CleanFlight Ervaringen

hi guys,

**** WARNING **** vetrouw de restore en CLI restore NIET **** WARNING ****

Heb net de 1.8.0 tag van github gehaald en mijn eigen ledstrip.c gemerged.

Heb een volledige reset gedaan en een backup gemaakt en een CLI dump. Hierna heb ik deze vergeleken en alle settings een voor een gecontroleerd en teruggezet. Dit is imho de enige manier. Echter zelfs toen kwam ik erachter dat behalve de nieuwe Roll rate en Pitch Rate ook de Ledconfig niet goed gebackupped wordt of niet goed gerestored. Opnieuw ingesteld via de nieuwe 0.63 configurator en mijn ledconfig staat weer zoals ik het wil en doet weer wat het (volgens aanpassing) moet doen.

Een maat van me heeft de Turnigy 9X en moest kanalen omprikken na het flashen van 1.8.0. Heeft iemand anders een dergelijke ervaring?

Succes, maar kijk uit en nogmaals
- FULL ERASE
- DO NOT RESTORE
- ALLES, ALLES NAKIJKEN
- ALLES NAKIJKEN
- voorzichtig testen
 
hi guys,

**** WARNING **** vetrouw de restore en CLI restore NIET **** WARNING ****

Heb net de 1.8.0 tag van github gehaald en mijn eigen ledstrip.c gemerged.

Heb een volledige reset gedaan en een backup gemaakt en een CLI dump. Hierna heb ik deze vergeleken en alle settings een voor een gecontroleerd en teruggezet. Dit is imho de enige manier. Echter zelfs toen kwam ik erachter dat behalve de nieuwe Roll rate en Pitch Rate ook de Ledconfig niet goed gebackupped wordt of niet goed gerestored. Opnieuw ingesteld via de nieuwe 0.63 configurator en mijn ledconfig staat weer zoals ik het wil en doet weer wat het (volgens aanpassing) moet doen.

Een maat van me heeft de Turnigy 9X en moest kanalen omprikken na het flashen van 1.8.0. Heeft iemand anders een dergelijke ervaring?

Succes, maar kijk uit en nogmaals
- FULL ERASE
- DO NOT RESTORE
- ALLES, ALLES NAKIJKEN
- ALLES NAKIJKEN
- voorzichtig testen

Ja, vergelijkbare ervaringen.
Ik moet nog wel kijken of ik de 0.63 configurator heb!

EDIT:
Inderdaad snoekieboe heb versie Configurator: 0.62.1
Ga het met 0.63 nog een keer proberen.
Werkt perfect nu. Thx!!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer wat kunnen testen met mijn Blackout B330.
Het valt me op dat de Voltages welke doorgegeven worden vanuit de Naze32 via de D4R-II naar de Taranis niet kloppen.

Gister bij 3.3 Volt op de Taranis blijkt de werkelijk voltage 3.5 Volt te zijn.

Vandaag wat langer door gevlogen. Ik schrok toen ik de Taranis in eens op 2.5Volt zag staan!
De werkelijke Voltages bleek gelukkig 3.3 Volt te zijn. Flink scheef dus.
Meer mensen hier last van of gehad?

Is dit op te lossen met het 'set vbat_scale = 110' CLI command?
Dat is wat ik uit de handleiding op kan maken volgens mij..
hoe weet je dit?

Tijdens het vliegen zakt je voltage daadwerkelijk in namelijk. Als je dan landt en controleert zie je altijd hogere voltage.
Deze wordt dan ook doorgegeven als het armed is.
 
hoe weet je dit?

Tijdens het vliegen zakt je voltage daadwerkelijk in namelijk. Als je dan landt en controleert zie je altijd hogere voltage.
Deze wordt dan ook doorgegeven als het armed is.

De Cells en Cell informatie op mijn Taranis heb ik continue in beeld.
Eergisteren stond de Taranis op 3.3 Cell. Toen ik de Lipo aan de lader hing bleek er nog 3.5 Volt in te zitten per cell.

Dit wetende, ben ik gister wat langer door gevlogen. Ik schrok toen ik op de Taranis in eens 2.5 Cell zag staan. Cells stond op 10.2 Volt geloof ik. Niet goed voor een 4S. Toen ik de Lipo weer aan de lader hing, bleek er nog 3.3 Volt per cell in te zitten. Ik snap dat er een lichte afwijking kan ontstaan. Van wat ik lees rond Cleanflight ook alles achter de komma af naar beneden.

Maar als je Voltage daadwerkelijk in zakt tijdens het vliegen en dus de Voltages op de Taranis eigenlijk niet kloppen, waar ga je dan vanuit?

Ik heb ook een buzzer geïnstalleerd. Warning Voltage staat op 3.5 Volt, Minimum Voltage staat op 3.3 Volt. Helaas hoor je de buzzer alleen wanneer je dichtbij vliegt.

Ik hoopte dus een beetje uit te kunnen gaan van de Voltages op de Taranis. Ik vlieg overigens alleen nog LOS, FPV duurt nog een maandje. Dus geen Voltages in een FPV bril. Zijn die wel meer accuraat?
 
In de Configuration Tab heb je bij Battery Voltage ook de "Voltage Scale" staan.
Deze staat default op 110. Bij mij moet ik deze "Voltage Scale op" 112 zetten om de juiste waardes op mijn Taranis uit te lezen/luisteren.
Werkt dan perfect. Even met de Voltage Scale spelen dus.
 
In de Configuration Tab heb je bij Battery Voltage ook de "Voltage Scale" staan.
Deze staat default op 110. Bij mij moet ik deze "Voltage Scale op" 112 zetten om de juiste waardes op mijn Taranis uit te lezen/luisteren.
Werkt dan perfect. Even met de Voltage Scale spelen dus.

Ik had al het idee dat vbat_scale daar mee te maken had. Ik ga er mee aan de gang!
Toch vond ik het verschil van 2.5V op de Tarantis tegenover 3.3V tijdens het laden wel erg groot..
 
Gister overigens weer voor de duur van 2 Lipo's kunnen testen.

Met de PID instellingen van JamDan op PID controller 1 vliegt de Blackout B330 lekker soepel. RC Groups - View Single Post - Blackout 330 - 330mm - Carbon Fiber - Built for FPV
De oude PID instellingen van BorisB zorgen helaas voor wat schokkerige reacties.

Nu heb ik last van snelle vibraties (oscillatie) bij Full Throttle.
Hiervoor zou je de de TPA_brakepoint in moeten stellen net voordat de trillingen beginnen. Als dat op 3/4 throttle is, TPA_breakpoint op 1750 bijvoorbeeld.
Dan de TPA waarde verhogen totdat de trilling eruit is.

Maar in de handleiding van Cleanflight lees ik dat D en TPA geen invloed hebben op PID controller 1.. https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/PID%20tuning.md

En nu? Hoe krijg ik dan die trilling eruit bij Full Throttle?

Aangezien ik trouwens nog LOS vlieg in Angle en Horizon, vraag ik me af of ik niet op een andere PID controller over moet. Al heb ik wel het gevoel dat hij goed reageert in deze modussen.
 
De Cells en Cell informatie op mijn Taranis heb ik continue in beeld.
Eergisteren stond de Taranis op 3.3 Cell. Toen ik de Lipo aan de lader hing bleek er nog 3.5 Volt in te zitten per cell.

Dit wetende, ben ik gister wat langer door gevlogen. Ik schrok toen ik op de Taranis in eens 2.5 Cell zag staan. Cells stond op 10.2 Volt geloof ik. Niet goed voor een 4S. Toen ik de Lipo weer aan de lader hing, bleek er nog 3.3 Volt per cell in te zitten. Ik snap dat er een lichte afwijking kan ontstaan. Van wat ik lees rond Cleanflight ook alles achter de komma af naar beneden.

Maar als je Voltage daadwerkelijk in zakt tijdens het vliegen en dus de Voltages op de Taranis eigenlijk niet kloppen, waar ga je dan vanuit?

Ik heb ook een buzzer geïnstalleerd. Warning Voltage staat op 3.5 Volt, Minimum Voltage staat op 3.3 Volt. Helaas hoor je de buzzer alleen wanneer je dichtbij vliegt.

Ik hoopte dus een beetje uit te kunnen gaan van de Voltages op de Taranis. Ik vlieg overigens alleen nog LOS, FPV duurt nog een maandje. Dus geen Voltages in een FPV bril. Zijn die wel meer accuraat?
ja maar als je het continu in beeld hebt betekent dat de laatste informatie ontvangen is voor het disarmen.
 
Gister overigens weer voor de duur van 2 Lipo's kunnen testen.

Met de PID instellingen van JamDan op PID controller 1 vliegt de Blackout B330 lekker soepel. RC Groups - View Single Post - Blackout 330 - 330mm - Carbon Fiber - Built for FPV
De oude PID instellingen van BorisB zorgen helaas voor wat schokkerige reacties.

Nu heb ik last van snelle vibraties (oscillatie) bij Full Throttle.
Hiervoor zou je de de TPA_brakepoint in moeten stellen net voordat de trillingen beginnen. Als dat op 3/4 throttle is, TPA_breakpoint op 1750 bijvoorbeeld.
Dan de TPA waarde verhogen totdat de trilling eruit is.

Maar in de handleiding van Cleanflight lees ik dat D en TPA geen invloed hebben op PID controller 1.. https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/PID tuning.md

En nu? Hoe krijg ik dan die trilling eruit bij Full Throttle?
pid 1 ondersteunt geen TPA[emoji1]
Dus voordat je er tijd mee verliest zeg ik het alvast.

Je kan de P verlagen tot het weg is of je pakt pid controller 3 die wel TPA ondersteunt, maar ongeveer net zo werkt als pid controller 1
 
pid 1 ondersteunt geen TPA[emoji1]
Dus voordat je er tijd mee verliest zeg ik het alvast.

Je kan de P verlagen tot het weg is of je pakt pid controller 3 die wel TPA ondersteunt, maar ongeveer net zo werkt als pid controller 1

Misschien maar eens met PID controller 3 aan de gang dan.
Kan het trouwens zijn dat jij ergens gemeld hebt dat PID controller 5 het beste werkt voor Angle/Horizon mode? Staat me bij namelijk..
 
Misschien maar eens met PID controller 3 aan de gang dan.
Kan het trouwens zijn dat jij ergens gemeld hebt dat PID controller 5 het beste werkt voor Angle/Horizon mode? Staat me bij namelijk..
Vond het wel, maar is lastiger te tunen.

PID3 heeft decoupled rates zoals pid1, maar makkelijk te tunen en alle modes werken goed. En de yaw is superieur.
 
Vond het wel, maar is lastiger te tunen.

PID3 heeft decoupled rates zoals pid1, maar makkelijk te tunen en alle modes werken goed. En de yaw is superieur.
Dan ga ik gewoon over op PID controller 3.
Neem ik de PID waarden uit PID controller 1 als basis, vanuit daar weer verder.

Is het trouwens verstandig om op dit moment over te gaan op 1.8.0?
Lees op de vorige pagina wat kleine negatieve zaken?
 
Dan ga ik gewoon over op PID controller 3.
Neem ik de PID waarden uit PID controller 1 als basis, vanuit daar weer verder.

Is het trouwens verstandig om op dit moment over te gaan op 1.8.0?
Lees op de vorige pagina wat kleine negatieve zaken?

1.8 is een release candidate nog. Wil je geen geklooi dan pak je de laatste stable altijd.
 
Ik heb gisteren eens uitgebreid getest met simonk laatste oneshot firmware en damn het is echt goed! Zonder te overdrijven het is bijna KISS experience.
 
Ik snap dat je het ergens kunt wijzigen, maar waarmee dan? Met vbat_scale?
Ik krijg hem niet strak namelijk.


Die waarschuwingen zijn ingesteld, geen probleem.
Ik probeer juist de afwijking tussen Cleanflight en de Taranis eruit te krijgen.
Je taranis (zender vanuit gaande dat je die hebt) aan naze aanpassen in telemetry settings

Verstuurd van mijn SM-N9005
 
1.8 is een release candidate nog. Wil je geen geklooi dan pak je de laatste stable altijd.

Helemaal mee eens Boris! scheelt een goeie bak ellende als je niet exact weet waar je mee bezig bent. Then again wel een erg goede leerschool voor mij :rainbow1::rtfm:

Ben je zelf nog tegen gekke issues aangelopen?
 
Ik heb gisteren eens uitgebreid getest met simonk laatste oneshot firmware en damn het is echt goed! Zonder te overdrijven het is bijna KISS experience.

Dat is goed nieuws Boris :). Ik heb nog een enorme berg aan ZTW esc's liggen, maar sinds ik KISS op één quad heb wil ik het eigenlijk op allemaal. Een flashtooltje is een aanzienlijk goedkopere oplossing!
 
Dat is goed nieuws Boris :). Ik heb nog een enorme berg aan ZTW esc's liggen, maar sinds ik KISS op één quad heb wil ik het eigenlijk op allemaal. Een flashtooltje is een aanzienlijk goedkopere oplossing!
ja als je eenmaal dat gevoel van kiss hebt gehad worden je maatstafen veranderd.

Ik krijg daarna al mijn andere quads niet meer goed vliegend ineens.

Simonk heb ik nu gevlogen een paar keer en het was toch niet echt in de buurt van KISS al leek het zo wel bij de eerste tests. [emoji16]
Zelfs blheli vloog wat beter eerlijk gezegd.
Die kun je overigens op de ztw zetten.

Maar er beginnen wat nieuwe KISS alternatieven te komen heb ik gehoord.
 
Back
Top