Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

De Ra van de hoofdas bestaat uit twee delen. Ik heb ze al tegen elkaar verlijmd. (Beetje vlak geschuurd op het raakvlak) lijkt mij als de ra hangt dat dan de delen boven en onder zitten. Of moeten ze voor en achter? En tevens hoe zit dit bij de bezaan? Want daar zit dezelfde constructie.
De delen zitten onder en boven aan elkaar, normaal gezien horen ze aan elkaar te zitten met woelings, zie tekening;
JPG_0300_5525_bewerkt-1.jpg
 
Curti weer, te zien aan de tekening.bedankt Piet. Ik moet dat boek toch eens helemaal doorlezen. Of mee beginnen. Er staat meer in dan je op het eerste oog ziet.
 
Mooi werk Stephan, het ziet er wel redelijk complex uit in deze bouwperiode :D:D
Bedankt Peter en niet alleen ziet, ook "is" voornamelijk. Ik heb geen fittingset, uitgezonderd de standaard blokjes. Dat betekend alles zelf maken en dat is een gepriegel. En natuurlijk de research, hoe hoort het? De meest tijdrovende.
 
nog nooit gezien ,en het nut ontgaat mij. Maar als het zo is, dan is het zo

( foto is spijtig genoeg niet meegeciteerd)

Nokgordings of ook wel dempgording genoemd zijn om het zeil te dempen bij het beslaan van het zeil. Oftewel de wind uit het zeil te nemen.

Weer eens bij gelezen maar petje af hoor. Ik ga het je niet nadoen, blij dat ik geen zeilen ga doen. ;)

Jammer, de meeste touwen moeten evengoed. En echt moeilijk is het niet. Vooral de 7P, daar is genoeg over te vinden. Maar bedankt voor het klopje.
 
De hoofdreden is niet zo zeer dat het moeilijk zou zijn, ik ga niet zo makkelijk uitdagingen uit de weg, maar ik vind een statisch model zonder zeilen mooier.
 
Ik heb besloten om de grote ra en de roede van de bezaan uit 1 stuk te maken. Het is niet correct om hier een samengestelde ra of roede te gebruiken. Deze waren er alleen op schepen tot ca. 1550.
Het tuigage wat ik tot dusver maak en van plan ben te maken is van een latere leeftijd, omstreeks 1600. En toen werden de ra en roede uit 1 stuk gemaakt, zonder woelings maar met ra klampen zoals ik ook bij de Fok deed. Hier heb ik raklampen gemaakt en geen woelings. Om dit nu wel te doen is dus niet correct.
Dus morgen maar eens de draaibank te voorschijn toveren en een nieuwe ra maken
 
Nokgordings of ook wel dempgording genoemd zijn om het zeil te dempen bij het beslaan van het zeil. Oftewel de wind uit het zeil

Aan de achterkant van het zeil is het normaal, aan de voorkant zie ik er geen nut in. De zeilen staan bol van de wind, wat ga je dan doen met die touwen
 
Nokgordings of ook wel dempgording genoemd zijn om het zeil te dempen bij het beslaan van het zeil. Oftewel de wind uit het zeil

Aan de achterkant van het zeil is het normaal, aan de voorkant zie ik er geen nut in. De zeilen staan bol van de wind, wat ga je dan doen met die touwen
De buikgordings lopen ook voor langs. De nokgordings worden zijdelings richting de mast/mars getrokken. Dan maakt het toch niks uit of ze voor of achter zitten. En daarbij verzin ik het niet ik volg wat er in de boeken staat over deze constructie staat (zie ook een pagina terug #1976, dit komt uit het boek van Anderson, een leidraad voor veel latere schrijvers). :)
 
Stephan, ik weet dat jij het niet verzint, heb de tekening gezien. Weeral iets bijgeleerd.
Dat is nou precies de bedoeling, ik zoek iets tot in detail op en we leren er allemaal hopelijk iets van. En jullie bijdragen daar steek ik ook iets van op. want dan moet ik dubbel checken en het nog eens nazien. Want ik had zelf nog niet nagedacht waarvoor die gordings waren. Door jou weet ik het nu wel. :)
 
Back
Top