De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Hallo allen,
Heden 28-11-2015 ontving ik de mededeling dat onze collega Ad Bakker in oktober jl. is overleden.
We zullen Ad die altijd met raad en daad paraat stond missen , hij ruste in vrede.
Manus

Triest Bericht, ik ben er stil van, Ad was een bijzonder positief mens, een voorbeeld velen,
Ik zal zijn altijd positieve en deskundige inbreng missen

Andy

ik wil eens wat gaan experimenteren met zelf touw te maken.
nu heb ik ooit eens op een van de fora een voorbeeld gezien met Technisch Lego (ik heb daarvan nog het nodige liggen van mijn zoon).
heeft iemand deze link ergens opgeslagen?

Ik niet, Maar ik heb wel het nodige op youtube gezien. Misschien daar ook eens rondsnuffelen?

Jan,
Ik heb van technisch lego iets gemaakt waarmee ik een aantal touwen heb geslagen.
Ik dacht dat ik dat ergens in een bouwverslag heb vermeld, en dat zou je gezien kunnen hebben, maar ik kan het ook niet meer terugvinden.
Daarom heb ik weer een paar foto's gemaakt van mijn apparaatje.

10-Ropeway_zps0cevjo4v.jpg

Foto: Apparaatje om touw te slaan. Links: Onderkant waar de drie in elkaar te draaien touwen aan hangen. Midden: Zicht op de vier tandwielen tussen de twee platen. Rechts: De bovenkant waarop een handeltje gezet kan worden voor handmatig draaien of een draaitol voor de luie mensen.

Het is gebaseerd op een apparaat van Domanoff.
Zie : http://shipworkshop.com/products/tools/planetary-25

Ik hang het apparaatje aan een wasrek boven in het trappenhuis en laat de touwen naar beneden hangen met een gewicht eraan. Met een handeltje kan je de draden handmatig draaien maar je kan er ook een boortolletje op zetten. Gaat sneller maar je weet niet meer hoeveel omwentelingen je hebt gemaakt. Handmatig kan je dat wel tellen natuurlijk. Is niet persé nodig, wat ervaring helpt ook.

Succes.

Back