RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Hallo allemaal,

Dit topic na bijna 5 jaar maar eens weer naar boven gehaald.

Nu ik even niet verder kan met de Volvo F16 4 assige Zwaar Transporttrekker, verder gegaan met de ombouw/afbouw van de Volvo 12 bakwagen.
 
Haha, nu nog een antwoord, na 5 jaar op mijn opmerking!!
a.u.b.....:koud:

Ennneee, hoeveel oude, onafgemaakte projecten heb je nog liggen Pieter? Genoeg voor als je met pensioen gaat?

Cor
 
Haha, nu nog een antwoord, na 5 jaar op mijn opmerking!!
a.u.b.....:koud:

Ennneee, hoeveel oude, onafgemaakte projecten heb je nog liggen Pieter? Genoeg voor als je met pensioen gaat?

Cor


Hallo Cor,

Ik ga nu eerst alle oud lopende projecten afmaken/afbouwen voordat ik weer met een nieuw project begin.:yes:

1. De Volvo F 16 Zwaar Transporttrekker afbouwen. (zo goed als klaar, ik zit nog te wacht op de 7A losse BEC en daarna verder afbouwen)
2. De Volvo F 12 bakwagen ombouwen/afbouwen.
3. De 5 assige Goldhofer dieplader met de 3 assige jeepdolly afbouwen.
4. De Volvo NH 460 torpedo afbouwen. (reeds hiermee begonnen)
5. De MB Actros voorzien van voorwielaandrijving en de oude Wedico Elektronica (40 MHz) vervangen voor nieuwe elektronica op 2.4 GHz.
Tevens de MB cabine vervangen door een Volvo FH 16 cabine.
6. De Robbe heftruck voorzien van nieuwe elektronica en verlichting 2.4 GHz.
Daarna pas weer een nieuw project opstarten, maar dan zijn wel weer een paar jaar verder, denk ik.

Dus Cor, als je niets te doen hebt, ik kan wel wat versterking gebruiken ! :) :)
 
Laatst bewerkt:
Update : 067

Hallo allemaal,

Na lange tijd weer verder gegaan met de afbouw van de Volvo F12 bakwagen.
Even in herinnering brengen :

Ik ben toch niet tevreden over de Wedico kunststof versnellingsbak met de Buhler motor.
IMG_3829.jpg


Het geheel steekt nogal behoorlijk boven het chassis uit, wat tot het gevolg heeft dat ik weinig ruimte heb tussen de Buhher motor en de onderkant van de motortunnel van de cabine.
Bovendien maakt de kunststof versnellingsbak heel veel lawaai.

We zijn nu toch bezig, dus de versnellingsbak met de motor gedemonteerd.
Deze ga ik vervangen door een gelijkwaardige vertragingsbak en motor als in de Volvo F16 is gemonteerd, deze aandrijving is behoorlijk sterk en geen lawaai.
Bovendien neemt de aandrijving veel minder ruimte beslag, waardoor ik vel meer ruimte over hou tussen de motortunnel en de motor met vertragingsbak, omdat de motor met vertraging tussen het chassis past.
Die ruimte heb ik nodig om de nieuwe elektronica tem monteren

Een nieuwe messing behuizing gemaakt om de vertragingsbak in te monteren, waardoor dit een stevig geheel wordt.
Het oude bestaande Wedico chassis op de freesbank uitgefreesd, zodat de nieuwe behuizing tussen he chassis past.
IMG_3839.jpg


IMG_3840.jpg


IMG_3848.jpg


IMG_3849.jpg


Tot zover deze update.









 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet, goed dat je die aandrijving eruit gooit, de buhler motor draait ook veels te snel, 6000 toeren die de bak in gaan.

Wedico heeft deze motor toen al eens vervangen voor een andere buhler motor van 3000 toeren maar ook die is eigenlijk te snel.

Gr Marco
 
Hallo allemaal,

Even ter herinnering :

Voor degenen dit niet dit hele topic hebben doorgelezen, even wat herinneringen oproepen, door middel van wat oude foto's,
Zodat we weer weten waar dit topic overgaat ! :jan: :yes:
In 2006 een Duitse rommelbak gekocht op een Rommelmarkt in Weerselo, waarin ook de Volvo F12 zat, deze Volvo F12 is van Wedico en is gemaakt in 1994.
De Volvo F12 was rijklaar, maar was nog uitgevoerd met een 27 MHz ontvanger en een 27MHz zender en met Wedico elektronica.
De Volvo F12 omgebouwd naar 40 MHz.
De oude Wedico elektronica laten zitten, die werkte toen goed, ook de verlichting werkte goed, alleen geen geluidsmodule aanwezig, dat was er toen nog niet in 1994.

De Volvo F12 omgebouwd naar een open bakwagen met een Open aanhangwagen.
Jarenlang probleemloos en storingvrij op diverse rij-demo's rondgereden in de messing uitvoering.

Foto's uit 2006.

full


full


full


Foto's uit 2008.
HPIM3357.jpg


HPIM2732.jpg


HPIM2547.jpg


HPIM2530.jpg


Foto's van de Rij-demo in Osnabrück 2011.
IMG_9477.jpg


IMG_9624.jpg


IMG_9726.jpg


IMG_9843.jpg


Tot zover deze update.
 
kan wel lang dure dan:jan:


Tja, wat is lang, eind van het jaar 2018 (medio oktober 2018) moet de Volvo F12 geheel rijklaar zijn, dit gaat wel lukken !
De aanhangwagen is al in kleur gespoten en rijklaar.
De Volvo F12 cabine is al in kleur gespoten.
De bak is al in kleur gespoten en in elkaar gezet en kan t.z.t. gemonteerd worden, als de elektronica is ingebouwd.
 
Update : 068

Hallo allemaal,

Een nieuwe messing behuizing gemaakt voor de nieuwe aandrijving van de Volvo 12.
(weer te veel foto's gemaakt)

HPIM9838.jpg


HPIM9841.jpg


De behuizing mooi rond geklopt met een plastic hamer.
HPIM9843.jpg


Het geheel aan elkaar gesoldeerd.
HPIM9846.jpg


Een messing verstevigingsstrip op de behuizing gesoldeerd.
HPIM9848.jpg


Aluminium verstevigingsstripjes in de behuizing geklemd zodat de behuizing de klem van de freesbank plat geknepen wordt.
HPIM9850.jpg


Behuizing op maat/vlak gefreesd.
HPIM9852.jpg


Het kopschot/deksel gemaakt, waar aan de vertragingsbak wordt vast geschroefd en vast gesoldeerd in de behuizing.
HPIM9858.jpg


Het kopschot/deksel past mooi in de behuizing.
HPIM9860.jpg


HPIM9863.jpg


Helaas kan ik maar 10 foto's per posting plaatsen, in de volgende posting meer foto's

Tot zover deze update.
 
Ook als ik jou foto's zien dan valt de b..k open, ongelofelijk wat de mensen handen kunnen maken.
En het soldeerwerk, wat je doet is echt als en prof. :bier::bier::bier::bier::bier::bier:
 
Update : 069

Hallo allemaal,

Weer verder met de behuizing van de aandrijfmotor van de Volvo F12.
De montageplaat voor de vertragingskast vast gesoldeerd in de behuizing.
HPIM9865.jpg


Daarna de montage steunen aan/op de behuizing gesoldeerd en mooi afgewerkt en gepast in het chassis.
IMG_3850.jpg


IMG_3852.jpg


IMG_3854.jpg


IMG_3856.jpg


Het chassis na het uitfrezen voor de behuizing voor de aandrijfmotor opnieuw grijze lak gespoten, eerst bijgewerkt met primer.
IMG_3860.jpg


De behuizing voor de aandrijfmotor in de primer gespoten en daarna grijze lak gespoten.
IMG_3862.jpg


IMG_3865.jpg


IMG_3861.jpg


Tot over deze update.
 
Update : 070


Hallo allemaal,

Vandaag gewerkt, morgen ook werken.

Toch nog even een update, want ik ben al verder met de afbouw/ombouw van de Volvo F12.

De oude Wedico kunststof vooras vevangn door een Wedico aluminium vooras uit de rommelbak.
HPIM8016.jpg


HPIM8017.jpg



De aluminium vooras voorzien van nieuwe fusee bronzen bussen, zodat er geen speling meer zit op de fusees.

De vertragingskast met de motor gemonteerd in de behuizing en het geheel gemonteerd in het oud bestaande Wedico chassis.
IMG_3929.jpg


IMG_3931.jpg


IMG_3933.jpg


De elektromotor ontstoord.
IMG_3936.jpg


Nieuw stalen aandrijf/cardanas gemonteerd met nieuwe kruiskoppelingen.
IMG_3937.jpg


IMG_3938.jpg


IMG_3930.jpg


Tot zover deze update.
 
Back
Top