Kolderstok schepen tips en vragen

Om iets zwart te maken gebruik ik een permanent marker van Edding hiervan is ook een navul flesje te kopen . Marker kost ongeveer 2 euro het flesje 4 euro. Ik vind het prima werken zonder schadelijke chemicaliën.
 
Voor het zwart maken ben ik nog verder gaan zoeken in allerlei boeken over scheepsmodelbouw en ik kom hier en daar wat tegen. Er zijn kennelijk nog al wat methodes, maar het meeste komt neer op het toevoegen van hitte en het gebruik van chemicaliën die ik niet zo zie zitten. Ik denk dat ik overstap op waterproof viltstift. Dat ga ik althans eerst uitproberen.
In dit geval gaat het niet om scheepsbouw maar om een realistisch stukje rails te bouwen dat rond 1910 in gebruik was. Dit voor een mooie ondergrond van een prachtige locomotief uit die tijd op schaal 1 : 43,5.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Constant
 
Authentieke blokken:
Iedereen die bij mij blokken geretourneerd heeft of een verzoek tot omruil ingediend heeft - hartelijk dank hiervoor. De nieuwe zijn inmiddels toegestuurd of liggen te wachten op versturen/ophalen. Ik ben zelf aangenaam verrast door de respons, en ben inmiddels (helaas) door de 5 mm enkel- en dubbelschijfs voorraad heen.
Ik verwacht over enkele weken weer nieuwe voorraad binnen, dus geen paniek.
 
Inmiddels heb ik het probleem met het weatheren opgelost. Het was de bedoeling dat de rails met de bevestigingen op de bielzen het er roestig uit moest zien. Ik ging even naar de site van Artitec, naar het kleurenschema, en daar vond ik Humbrol 113 en Revell 83 als roestkleur. Met wat zwart er bij als vegen, ziet het er prima uit nu.

Constant
 
Inmiddels heb ik het probleem met het weatheren opgelost. Het was de bedoeling dat de rails met de bevestigingen op de bielzen het er roestig uit moest zien. Ik ging even naar de site van Artitec, naar het kleurenschema, en daar vond ik Humbrol 113 en Revell 83 als roestkleur. Met wat zwart er bij als vegen, ziet het er prima uit nu.

Constant
Fotootje Constant, ik ben wel zeer nieuwsgierig naar het resultaat:D:D
 
Nieuw in het programma van Kolderstok:
speciale beits voor alle (lichte) houtsoorten. Verkrijgbaar in walnoot, licht eiken, midden eiken en donker eiken. In potjes van 50 ml - €5,- per potje.

beitsen.jpg

Tevens potjes Danish oil - deense olie. Geeft een mooie vrijwel onzichtbare maar toch aanwezige afwerklaag.
Potjes van 50 ml - € 5,- per potje.
 
Hans, als ik wat wil bestellen, moet dan via de website of e-mail? Laat het anders ff weten in een PB, geen haast, zal pas na de afbouw van de Sovereign worden.
 
Ja hoor, uiteraard kan dat. Wel graag even vooraf contact of ik aanwezig ben, en of hetgeen je op wilt halen ook werkelijk op voorraad is :-)
Dit kan via kolderstok at gmail dot com of via een pb op dit forum.
 
Hierbij de gevraagde (van Jaques op 10 december) foto die ging over het roestig maken van spoorrails. Heeft even niets te maken met scheepsbouw. Stoomlocs is ook een diepgaande hobby van mij.

Ik maakte dus een plateau voor deze ongelooflijk goed gedetailleerde locomotief schaal 0 (geen zelfbouw!!). De loc is uit 1902 en daarom wilde ik ook de juiste bevestigingsdetails voor de rails op de bielzen hebben. Toen ik daar onderzoek naar deed stond ik versteld van de hoeveelheid details sinds 1902. Iemand heeft alleen daarover een dik boek geschreven. Maar het is me gelukt via een Duitse firma die alle onderdeeltjes had. De onderdelen waren van glimmend messing en dat kon natuurlijk niet.

upload_2018-12-23_16-36-17.jpg


De roestkleur komt door het kunstlicht wat licht over, maar bij zonneschijn is het niet van echt roest te onderscheiden.

Constant
 
Ja, het is heel mooi geworden. Het grind is afkomstig uit de aquariumhandel als bodembedekker voor in aquariums. Het bleek de juiste schaal 0 afmetingen te hebben en ik heb er met een door mij zelf gefabriceerd zeefje met gaten van 1,2 mm de grootste stukken er uit gezeefd. Toen maakte ik een brij van 1 deel houtlijm (gele Bison), 1 deel water en het grind. Dat stortte ik tussen de vooraf opgelijmde bielzen en na een dag zat het muurvast en had een mooie matte tint.
Constant
 
Onlangs was ik nauw betrokken met het plaatsen van een kanon in onze stad Zutphen. Aangezien het geheel veel affiniteit heeft met scheepsbouw zou ik het verhaal van dit project graag aan jullie willen vertellen.
Ik ga het doen in vier afleveringen, dadelijk zal ik de eerste plaatsen.
Constant
 
Back
Top