Vliegcafe

De opstelling:
Een koffer met binnenmaat 45x32x12 cm.
CIMG4348.JPG



Een heatbed 21x21cm op 24 volt geschakeld, 120 Watt op 24 Volt.
Een temperatuursensor van mijn weerstation, dan hoeft de koffer niet steeds open.
CIMG4349.JPG


Begintemperatuur 5,4 graden, input 120 Watt om op te warmen.
CIMG4350.JPG


CIMG4351.JPG
 
  • Like
Reactions: Cnn
Echt nog nooit bij iemand gezien.
Ale 50 piloten die ik wel eens op wedstrijden tegenkwam hadden heatkoffers, niemand had silica zakjes erin.
Condens zet zich af tegen koude dingen, als het goed is heb je geen koude wanden.
onzin dus.

Ik ga zo het heatbed eens in een ongeisoleerde koffer zetten en dan kijken hoeveel watt ik nodig heb om het op 35-38 graden te houden.

GJ

De liPo die uit het model kwam doelde hij op.

Volgens hem zag je daarna de lipo 'zweten' na een paar keer groene blauwe afzetting(koper wat corrodeerd)
 
Ik zal eens even gaan zoeken. Als het goed is heb ik ook nog ergens een regelbare voeding uit de erfenis van mijn vader. Schiet me plots te binnen nu ik die van jou zie
 
Het verloop..

Begonnen om 14:15 op 5,4 graden

Na 8 minuten, 24 graden.
CIMG4352.JPG


Na 14 minuten 37.8 graden
CIMG4353.JPG



Nu teruggeregeld naar 12 Volt, 2,1 Ampere.
Bij het heatbed zal de spanning lager zijn omdat het een kabel van ruim 5 meter is met 0,75mm2.
CIMG4354.JPG


Straks weer updates.

GJ
 
De plaat houd de warmte goed vast, hij ging nog even door met opwarmen.
Na 9 minuten is ie 46 graden geworden met een superlage luchtvochtigheid valt me op.
CIMG4355.JPG



Ik heb er niks aan gedaan, staat nog gewoon op 12V en 2,1A en hij gaat nu afkoelen.
Kwartier later, 36 graden, valt nog binnen de marge.
CIMG4356.JPG



Klein kwartier later, nog steeds 36 graden en de buitentemp is nu 4,5 graad.
CIMG4357.JPG



En de koffer heeft geen enkele isolatie of massa als een aluminium plaat.
Dus als ie geisoleerd is, wat massa heeft dan is 24 Watt zat, voor zo'n grote koffer.
Ik laat hem nog even staan tot 15:30, kijken of ie het vol blijft houden.

GJ
 
De liPo die uit het model kwam doelde hij op.

Volgens hem zag je daarna de lipo 'zweten' na een paar keer groene blauwe afzetting(koper wat corrodeerd)

Lijkt mij een enorm lulverhaal.
Dan heeft ie de kabels misschien met S39 erop gesoldeerd, maar groen/blauwe afzetting op een lipo, kan in theorie niet.

OK, eindconclusie.
Hij houd de temp goed vast, bij 4 tot 5 graden buitentemp, zonder isolatie, koffer liggend op een koude grond.
36 graden.
CIMG4360.JPG


Even gemeten op het heatbed wat er nu echt aan spanning aankwam.
11,4 Volt, een kleine 24 Watt.
CIMG4359.JPG


Je hebt dus helemaal geen enorme isolatie nodig, dus de koffer die ik en ook Gerben gebouwd hebben voldoen prima, met minimale isolatie.

GJ
 
Er liep een 2.5 ampere door als ik het begrijp. Hoeft dan geen relais na de thermostaat, die kon geloof ik 10 ampere schakelen.

Mits ik de regelbare voeding kan vinden kan de mijne op 24v. Als niet ben ik afhankelijk van 2x12v 10a uitgangen op de voeding van mijn lader.

In theorie kan ik met een relais 2 afzonderlijke heatbeds aansturen, dan zou ik 240 watt kunnen gebruiken. Maar zoals ik begrijp van je is dat niet nodig.
Wat ik me wel afvraag is wat de piek temperaturen Tussen het schakelen zijn.
Die van jou draait zonder thermostaat GJ?
 
Lijkt mij een enorm lulverhaal.
Dan heeft ie de kabels misschien met S39 erop gesoldeerd, maar groen/blauwe afzetting op een lipo, kan in theorie niet.

OK, eindconclusie.
Hij houd de temp goed vast, bij 4 tot 5 graden buitentemp, zonder isolatie, koffer liggend op een koude grond.
36 graden.
Bekijk bijlage 406503

Even gemeten op het heatbed wat er nu echt aan spanning aankwam.
11,4 Volt, een kleine 24 Watt.
Bekijk bijlage 406504

Je hebt dus helemaal geen enorme isolatie nodig, dus de koffer die ik en ook Gerben gebouwd hebben voldoen prima, met minimale isolatie.

GJ
Nou heb wel eens een bootje op zijn kop gehad die ik een dag later terug vond. Alles waar spanning op stond was vol met groene bloemkolen. Inclusief de balansstekker, servo stekker, esc stekker, accu stekker.

In hoevere dit met een beetje condens gebeurt weet ik niet.
 
Ja, mijne draaide net ongeregeld.
Dus als het buiten warmer word dan zal je met minder wattjes aankunnen.

Nou heb wel eens een bootje op zijn kop gehad die ik een dag later terug vond. Alles waar spanning op stond was vol met groene bloemkolen. Inclusief de balansstekker, servo stekker, esc stekker, accu stekker.

Ja, water zit vol met mineralen.
Condens is redelijk zuiver, maar ik zou niet weten hoe je aan condens komt in een vliegtuig.
De accu is warm, daar kan je geen condensvorming op krijgen.
Plus dat er geen koper in een lipo zit, behalve de voedingkabels.
En voedingkabels worden ook warm, dus is condens onmogelijk.
Ach, het zal wel een stoer verkooppraatje zijn.
Mijn ex-baas was zogenaamd ook modelbouwer, allemaal stoere verhalen om mensen maar enthousiast te maken voor modelbouw en dingen te kunnen verkopen.
Achteraf had ie geen idee waar ie het over had.

GJ
 
Je hebt dus helemaal geen enorme isolatie nodig, dus de koffer die ik en ook Gerben gebouwd hebben voldoen prima, met minimale isolatie.
Fijn dat je het hebt gecontroleerd, ik zie nu ook een fout bij mijn interpretatie van de gegevens of te wel niet goed kijken naar de getal notatie.:stout:
 
Denk dat dat redelijk klopt, Gezien mijn koffertje zonder die isolatie en vergelijkbare inhoud met 12 Watt mischien net iets meer dan 5 graden boven omgevingstemperatuur bleef.
En toch zit er een reken of tabel interpretatieblunder in.:(
 
Ja, mijne draaide net ongeregeld.
Dus als het buiten warmer word dan zal je met minder wattjes aankunnen.



Ja, water zit vol met mineralen.
Condens is redelijk zuiver, maar ik zou niet weten hoe je aan condens komt in een vliegtuig.
De accu is warm, daar kan je geen condensvorming op krijgen.
Plus dat er geen koper in een lipo zit, behalve de voedingkabels.
En voedingkabels worden ook warm, dus is condens onmogelijk.
Ach, het zal wel een stoer verkooppraatje zijn.
Mijn ex-baas was zogenaamd ook modelbouwer, allemaal stoere verhalen om mensen maar enthousiast te maken voor modelbouw en dingen te kunnen verkopen.
Achteraf had ie geen idee waar ie het over had.

GJ
Als de bende er warm in en uit gaat dan onmogelijk.

Nou verkoop verhaal kon niet. Ze verkopen het zelf niet, adviseerde me bandenwarmers van hk en een alu koffer, dat gebruikte hij zelf zei hij. Met een plaat aluminium. En dringende advies de zakjes te gebruiken.

Dat zou alleen op gaan als je ze koud vanaf buiten erin pleurt inderdaad. Warm naar warm kan niet.

Net even gekeken voor een 3mm plaat aluminium. Durven ze ook 40 euro voor te vragen
 
40 Euro voor een stukje aluminium?
Dan is een heatbed echt goedkoop.
Maar als je geperforeerd alu wilt kan je gewoon 0,8mm nemen, dat kan nooit zo duur zijn.
En als je het op een paar punten wat ondersteund kan je er dikke lipo's op leggen.

GJ
 
16065021441875519131238297354548.jpg
16065021635491943097172028330433.jpg
16065021833921127373275753167745.jpg
Ja, zo een Heatbed is top. Moet daar geen alu plaat boven? En daar een geperforeerde plaat weer 2a3cm boven.

Net de bandenwarmers in mijn 53x36x32 koffer gelegd. Onder een Gietijzeren pan. Liggen er nu 10min in.


Update. Koffer blijft 28 graden. Pan zit op op 55
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me herinneren dat er iets wat met de bandenwarmers of de aansturing.
Ik heb ze niet gebruikt en gerben wel in het begin maar er was iets mee, kan me niet meer herinneren wat.
En ja, ik zou een geperforeerde plaat boven het heatbed plaatsen, dan krijg je een betere convectie rond de accus, ik zag bij hornbach een plaat geperforeerd voor 6.95.

GJ
 
Dit vond ik nog in de schuur.

Een thermobox op 12v. Kan warm en koud regelen. 40 watt Verwarming

Ik wil eens kijken welke temperatuur hij maximaal bereiken kan. Stel dat is 60 graden, dan zet ik er een thermostaat tussen.


22' Omgeving

15' box begin temperatuur
39' na 25 min
45' na 35 min


Waterpomptang en een verlengstuk zitten nu op 42 graden. Ik gooi de box zo even buiten neer en kijk wat er gebeurt

Hij staat nu buiten af te koelen. Grond temperatuur is 5 graden. Ik gooi er zo even wat extra koude massa in, 3 bakstenen die mogen dienen als lipo's. Kijken of die het trekt.
 

Bijlagen

  • 16065628706781776748453259500314.jpg
    16065628706781776748453259500314.jpg
    274,9 KB · Weergaven: 188
  • 16065651201152963542190622670555.jpg
    16065651201152963542190622670555.jpg
    129,2 KB · Weergaven: 190
  • 20201128_140000.jpg
    20201128_140000.jpg
    117,6 KB · Weergaven: 194
Laatst bewerkt:
Ik haal zo even wat isolatie bij de gamma. Denk dat ik 1 banden warmer er bij in plaats. Zodat hij iets meer capaciteit heeft om de sooi te verwarmen. Ga eerst de controller voor de bandenwarmers gebruiken. Daarna die van aliexpress. Duurt weer weken eer die binnenkomt.

Temperatuur zit nu op 35.7 graden

43 graden 15 min later( stukje noppen schuim op de bodem gelegd)
 
Laatst bewerkt:
@GJVO ik kom in een aantal onderzoeken tegen dat het verouderings proces van de lipo's word versneld met opwarmen boven de 20graden. 30 graden 20% 40 graden 40%. Alhoewel de C rating toe neemt zou het aantal cycles afnemen?

Was aan het zoeken naar de ideale temperatuur voor ik mijn grote accu's er in gooide. Kwam toen op de verhalen terecht.

Weet jij hier iets meer over?


http://www.f5b.de/akkus_heizen.html
 
Laatst bewerkt:
@GJVO ik kom in een aantal onderzoeken tegen dat het verouderings proces van de lipo's word versneld met opwarmen boven de 20graden. 30 graden 20% 40 graden 40%. Alhoewel de C rating toe neemt zou het aantal cycles afnemen?

Was aan het zoeken naar de ideale temperatuur voor ik mijn grote accu's er in gooide. Kwam toen op de verhalen terecht.

Weet jij hier iets meer over?


http://www.f5b.de/akkus_heizen.html

Ik weet er het fijne niet van, maar een (inmiddels helaas overleden) vliegmaat van mij zwoer bij het bewaren van zijn LiPo's in een koelkast, en alleen opwarmen voor het gebruik.
Volgens hem verlengde dat de levensduur "meer dan aanmerkelijk".

Dus je kunt best gelijk hebben.
 
Back
Top