De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

de trein bouwpakket arriveerd pas over ongeveer 2 weken .

ik ben nu bezig een 12 jaar oude houten kast te herindelen , en aan een kant wordt hij ook dieper , daar komen 4 laden in met een oppervlakte van 1 m2 dus 1 by 1 m
 
Heeft er iemand goede tip(-s) hoe ik op buitenzijde en binnenzijde van de romp de lijnen van bv de berghouten en de dekken kan uit zetten?

Mijn beste idee tot nu toe is om, om de zoveel spanten de hoogte uit te zetten en dan op het oog de lijn trekken uit de hand. (Ik hoop dat dit duidelijk uitgelegd is)
 
Laatst bewerkt:
Is hét lastige ding van 17e eeuwse schepen, de zeeg er goed inkrijgen!
Daar heb ik helaas geen tip voor je Hans. Wij hebben het met de Batavia-kit op een slimme manier opgelost, maar daar heb jij niks aan.
 
hans het laagstepunt is op 1/3 van voor van de lengte van je romp dus daar heb je al een refurentie punt.
aan de boeg is het +/- 2 voet hoger , en achteraan kom je juist boven de hekbalk uit.
de rest is ijgelijk op het zicht
 
hans het laagstepunt is op 1/3 van voor van de lengte van je romp dus daar heb je al een refurentie punt.
aan de boeg is het +/- 2 voet hoger , en achteraan kom je juist boven de hekbalk uit.
de rest is ijgelijk op het zicht

Ik had na vele fora en posts afstruinen al zo'n vermoeden dat het gewoon uitzetten van diverse hoogte punten en dan op het oog de lijn zetten.
Ach ja zo moeten ze het vroeger toch ook voor elkaar gekregen hebben.

Als ik het laagste punt uit de tekening haal (Blom 24-00-02) dan zit het laagste van de zeeg op 104,25 voet.
Als ik echter 1/3 zou aanhouden kom ik op 108,7 dat is wel exact spant 21A waar de hollte het breedst is.
Dit vergt nader puzzelwerk.
 
dat zou inderdaad je groot spant moeten zijn hans

Dat weet ik, 21A is ook het groot spant. Aleen ik herinner me wel uit alles dat ik gelezen heb, dat de 7P her en der afweek van de tot dan toe gebruikte regels.
Ik ga nu nog maar eens diverse stukken doorlezen.
 

Bijlagen

  • IMAG1090 (Large).jpg
    IMAG1090 (Large).jpg
    72,1 KB · Weergaven: 101
  • IMAG1089_1 (Large).jpg
    IMAG1089_1 (Large).jpg
    83,1 KB · Weergaven: 93
de trein is aangekomen met de post , 4 dozen ,

de onderste 2 dozen zyn zwaar, de bovenste doos is een stuk lichter de langwerpige doos is ook stuk lichter .

CAM00389.jpg
 
100 delen van de trein in een keer gekregen , waar normaal 2 jaar overgaat.


nu nog een plaats hebben waar ik het toekomstige verslag kan neer zetten .

ik kan hem hier neerzetten by de bouwverslagen onder de naam d 51., of een trein topic aanvragen .
 
Alhoewel ik het een interessant ding vind is het geen scheepsmodelbouw en zeker geen historisch zeilschip.
Lijkt me niet de juiste plaats hier.
 
Back
Top