijderd en er moet een alu versie gemonteerd worden
2: het Pinion is in twee lagers geplaatst in het frame, bij de nieuwere versie is er een derde lager voor de startadapter as.
3: De bevestigingspunten van de onderste servo's zijn veranderd.
4: Het gat voor de aan/uit-schakelaar is verwijderd en er zit een heel ander gat op die plek.
5: aan de achterzijde van het frame is 1 bevestigingspunt verwijderd zodat een grotere tank geplaatst kon worden.

UQQSN1PxzzTEIICMfyYAAAAAAFbpYEDSpkapgw8


Boven het oudere type en onder het nieuwere type.
Gelukkig zijn geen van de modificaties nodig voor mijn SPI versie en ik kan het oudere frame gewoon gebruiken.

UQQSN1PxzzTEIICMgCYAAAAAAMUAKumUgXPlaZc


Hoofdas en bladas zijn vervangen en de kop is hersteld. Diverse nieuwe lagers zitten in het frame. De opbouw vordert weer.

UQQSN1PxzzTEIICMiSYAAAAAAGG4HGsYltuk-ws


De kap van de romp heb ik ondertussen ook schoongemaakt. Daar gaan nog wel een paar lapjes glasmat in vrees ik...
Groet, S.
 
Laatst bewerkt:
En dan is het eigenlijk snel klaar, temeer omdat ik besloten had de gele romp maar even te laten voor wat het is. Ik had immers nog een nieuwe romp aan het dak hangen en die hing er maar te verstoffen en dus vond ik het wel een passend moment om die romp te gaan inzetten. Maar eerst de apparatuur weer inbouwen en een kleine reparatie aan de spannings/stroom regelaar voor het laden van de ontvanger accu. De antennes hebben ook een nieuwe geleiding gekregen.
Stukje plastic en 2 stukjes buis en klaar:

UQQSN1PxzzTEIICMiCYAAAAAAI-XnN2H33pPCG0


Landingsgestel gauw weer gefixt , staartbuis er weer aan en dan staat ie weer na een uurtje of 2:

UQQSN1PxzzTEIICMhyYAAAAAAC7-VpzeF1eAqaw


En dan testvliegen, altijd leuk!

UQQSN1PxzzTEIICMhiYAAAAAAHYBZPFV6XM4_hI


Hij is weer mooi! Maar hoveren met zijwind is een crime.....
Maar weer veel oefenen.

Steven
 
Laatst bewerkt:
Tja en dan moet je wat epoxy aanmaken om een pootje van je tuinstoelen te repareren. Dan maak je natuurlijk iets "teveel" aan en doe je gelijk maar wat glasmatje in de kapotte rompkap.

UQQSN1PxzzTEIICMiSYAAAAAAGG4HGsYltuk-ws


Stabilo vinnetje ook weer gelijmd. Straks nog wat schuren en een beetje verven.

s.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de laatste oefen sessie ontdekte ik een speling in de bladaansturing die er niet hoorde. Ik heb, toen ik de kop ombouwde voor flybarless, de bladstuurarmen voorzien van een 19mm lange kogelkop.

Dat vond ik best wel een lang eind en ik heb bij de opvolgende kop ombouwen het anders opgelost zodat ik kortere kogelkoppen kon gebruiken.

UQQSN1PxzzTEIICM3CEAAAAAALrZrP65K9Gk6gg


Tot noch toe heeft alles zich prima bewezen maar bij de lange kogelkop is afgelopen weekend dan toch helaas de schroefdraad in de aluminium bladarm ter ziele gegaan. Het heeft zich ruim 3 jaar goed gehouden wat op zich niet slecht is natuurlijk. Er zijn helies die minder lang leven.... ;-)
Gezien de schroefdraad in de bladarm kapot was moest ik wel een oplossing bedenken waarbij er een bout door de bladarm getrokken zou gaan worden. Ik vond nog korte kogelkoppen in mijn bakken die het dan mogelijk maakten om met een bus met schroefdraad beide te verbinden.
Zoiets dus:

UQQSN1PxzzTEIICM5yYAAAAAACPHqZq9WXLn5Hc


De bus die er tussen moet heb ik uit een stalen as gemaakt met een conisch verloop van 8 naar 6 mm wat als resultaat dan dit geeft:


UQQSN1PxzzTEIICM5iYAAAAAAIE_0jOcZKwcp1w


en gemonteerd met loctite...


UQQSN1PxzzTEIICM5SYAAAAAAGsVgXXeqGxPIk8


Groet, S.
 
Laatst bewerkt:
Supplement:
De wedstrijd van 5 september was ver beneden peil naar mijn idee met minder dan 700 punten per ronde. Ik had het graag rond de 800 gehad.
Echter bij het wisselen van model (de oranje) in de laatste ronde bleek deze enorm te schudden op roll. Dat had ik niet verwacht want de oranje heli was eigenlijk altijd prima in orde. Thuis alles in de kop nagelopen en ja hoor: een kromme spindel as...... ? Hoedan....
Nouja, nieuw asje maken en monteren. Hela.... Hier zitten de hardste rubbers nog in. Ook gelijk dan een setje middel harde rubbers erin. En een lading vet erbij.
Wegens andere bezigheden ben ik er pas vandaag aan toe gekomen om de beide helies nog eens te testen. Dat is qua tijd allemaal krap want het wordt om half 8 echt alweer donker. Maargoed. Alles is in orde en we zijn wat materieel betreft klaar voor de wedstrijd van komende zondag..... De weersverwachting is echter niet best....
 
Back
Top