RES 100 inch VINTAGE

Leuk die belangstelling voor het RES (E) concept.
Uit nieuwsgierigheid: waarom ben je zo gehecht om een ouder maar vooral bestaand type te willen bouwen?
Omdat je best wel zo je kritische ideeen hebt waarom zoek je het dan niet in een eigen versie?
Andere opmerking: een kritiekpunt wordt ''een zwalkend '' vluchtbeeld gevonden; is dat alleen omdat dat niet ''mooi'' gevonden wordt, want vlieg-praktisch is daar niet zoveel mee aan de hand.
Verder hebben jullie het soms over nadelen die eigenlijk in de ontwikkel en afstellingssfeer thuishoren: spelen met bv afmetingen van het kielvlak en zwaartepuntsligging.
Dus waarom zo vast gehouden aan bestaande modellen?
In ieder geval : ik ben een fan, misschien wat onbescheiden maar hier een plaatje van mijn (recent ter ziele gegane ) 100" RES-E
Kritiek welkom overigens :)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
fragmentarisch denken

waarom ben je zo gehecht om een ouder maar vooral bestaand type te willen bouwen?

Er is hier geen sprake van krampachtig vasthouden aan al wat oud is.

Omdat je best wel zo je kritische ideeen hebt waarom zoek je het dan niet in een eigen versie?

Deze piste wordt door de meeste van ons genoegzaam bewandeld.

Andere opmerking: een kritiekpunt wordt ''een zwalkend '' vluchtbeeld gevonden; is dat alleen omdat dat niet ''mooi'' gevonden wordt, want vlieg-praktisch is daar niet zoveel mee aan de hand.

Dit is hier een punt van discussie.
Met een mooi vliegbeeld wordt hier een vloeiend traject bedoelt, minimaal beinvloed door turbulenties allerhande.
Met andere woorden, een toestel die zich redelijk precies laat sturen.

Dus waarom zo vast gehouden aan bestaande modellen?

In onze hobby is ruimte voor individueel experiment zeker wenselijk.
Dit sluit niet uit van eens achterom te kijken om ontwerpen uit het verleden aan een kritisch onderzoek te onderwerpen.
In dit kader evalueren we de sterke en minder sterke punten van de betrokken ontwerpen.

In ons lastenkohier werd nadruk gelegd op Vintage.
Daarmee bedoelen we alles wat in het verleden ontworpen werd.
En daar zaten er behoorlijk wat hoogvliegers in.
Kwestie van het materiaal uit dit tijdperk onderling te vergelijken en tot bepaalde bevindingen te komen.

Naast formule 1 heb je de oldtimers, begrijp je.
Het is hier geen kwestie van fragmentarisch denken.

Mvg,
Aurectar
 
Ik heb vroeger ook een paar van die modellen gebouwd.
Meer in het bijzonder de Pjerrie en de Victorie, van een Deens merk als ik me niet vergis.
Het waren mijnleeronderwerpen.
Hieronder mijn Victorie nordic A1(long time ago).

full

Hee dat is leuk...
Ik heb een Pjerri (ik geloof zonder e op het einde) gehad, ik denk rond 1960. Toen ik de foto van je Victorie tegenkwam zag ik meteen de verwantschap met de Pjerri... toestel was niet kapot te krijgen, kwam dan ook weinig balsa aan te pas, maar was wél een prima thermiektoestel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat gemeten:
Koorde aan de wortel: 215mm, en aan de tip: 165mm
Vleugelopp komt op 49,6 dm².
Het vlieggewicht ZONDER accu is 902 gr.
Een kleine berekening tovert 18,18 gr/dm² op het rekenmachine.
Opp stabilo is 7dm²
En de totale lengte: 133 cm
 
Hoi,

Waarom niet een paar Super Monterey vleugels maken voor je Monterey romp die je al hebt?

groet,

houtjesplakker

Een terechte opmerking.
Trouwens, ik heb met dit idee gespeeld.
De Super-Monterey en de Aquila zijn twee 100 inch vliegtuigen met gemeenschappelijke eigenschappen.
De Super-Monterey heeft een wel iets langere staartboom en grotere stabilizator of de origine Monterey.

full



Super-Monterey_800x600.jpg


Ik heb de Monterey gebouwd eerder als een all-round sleep en helling toestel.
Een taak die hij tot nu toe met brio volbracht heeft.

Nu ga ik eerder voor een twee-assige thermiekkist.
De Super-Monterey ging perfect aan dit lastencohier voldoen.
Maar mijn keuze is toch op de Aquila gevallen.

Aquila_top_566x631.jpg


De werktekening is zeer uitnodigend.
Het toestel is voorzien van een eenvoudig pendelroer, wat ik een meerwaarde vind ten opzichte van de Super-Monterey.

Dit wordt een project dat ik naast mij Bocian project ga afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Effe hier aanmelden om te kunnen meekijken zat toevallen van de week hier nog te lezen.
Leuk dat dit draadje toch weer wordt opgepakt en verder gaat.
Was ijverig aan het zoeken naar vintage zwevers en met name de Balsa USA Nomad.
Heel lang geleden een kitje uit de USA laten komen, opgehaald bij me vliegmaat nog met de brommer om me bek gegaan en de Nomad nooit gebouwd.
Dus ja na zoveel jaar gaat dat toch aan je vreten en moet en zal ik ooit een Nomad bouwen, dus als iemand een tekening heeft ja heel graag.
Helaas nog niet gevonden om te downloaden wel veel andere leuke zwevers als de Viking en natuurlijk ook de Aquila tegengekomen.
Ook gelijk maar alle tekening die ik tegenkwam met ongeveer 100 inch span op de schijf gezet.
Wat mij betreft leuk de RES 100 inch vintage en ja ik doe mee.
En laat maar komen de foto's van de Aquila.

Ton
 
Ik ga dit project eerst afhandelen.
Ben ondertussen begonnen met ribben te maken.

IMG6003_800x436.jpg


Profiel min de indekking gezaagd en gevijld uit 2 plaatjes aluminium.
De inkepingen van de liggers ook uit gevijld.
Nu het vereiste aantal balsa repen uitsnijden en tussen de mallen plaatsen.
18 van 1.5 mm 6 van 3 mm en 2 van 5 mm.
Dit voor de ribben van de midden-vleugelpanelen.
De ribben van de tapse stukken ga ik mooi uitschuren met behulp van
Profili-tekeningen op de balsa van 1.5mm gelijmd.

Mvg,
Aurectar
 
Als de ribben met ongelijke dikte voor een parallel (gelijke koorde) middengedeelte zijn kan dat met deze methode.
Bij het tapse gedeelte, zoals je omschrijft, kan dat niet. Maar zoals ik het lees gaat het goed met 1,5 mm ribben.

Ik heb een paar maanden geleden deze gebouwd met dezelfde bouwwijze:
http://www.sanderbuitendijk.nl/Modelvliegen/Pronto/HTML/Pronto.htm

Ben nu bezig met een zwever van 2,65 meter.
Later dit jaar volgt, jawel, de HiFly van Graupner. Als dat geen vintage is!
Tis alleen geen van alle 100 inch...
 
Uw Pronto blijkt uitermate geslaagd.
Je HiFly project zal je niet misnoegen.
Een top thermieker.
Bij hevige thermiekbellen krijg je hem moeilijk omlaag.
 
Als de ribben met ongelijke dikte voor een parallel (gelijke koorde) middengedeelte zijn kan dat met deze methode.
Bij het tapse gedeelte, zoals je omschrijft, kan dat niet. Maar zoals ik het lees gaat het goed met 1,5 mm ribben.
..
Op de werktekening staat er 1/16, dat is ongeveer 1.5 mm.
 
Back
Top