Bouw van DLG Vleugels middels Baggen

Dat ziet er heel cool uit. Doet me denken aan een Escher tekening, je ziet er allemaal kubusjes in.
Ik vraag me wel af waar je dat moet gebruiken. Het is in alle richtingen even sterk en stijf, maar daarmee ook minder in specifieke richtingen. Wij gebruiken vaak 45 graden voor torsie stijfheid of UD voor buigbelasting, liggers.
Dit spul is dan goed voor romp neus oid.
 
Even dit draadje kapen:
Ik ben spulletjes aan het verzamelen voor mijn eerste eigen F3K bouwsel (staartjes & vleugel). Voor het meeste heb ik wel een bron gevonden (Alex, carbonwinkel, EMC), en voor klein spul is de Action nuttig. Wat ik nog mis is vacuüm folie. Voor fietsen gebruikte ik afdekfolie van de bouwmarkt. Die is moeilijk dicht te krijgen, maar wel gemakkelijk om moeilijke (frame) vormen heen te prutsen. Minder geschikt voor hier.

Ik heb graag helemaal transparant, dan kan je zien wat je doet, maar iets dikker dan afdekfolie om hem gemakkelijker dicht te krijgen. Waar toveren jullie dat vandaan? Als ik dat van carbolwinkel laat komen is het vrij prijzig. Grote zipbags van de Ikea lijkt me wel wat voor staartjes, maar daar past geen vleugel in.

Groeten,

Merijn
 
Even dit draadje kapen:
Ik ben spulletjes aan het verzamelen voor mijn eerste eigen F3K bouwsel (staartjes & vleugel). Voor het meeste heb ik wel een bron gevonden (Alex, carbonwinkel, EMC), en voor klein spul is de Action nuttig. Wat ik nog mis is vacuüm folie. Voor fietsen gebruikte ik afdekfolie van de bouwmarkt. Die is moeilijk dicht te krijgen, maar wel gemakkelijk om moeilijke (frame) vormen heen te prutsen. Minder geschikt voor hier.

Ik heb graag helemaal transparant, dan kan je zien wat je doet, maar iets dikker dan afdekfolie om hem gemakkelijker dicht te krijgen. Waar toveren jullie dat vandaan? Als ik dat van carbolwinkel laat komen is het vrij prijzig. Grote zipbags van de Ikea lijkt me wel wat voor staartjes, maar daar past geen vleugel in.

Groeten,

Merijn
Eender welk plastic op rol of zak. Plastic op de tafel, werkstuk erop, witte kit eromheen, slang erin leggen, folie erop en aandrukken.
 
En nog een materialen vraag (voorlopig de laatste, dan ga ik bouwen):
Mallen zijn in de maak, en ik ben op zoek gegaan naar schuim. Dat valt nog niet mee. De Praxis hier heeft alleen EPS 60, Gamma en Karwei idem. Op het forum lees ik over Styrodur en roofmate schuim maar dat heb ik lokaal nog niet kunnen vinden. De Hornbach heeft Styrisol XPS schuim, gewicht onbekend, is dat wat?

Wat is wijsheid? Het gaat allemaal per pak, dus even proberen is niet handig. En ik geef liever iets meer uit aan iets goeds dan dat ik met minder spul aan de gang ga.
 
En nog een materialen vraag (voorlopig de laatste, dan ga ik bouwen):
Mallen zijn in de maak, en ik ben op zoek gegaan naar schuim. Dat valt nog niet mee. De Praxis hier heeft alleen EPS 60, Gamma en Karwei idem. Op het forum lees ik over Styrodur en roofmate schuim maar dat heb ik lokaal nog niet kunnen vinden. De Hornbach heeft Styrisol XPS schuim, gewicht onbekend, is dat wat?

Wat is wijsheid? Het gaat allemaal per pak, dus even proberen is niet handig. En ik geef liever iets meer uit aan iets goeds dan dat ik met minder spul aan de gang ga.
Ik gebruik alleen maar Styrodur van de Hornbach. Uitstekend spul om te snijden en te frezen. Mijn DLG-vleugels zijn er ook van gemaakt.
 
He, het wordt nog gelezen...

Ik ben ook een DLG vleugel aan het baggen en loop op tegen het probleem wat Niels ook al aanhaalde de webbings in de rolroeren. Ik krijg ze er niet fatsoenlijk in want het profiel is te dun... ik zou webbings moeten monteren in een stuk van hooguit 2 mm .
Laten jullie ze wel eens weg en zou het ook volstaan als ik UD tape neem en de richting gewoon rechtop zet.
 
Dank je @MusMus dacht dat ik alles al eens had gezien op internet maar deze nog niet en is wel lekker duidelijk met veel toelichting. Ik heb gelijk de hele serie maar even van hem gekeken.

Helaas te laat voor mijn vleugel, die zal ik nu opnieuw moeten maken.
 
Ik heb ze de laatste keer weggelaten. Ik merk geen verschil.
Nou gooi ik niet naar monsterhoogtes.
Ik vraag me af of een webbinkje van 2mm zo veel verschil maakt.
Je zou ook na het baggen en lossnijden van de flaps het schuim iets kunnen weg schuren en daar wat met microballoons ingedikte epoxy in kunnen laten lopen met een dikke injectienaald.
 
Ha @Peral ... dat had ik ook al zitten bedenken.....ik was eigenlijk niet van plan om weer nieuwe kernen te frezen.. is nogal een klusje namelijk.

Denk dat ik het vul met microballoons... kan toch ook wel wat drukkracht opvangen dacht ik.
 
Ha @Peral ... dat had ik ook al zitten bedenken.....ik was eigenlijk niet van plan om weer nieuwe kernen te frezen.. is nogal een klusje namelijk.

Denk dat ik het vul met microballoons... kan toch ook wel wat drukkracht opvangen dacht ik.
Je hebt de vleugels toch al gebagd?
Gewoon laten en afmaken. Tegen de tijd dat je zo hard werpt als Bastiaan maar eens kijken hoe essentieel die webbing is...;-)
 
Ik zou voor de webbing gaan en de microballons met epoxy weglaten, die voegen naar mijn idee niks toe..
Nou en of dat die epoxy met microballoons wat toevoegt. Ik ken iemand in Frankrijk die zo de neuslijsten dicht maakt van 5-6-7 meter kisten. Nog nooit een probleem mee gezien of van gehoord ...
En het doet exact hetzelfde, nl. de onder- en bovenhuid met elkaar verbinden zodat een stijve gesloten torsiebox ontstaat.
 
@BastiaanD heb ik zien gooien, daar wil ik mijn muizen worpjes niet mee vergelijken.
@Peral ja ik laat het zo en kijk wel of ik het naderhand kan oplossen het gaat om een stuk van 10 cm aan de tip van de vleugel. Het zit direct achter de scharnier lijn dus ik kan er straks nog bij.
@DirkSchipper ik denk en hoop dat je gelijk hebt het wordt straks misschien wat zwaarder maar wel onbreekbaar. zit gelukkig niet aan de wig kant.
 
Back
Top