Ornithos bouwproject 2017/2018 Hawker Sea Fury

.
Tjarko en ik zullen allebei in dit verslag de bouw van onze prototypes bijhouden.
Dat doen we door elkaar heen, ieder in zijn eigen tempo...

Hierbij het begin van de bouw van het brandstof prototype.
Begonnen met het lamineren van de liggers voor de vleugel.
Deze zijn opgebouwd uit een carbon staaf van 1x5mm en een balsa latje van 3x5mm.
Eerst het carbon opgeruwd en daarna d.m.v. 30 minuten epoxy op elkaar geplakt:

full


Ook de motorspant "doublers" op het motorspant gelijmd d.m.v. 30 minuten epoxy:

full


Daarna de verstevigingen bij de knik in de vleugel hoofdligger gelijmd d.m.v. 30 minuten epoxy.
Ook begonnen met het verlijmen van het stabilo.

Nee, je ziet niet dubbel... ik bouw twee prototypes tegelijk ;)
Beide prototypes zullen op een andere manier afgewerkt worden!

full


Begin gemaakt met het kielvlak:

full


En zo ligt nu alles te drogen, ingeklemd of onder druk van lood accu`s:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gisteren begonnen met de elektro uitvoering. Voorlopig geen verschil, want ik doe eerst de makkelijke stukken, staartvlakken en vleugel.
20170813_194202.jpg
Al het laserwerk is keurig genummerd. Heel makkelijk zoeken, alles met een S is van het Stabilo!

20170813_195211.jpg

En Rudder is met een R

Voor het in profiel schuren van het hoogte en richting roer zet ik er met pen een streepje op om het midden aan te geven. Eerst met een schuurblokje de bruine laser sporen er af poetsen.
 

Bijlagen

  • 20170813_201345.jpg
    20170813_201345.jpg
    295,7 KB · Weergaven: 416
Het middeldeel is verstevigd met triplex stukje achter een voor.
IMG-20170813-WA0015.jpeg
IMG-20170813-WA0023.jpeg

Balsa lijstje uitlijnen met de 5 mm gaten voor de uiteindelijke vleugelpennen.
Het zit hardstikke assymetrisch i.v.m. de koeler van de Sea-Fury.
 
De vleugeltip gaat het makkelijkste als je dit deel even vlak op de bouwplank legt (De vleugeltippen staan een beetje omhoog)
20170813_223118.jpg
IMG-20170813-WA0026.jpeg
 
Achterlijstje is heel dun, uit 0.6 mm triplex (of 0.4 mm?). Hier komt dan later de 2 mm vleugel indekking overheen die vervolgens mooi tot 0.4 mm is af te schuren.
Heb ik met dikke secondenlijm geplakt. Je moet het even vasthouden. In de definitieve versie komt hier waarschijnlijk nog iets makkelijkers voor.
IMG-20170813-WA0028.jpeg

Zo dat was het voor een Zondag avond bouwen.
Het gaat echt snel omdat je het zo in elkaar steekt.
 
.
Mooi werk Tjarko, je gaat hard! :thumbsup:

Achterlijstje is heel dun, uit 0.6 mm triplex (of 0.4 mm?). Hier komt dan later de 2 mm vleugel indekking overheen die vervolgens mooi tot 0.4 mm is af te schuren.
Heb ik met dikke secondenlijm geplakt. Je moet het even vasthouden. In de definitieve versie komt hier waarschijnlijk nog iets makkelijkers voor.

Inderdaad 0,6mm vliegtuigtriplex.
Geeft een lekker scherpe achterlijst straks.
Jouw tip voor de kleine sparingen in de ribben voor de achterlijst ga ik meenemen in het definitieve model!

Misschien als straks Iris op bed ligt dat ik ook weer even wat ga bouwen aan de Sea Fury.
Tot morgenavond op de club!

Groeten, Ramses
.
 
.
Bedankt voor de reacties! :)
Eerst maar eens vliegen met de prototypes, daarna kijk ik voor eventueel een kitje ervan te maken.

.
Gisterenavond weinig tijd om te bouwen, net genoeg voor de cowl ;)
Alle onderdelen met een "C" bij elkaar gelegd.
Deze delen vormen samen de cowl:

full


Eerst de balsa ringen op elkaar verlijmen.
Ook een begin gemaakt met het lite-ply/balsa frame:

full


Deze aan elkaar verlijmd:

full


De stringers ertussen:

full


Ingedekt met balsa:

full


En dan in grof vorm schuren als op tekening:

full


Het fijne schuurwerk van de cowls doe ik straks als de romp ook in elkaar zit.
Twee lichte en sterke cowls:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Avondje??
Totale bouwtijd 2 cowls was half uurtje!
Drogen van de lijm tussendoor niet meegerekend uiteraard... ;)

Het steekt zo in elkaar, lijm ertussen, schuren en klaar.
Het meeste werk is al gedaan... ontwerpen en uitwerken op de computer.
Daar ben ik wel heel veel uren mee bezig geweest..... o_O
Onderdelen uitzagen hoeft de bouwer ook niet meer...
Het bouwen (meer assembleren eigenlijk) is daardoor nu in principe heel snel te doen! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
.
Gisteren avond heb ik het maar wat later gemaakt... kon vanochtend toch enigszins uitslapen... ;)
Toen Iris gisteren avond op bed lag de vleugelribben op de hoofd- en secundaire liggers gelijmd:

full


full


Alles ogenschijnlijk hetzelfde als Tjarko eerder liet zien, op een paar zaken na...
Tjarko gebruikt hoofdzakelijk CA voor de verlijming, ik gebruik hoofdzakelijk witte houtlijm.
Tjarko heeft besloten de 5mm vliegtuigtriplex "knietjes" niet te gebruiken bij de dubbele v-stelling, ik heb ze wel gemaakt:

full


Tjarko zal hier nog op terug komen in dit verslag met een voorbeeld berekening.
Ik geloof Tarko direct op zijn kennis en ervaring dat het niet nodig is ze plaatsen!
Maar voor mijn "gevoel" wil ik het toch en heb ze dus wel geplaatst.
Dit heeft ook nog een andere reden waar ik later op terug kom...

full


full


De opzet van de Sea Fury vleugel op tekening:

full


Totaal nu 4,5 uur bouwtijd voor de staartvlakken, motorkap en opzet v/d vleugel x2:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft nog een andere reden waar ik later op terug kom.

Hierbij de reden:
In eerste instantie zouden Tjarko en ik het "standaard" prototype bouwen en Femmo een aangepast September Fury prototype.
Femmo heeft zijn focus gelegd op andere (gave) plannen en dus was er een prototype kitje "over".
Dit prototype kitje bouw ik nu dus synchroon met de "standaard" Sea Fury.
MAAR... deze ga ik bouwen voor de Unlimited klasse! :yes:
Daar komt een zwaardere motor op als voor de Limited klasse toegestaan is, waarschijnlijk een 6,5cc tweetakt.
Dat maakt het kistje zwaarder maar ook onderhevig aan grotere belastingen.
Vandaar dat ik de 5mm vliegtuig triplex knietjes toch inbouw zoals ik bedacht had en op tekening staat:

full


De "standaard" Sea Fury voor de Limited klasse ga ik zeker uitvoeren als een MLD Sea Fury:

Seafury07.jpg


De Sea Fury voor de Unlimited klasse ga ik waarschijnlijk uitvoeren als Reno Racer:
(maar het kan ook een MLD Sea Fury worden, ben ik nog niet uit...)

full


Niet perse deze versie, maar wel zoiets,... of dus toch ook een MLD versie... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ga je voor de Limited klasse nog de zaag in de vleugels zetten? Het moet wel 'schaal' blijven zoals de foto toch?! [emoji12]
 
.
:D :D

Folding wings op deze schaal... neehhhhh ;)
Dat bewaar ik (waarschijnlijk) voor de grote Sea Fury, die wordt schaal 1/5.5!
En dat wordt een full scale MLD Sea Fury.
Bouwtekeningen liggen trouwens al klaar!
Maar eerst deze kleine Sea Fury maar eens vliegend maken!
(en nog wat andere projecten afronden, de grote Sea Fury wordt eind 2018)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Typefout,typefout.

Eind 2017,toch?;)

Mooi verslag van jullie.

Wat zijn de regels van die unlimited klasse?(linkje?)
Wat heeft op de vliegclub de voorkeur?
Limited of unlimited?

Groet:Robin
 
Dit is het Ornithos regelement:

-Fun klasse

Deze klasse is bedoeld voor iedereen die het gewoon eens wil proberen en niet direct snelle vliegen heeft. Snelheid onder de 100km/h (ook geschikt voor beginnende piloten)

-Limited klasse

Deze klasse is bedoeld voor de “echte” Pylon racers de toestellen moeten aan de volgende regels voldoen:

*Toestel moet echt Pylon gevlogen hebben (bv Corsair, Seafury, P51, harvard)

* schaal 1/12 +- 5% Spanwijdte 80cm tot 110

*motorisering - brandstof max 4cc Prop 9x4 apc

- elektro 4S 2200mAh, 1400 kv motor Prop8x6 apc brandstof prop

-Unlimited klasse

Deze klasse is bedoeld voor de gevorderde piloten onder ons er zijn geen beperkingen. Geschikt toestel hiervoor is bv de multiplex Dogfighter.

Groet frans
 
Back
Top