De Ogar, oude model met vernieuwing.

De nieuwe vleugel heeft het stadium van onderdelen detailleren bereikt. De tekeningen van de vleugelhuid zijn klaar (daar zit altijd het meeste handwerk in).
8 delen totaal. Die worden per tweetallen aan elkaar gelijmd en daarna wordt de vleugel vanaf de onderste beplanking eenvoudig opgebouwd.
sheet 8x.JPG

Detail. Blauw is gegraveerde tekst op de 0,8 mm triplex huid platen. (want ja, wie leest tegenwoordig nog de instructies ;-)
sheet 1x.JPG
 
Ik krijg ineens geen berichten meer over postings hier..
Maar nee, het was hier ruim 30 graden en dan ga ik echt niet schuren en plamuren, kan niet eens want het is al droog als je het erop smeert.
Ik heb wat met accu's getest, ook bruikbaar voor de Ogar.
En ik heb de Ogar helemaal opgemeten en berekent hoeveel weefsel erin gaat.
En natuurlijk ook gekeken of een carbon versie haalbaar is, ja, dat is haalbaar.
Als ik hem van carbon zou bouwen zou er 4 m2 carbon in gaan, 2 lagen.
En 2 lagen 49 grams glasweefsel.
Gevacumeerd (grofweg, gelcoat, versterkingen en vulmiddellen niet meegerekend) zou ik op 750 gram kunnen komen, zonder cockpit.
Glasweefsel is ongeveer 40% zwaarder.

GJ
 
Ja, eerste laag 49 grams.
Om het goedkoop te houden denk ik als ik carbon bouw 160 grams keper te gaan gebruiken.
En dat sluit ik af met weer 49 grams om het gladder te houden aan de binnenkant.
2 lagen 160 grams gevacumeerd zou sterk genoeg moeten zijn om een inbreker het huis uit te slaan.
Laminaatdikte zal rond de 2mm zitten.

GJ
 
750 gram :) Dat klinkt goed. Starts op eigen kracht vanaf het gras worden zo steeds waarschijnlijker. Hou vooral de staart licht, want het is zonde als het gewicht weer stijgt door lood in die korte neus.
Het instelhoek verschil tussen vleugel en hoogteroer (EWD zeggen de Duitsers) moet bij de nieuwe vleugel overigens 1.5 graden zijn (stabiliteitsmarge 12%, Ca 0,8).
 
Laatst bewerkt:
De staart zou ik heel licht kunnen bouwen, zoals in hotliners, daar is de staart dun laminaat met 4 rovings voor de sterkte en stijfheid.
De EWD kan ik niet meten en ook niet instellen.
Dat zou veranderd moeten worden door de bouwer door wat met het stabilo te spelen.

GJ
 
Hoe is de rompwand opgebouwd? Is het een sandwichconstructie met schuim/balsa in het midden? Want 2 lagen koolstof 160 grams + 2 lagen glas 49 grams hebben gevacumeerd een dikte van niet veel meer dan 0,5 mm. En het weegt inclusief epoxy al bijna 750 gram de vierkante meter, dus 4 vierkante meter is 3 kg. Of mis ik iets?
 
En het weegt inclusief epoxy al bijna 750 gram de vierkante meter, dus 4 vierkante meter is 3 kg. Of mis ik iets?
Ja, je mist iets ;)... dat je 4 meter nodig hebt wil niet zeggen dat het uiteindelijke rompoppervlak ook 4 vierkante meter wordt...

Als de romp uiteindelijk klaar is, denk ik dat er hooguit een kwart vierkante meter aan materiaal overblijft: de staartboom zal uit mischien 6 of zeven vierkante dm bestaan, het ei uit 10, en het kielvlak mischien nog eens 3 of vier.
Ofwel, alles bij elkaar 20 dm^2, en da's maar een paar honderd gram.
 
T'is bizar dat je 160g twill kunt kopen voor 23 euro, en 80 g plain carbon opeens 67 euro kost.
Ik snap je aanpak, GJ. HP-textiles of een andere?
 
Ik heb de romp in delen opgemeten, dus de voorkant waar alles zit wat betreft cockpit tm de overgang naar de staartboom.
Dat heeft als grootste omtrek 85cm en een lengte van ongeveer 70cm.
De staartboom heeft een omtrek van max 25cm en een lengte van 70cm.
Kielvlak is ook weer iets van 80cm omtrek en 20cm lang.
Zo heb ik het een beetje berekend.
Her en der komt er dan ook overlap en versterkingsmateriaal als rovings, vulmiddel als microballoons en verdikkingsmiddel.
Op de punten die sterk moeten buigvast moeten worden komt rohacell van 1,2mm dik.

Als ik uitga van 160 gr/m2 weefsel, ongeacht carbon of glas, dan zit ik bij handlayup, en dat haal ik makkelijk, op een verhouding van 1:1.
Dus een laminaat weegt dan 320 gram per m2, in de praktijk is dat minder.
Als ik ga vacumeren wordt dat anders.
Dan kom ik rond de 220 gram per m2.
Dan gebruik ik wel dunnere hars.

GJ
 
750 gram :) Dat klinkt goed. Starts op eigen kracht vanaf het gras worden zo steeds waarschijnlijker. Hou vooral de staart licht, want het is zonde als het gewicht weer stijgt door lood in die korte neus.
Het instelhoek verschil tussen vleugel en hoogteroer (EDW zeggen de Duitsers) moet bij de nieuwe vleugel overigens 1.5 graden zijn (stabiliteitsmarge 12%, Ca 0,8).
[emoji33] 12% ?!! Hele?
Ik vlieg al mijn staart-kisten op 6% à 8% !!!
 
T'is bizar dat je 160g twill kunt kopen voor 23 euro, en 80 g plain carbon opeens 67 euro kost.
Ik snap je aanpak, GJ. HP-textiles of een andere?
Ja Hein, het is triest maar vanaf 160 gr/m² wordt carbon alleen maar duurder per m² naar mate het dunner wordt.
 
Ik heb de romp in delen opgemeten, dus de voorkant waar alles zit wat betreft cockpit tm de overgang naar de staartboom.
Dat heeft als grootste omtrek 85cm en een lengte van ongeveer 70cm.
De staartboom heeft een omtrek van max 25cm en een lengte van 70cm.
Kielvlak is ook weer iets van 80cm omtrek en 20cm lang.
Zo heb ik het een beetje berekend.
Her en der komt er dan ook overlap en versterkingsmateriaal als rovings, vulmiddel als microballoons en verdikkingsmiddel.
Op de punten die sterk moeten buigvast moeten worden komt rohacell van 1,2mm dik.

Als ik uitga van 160 gr/m2 weefsel, ongeacht carbon of glas, dan zit ik bij handlayup, en dat haal ik makkelijk, op een verhouding van 1:1.
Dus een laminaat weegt dan 320 gram per m2, in de praktijk is dat minder.
Als ik ga vacumeren wordt dat anders.
Dan kom ik rond de 220 gram per m2.
Dan gebruik ik wel dunnere hars.

GJ
Maak de voorkant van de romp van Aramide. 2.4GHz vriendelijk en sterk zat. En echt stijf hoeft dat voorste stuk niet te worden. Dat is alleen belangrijk voor de staartboom t/m kielvlak (vanwege T-staart) en de aanhechting van de staartboom op de romp.
 
Stuk voor stuk zwevers neem ik aan Dirk en dit wordt een motorzwever. Een prachtig project waar de zweef- en motorvliegers zich blijven verbazen over elkaars bouwwijze en vliegkunsten.
Die 12% STM is om ondanks de grote destabiliserende romp toch een goedmoedig vlieggedrag te krijgen. (En jij legt straks gewoon een klein strookje hout onder het hoogteroer ;-)
 
Even een vraagje van iemand die alleen maar op gevoel en praktijkervaring bouwt..
Wat houdt die stabiliteitsmarge in?
Even in Jip en Janneke taal.

GJ
 
Dat is de afstand tussen het neutraalpunt en het zwaartepunt van het vliegtuig, gedeeld door de gemiddelde (aerodynamische) koorde van de vleugel.
Voor het idee: Stel je een windvaan voor van een vlakke plaat triplex van 1 meter lang. Precies in het midden (op 50 cm) lager je die met een buis en een stok. Als je deze 'vaan' in de wind zet heeft hij geen voorkeursrichting.
Monteer je de buis op 40 cm, dan zal de plaat met de korte kant in de wind gaan staan. Geef je hem een zet dan keert hij vanzelf weer terug. Hoe meer je de buis uit het midden monteert hoe sterker de plaat terugkeert.
Het midden van de plaat is het neutraalpunt. De stabiliteitsmarge is dan de afstand van het midden van de plaat tot de buis, gedeeld door de lengte van de plaat.
Met de buis op 40 cm wordt dat (50-40)/100 = 10%.
10% is een normale waarde voor modelvliegtuigen.
 
Laatst bewerkt:
Ah, ik vermoedde al zoiets maar beter vragen dan gissen.
Betekent dan ook dat ie minder kritisch wordt rond het zwaartepunt, dus je kan/moet meer schuiven om resultaat te zien?

GJ
 
Back
Top