Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Ik ga er dan vanuit dat de Tantalus nu een klok verdeling heeft qua lift
99,99% zeker van niet.
Klokvormige lift verdeling is typisch voor vliegende vleugels van het type Horten. Pas sinds 1 à 2 jaar wordt er door een geleerde heer (van de NASA gesuggereerd dat zo'n liftverdeling ook op staartkisten nuttig zou kunnen zijn (verhoogde efficiëntie). Maar ik ben er vrijwel zeker van dat er nog geen een staartkist volgens dat ontwerp is gebouwd. Ook geen RC-model ...
 
Daarnaast had ik ergens gelezen dat het bij staatkisten vooral werkt als er geen beperking op spanwijdte is.
En dat het bijvoorbeeld zin zou hebben om in dat geval vleugels langer te maken en de tippen zelfs negatieve lift te geven om constructietechnische redenen (tegengaan van het doorbuigen van de ligger)
En dit allemaal in kleine maten en uiteraard precies doorgerekend...
 
Goh, zou een full size zwever, waarvoor dit allemaal misschien nuttig is, een full size discus launch overleven wat torsie en flutter betreft als doorbuiging van de liggers een constructie overweging is?
 
Geen relevant verhaal voor onze superstijve vleugels, dus Knip die extra tippen die voor sink zorgen er maar weer af ?!!
 
Heb je die 'verplichte literatuur al eens goed doorgenomen (bericht #455)?
Al gestoeid met Nurflügel.exe?
Probeer eerst maar eens een gewone Hortense vleugel te bouwen. Dat is al lastig genoeg.
Gewoonlijk heeft een Horten een (nagenoeg) moment-vrij s-slag wortelprofiel dat lineair verloopt naar een symmetrisch profiel aan de tip.
Populaire combinaties zijn:
- HM50 --> HM50t
- Horten 15% --> Tropfen II of NACA0010
Wortelprofiel hoeft niet zo dun als bij staartkisten, Ik heb ooit een behoorlijk snelle helling-horten gemaakt met 13% (!!) dikke wortel. Zie hier:

 
Torsiestijfheid is geen enkel probleem.
De vleugel uit het filmpje heeft nog net geen 5 graden tipverdraaing.
Hij is gebouwd met 1 laag 160 grams glas om de schuimkern, niks koolstof.
Ja, alleen als ligger 1 streng boven en onder in de spanwijdte richting.
RDS roeraansturing.
Vol duiken : geen enkel probleem.
 
Even vraag wat niet met de vleugel te maken heeft.
De tantalus romp wat weegt deze en is er iemand die deze nog heeft liggen of kan maken?
En wat zijn dan de kosten daar voor?
Als die nog gemaakt moet worden zou ik het erg leuk vinden als ik mag me kijken/helpen.
Gr Jorik
 
Even vraag wat niet met de vleugel te maken heeft.
De tantalus romp wat weegt deze en is er iemand die deze nog heeft liggen of kan maken?
En wat zijn dan de kosten daar voor?
Als die nog gemaakt moet worden zou ik het erg leuk vinden als ik mag me kijken/helpen.
Gr Jorik
Ik kom ook graag kijken/helpen/kopen.

Lol.
 
Ik ben een verlanglijstje aan 't opstellen voor materiaal voor een gebagde vleugel (nog nooit eerder gedaan, dus denk in eerste instantie aan een MiMi/mini vleugel met 2x25grams glas + koolstof disser, zoals in Loet's onderschrift), maar de 3K carbon rovings lijken bij Carbonwinkel/R&G/EMC-vega/.. niet meer leverbaar te zijn.

Zou je hier ook 12K rovings voor kunnen gebruiken (op een grotere, bijv. dubbele onderlinge afstand), of geeft dat problemen qua gewicht / dikte?
 
Ik ben een verlanglijstje aan 't opstellen voor materiaal voor een gebagde vleugel (nog nooit eerder gedaan, dus denk in eerste instantie aan een MiMi/mini vleugel met 2x25grams glas + koolstof disser, zoals in Loet's onderschrift), maar de 3K carbon rovings lijken bij Carbonwinkel/R&G/EMC-vega/.. niet meer leverbaar te zijn.

Zou je hier ook 12K rovings voor kunnen gebruiken (op een grotere, bijv. dubbele onderlinge afstand), of geeft dat problemen qua gewicht / dikte?

12K is veel te dik. Ik heb nog 1K liggen. Een rol met 250 meter. Mag je overnemen
 
Ik zou wel disser doen hoor!
Anders wordt de vleugel niet torsi stijf
En dan heb je meteen mooi geoevend voor je eerste fullsize vleugel
 
Ik ken deze niet! Zelf gebruik ik 385 en harder 386 van R&G
Die heb ik nu ook, bevalt prima, en zal het bij deze bestelling ook weer worden (aangezien ik nog wat andere dingetjes nodig heb die HP-textiles niet heeft), maar ik vond het nogal een interessant prijsverschil :)
 
Back
Top