Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

Hij hangt wat hoog hier in het NMM helaas, maar wat een vliegbeeld heeft deze kist!

294cfed231766ce018e45e04223d13ea.jpg
 
Die asymmetrische koeler.. zo mooi... En een links draaiende 5blad prop..hmm dat wordt lastig..Ook vet groot. ik denk dat van de electro 8x6 prop maar 60% buiten de spinner steekt en 40% er in zit..
 
.
Bedankt voor het plaatsen van het reglement Frans! :thumbsup:

Typefout,typefout.
Eind 2017,toch?;)
Nope, eind 2017 is voor de 1/5 Messerschmitt Bf-109, maar eind 2018 wordt voor de grote Sea Fury :yes:

Hij hangt wat hoog hier in het NMM helaas, maar wat een vliegbeeld heeft deze kist!

Prachtige kist he!! :worship: :thumbsup:
En in deze MLD uitvoering ga ik m`n racer ook maken.
Zo`n mooie kist... ik ben er echt een beetje "verliefd" op ;)
Maarja,.. dat verraad m`n avatar ook wel een beetje... MLD Sea Fury!!

En een links draaiende 5blad prop..hmm dat wordt lastig..
Ook vet groot. ik denk dat van de electro 8x6 prop maar 60% buiten de spinner steekt en 40% er in zit..

Inderdaad! Dat ga ik bij de Pylon racers maar niet proberen...
Ramoser heeft wel hubs voor 5 blads props in diverse afmetingen!
Maar geen landingsgestel is vrijwel zeker een kapotte 5 blads prop bij de landing...

Dat er maar een klein deel van de prop buiten de motorkap steekt maakt eigenlijk vrij weinig uit...
Ik vond dat ook erg raar, maar heb eens wat verslagen over GeeBee`s en vergelijkbare kisten gelezen.
De prop is dan toch nog steeds heel functioneel!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Gisteren avond verder gegaan met de vleugel.
Eerst de tip blokken op elkaar gelijmd:

full


Deze op hun plek gelijmd en de tip rib welke in twee delen is afgemaakt.
Daarna de triplex plaatjes voor de vleugelbouten ingelijmd.
Ook de neuslijst van het vleugel middendeel gemaakt en de vliegtuigtriplex achterlijst verlijmd:

full


De achterlijsten van de vleugel t.p.v. de ailerons op hun plek gelijmd.
Begonnen met de carbon/balsa laminaat liggers in te lijmen:

full


De vleugel is nu rondom dicht:

full


Van Tjarko het idee om tussen de middelste vier ribben webbing toe te passen overgenomen.
Dit ga ik ook meenemen op tekening, bedankt voor de tip Tjarko!

full


Totaal nu 6 uur bouwtijd voor deze componenten:

full


Groeten, Ramses
.
 
Waarom alleen webbing bij de middelste 4 ribben? Heeft dat geen functie meer als je dichter naar de wingtips komt?
 
Ik realiseer me dat de ontwerper het weet, en beide liggers zijn uit één stuk met nerf horizontaal, toch even aanstippen: sheer-webbing geeft de meeste sterkte wanneer de nerf verticaal loopt, zoals de vier versterkingen in het midden.

edit: + met nerf horizontaal
 
Laatst bewerkt:
.
Helemaal correct Ron!
De webbing hoort met de nerf verticaal verlijmd te worden, anders heeft het weinig tot geen zin.
De vier stukjes webbing in het vleugel middenstuk zijn uiteraard ook verticaal verlijmd:

full

(het ziet er wat grof uit op deze foto, alles moet nog geschuurd worden!)

Ik neem ze mee in de laser-file voor de kit,.. dan kan het niet fout gaan ;)

Deze vier stukjes webbing zijn extra, de vleugelligger i.c.m. de carbon/balsa laminaat liggers zijn al zeer stijf!
Door de vier stukjes webbing in het vleugel middenstuk toe te voegen wordt het een doosligger onder de romp.
Nu kan je denk ik op de vleugel gaan zitten, zo stijf is deze...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Vanavond bijna geen tijd gehad helaas...
Dan maar heel even een paar dingetjes vast voorbereiden.
De rompdelen welke verlijmd moeten worden voordat ze gebruikt kunnen worden:

full


Alle delen verlijmd met houtlijm, behalve het motorspant.
Die is verlijmd met 30 minuten epoxy:

full


Groeten, Ramses
.
 
Mooie vorderingen weer Ramses!

Die asymmetrische koeler.. zo mooi... En een links draaiende 5blad prop..hmm dat wordt lastig..Ook vet groot. ik denk dat van de electro 8x6 prop maar 60% buiten de spinner steekt en 40% er in zit..

Moest ook meteen aan een Ramoser denken (ga ik op de P-47 proberen), met wat lager kV kun je wel een grotere meerblads prop aan, maar dit haal je met schaal niet inderdaad.

.
Prachtige kist he!! :worship: :thumbsup:
En in deze MLD uitvoering ga ik m`n racer ook maken.
Zo`n mooie kist... ik ben er echt een beetje "verliefd" op ;)
Maarja,.. dat verraad m`n avatar ook wel een beetje... MLD Sea Fury!!
.

Snap ik helemaal! nu ik 'm zo in het echt heb zien hangen denk ik samen met de Spit toch wel de mooiste WWII propjager.
 
Laatst bewerkt:
Wat een ontzettend gaaf project Ramses! je raad nooit wat er hier nog in de mottenballen ligt te verstoffen ;) :eek:

Mvg,

Bart
 
.
Thanks Bart! :)
.... en nee, ik heb geen idee, maar je maakt me wel heel nieuwsgierig nu! ;)

Snap ik helemaal! nu ik 'm zo in het echt heb zien hangen denk ik samen met de Spit toch wel de mooiste WWII propjager.

Voor mij persoonlijk zijn de Hawker Sea Fury, de Macchi MC-202 Folgore en de Supermarine Spitfire de mooiste propjagers :thumbsup:
De Sea Fury was trouwens net na de tweede wereldoorlog operationeel.
Heeft wel gevlogen in o.a. Korea.
Daar heeft een Sea Fury een Mig-15 straaljager weten neer te halen.

Mig15_seafury.jpg


De Sea Fury was een van de allersnelste propjagers!
De laatste generatie voor het jet tijdperk...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hey.... da's gaaf!!
Die moet onder het stof vandaan, oftewel...
Wordt de Sea Fury je eerste brandstof kistje?
Jajajajajajaja!!! ;)

Groeten, Ramses
.
 
@ Ramses , wie weet ;) na de verhuizing. Eerste brandstof kistje wordt lastig. Heb leren vliegen met een Westerly met O.S Max 25FP . . .

Mvg,

Bart
 
.
Ah kijk, brandstof ervaring is er al! :thumbsup:
Is wel MLD geschiedenis... past mooi in je vloot ;)
Succes met de verhuizing!

Groeten, Ramses
.
 
De webbing hoort met de nerf verticaal verlijmd te worden, anders heeft het weinig tot geen zin .....
Ik zit nu even met een schuin oog naar de hoofd- en secundaire ligger te kijken, met pylonracer = G-krachten :eek: in gedachten. Je zou beide liggers, horizontale nerf, dezelfde Zwiterse kaas behandeling kunnen geven als de ribben, om ververvolgens beide liggers over grote(re) lengte van webbing te voorzien. Of dan zelfs de gaten achterwege laten.

.... Voor mij persoonlijk zijn de Hawker Sea Fury, de Macchi MC-202 Folgore en de Supermarine Spitfire de mooiste propjagers :thumbsup: .....
Dit ontwerp&bouwverslag al gezien?
Bouwverslag Macchi C.202 Folgore - MBF
 
Laatst bewerkt:
.
Klopt Ron, dat is ook een (goede) optie!

Maar ik heb voor de insteek liggers gekozen met het oogpunt op eenvoudig en snel bouwen, alles steekt nu heel eenvoudig in elkaar.
Tjarko heeft een berekening gemaakt en ik dacht dat het vleugeltje zo in oorspronkelijke constructie vorm ca. 75 G aankan... (dat is dus nog ex webbing!).
Zoveel ga ik never nooit niet trekken tijdens het vliegen...

De vleugel is niet zwak door de hoofdligger (van 5mm dik!) met horizontale nerf, al snap ik wel je punt.
Maar het is juist door de combinatie met de carbon/balsa laminaat liggers heel erg stijf.
Met de vliegtuigtriplex knietjes bij de v-stelling en nu de extra webbing tussen de 4 wortelribben (doosligger) zelfs wat "overgeconstrueerd".
Hierdoor durf ik er ook met gemak ook een 6,5cc motor in te leggen.

Bedankt voor het meedenken, wordt altijd gewaardeerd! :thumbsup:


Ja zeker! Die ken ik wel ja.
Maar als ik de Macchi Folgore ga maken wordt die schaal 1/5, heb ik de tekeningen al voor liggen ;)
Maar dat is echt voor in de toekomst, eerst de 1/5 Bf-109 en 1/5.5 Sea Fury, dan ben ik al heel wat jaartjes verder...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Gisterenavond begonnen met de bouw van de romp(en).
Het is belangrijk om eerst deze onderdelen te verlijmen:

full


De vleugelbevestiging moet er nu inzitten, later krijg je die er niet meer tussen:

full


Verder met de cockpitjes:

full


Daarna de rest van de rompspanten van de neus verlijmen.
Ik heb deze onder druk van twee loodaccu`s laten drogen op de rand van de bouwtafel:

full


De onderste staartlijst ingelijmd:

full


Daar steek je dan heel simpel de rest van de spanten op:

full


De bovenste staartlijst erop:

full


En de zij-lijsten er tegenaan.
Door deze zij-lijsten is het bijna onmogelijk een kromme romp te bouwen.
Het lijnt zichzelf hierdoor uit:

full


De blokken voor de wingfairing en de staartblokken ertussen gelijmd en de stringers in de romp gelijmd:

full


Zo... totaal 11 uurtjes bouwtijd nu...
Alle onderdelen (op de wingfairing en ailerons na) zijn nu verwerkt!
Dit zijn alle onderdelen in het kitje:

full


Rest nu alleen nog het indekken en afwerken!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top