RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

hoi piet

mooi een oude type volvo
Wat een mooi detaillering ziet er erg goed uit
ik blijf jou topic zeker volgen kan ik veel van leren

grt dennis
 
Update : 0065


Hallo allemaal,

Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Begonnen met het maken van een navigatiesysteem en een mobiele telefoon.
Gelijk nog een 2e stel gemaakt voor de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

De messing plaatjes (3mm dik) op maat gefreesd.

full


De telefoonhouders gefreesd uit een messing u profiel, dit U profiel is door mij zelf gezet op de zetbank.

full


full


De telefoonhouder op maat gefreesd en de onderste lip omgezet.
Helaas zijn de foto's wat onduidelijk, het wordt tijd voor een nieuwe fotocamera.

full


full


De messing telefoons met de telefoonhouders.

full


De steunen voor het navigatiesystemen gemaakt van messing.

full


full

De navigatiesteun vast gesoldeerd op het navigatiesysteem en de steun schuin afgefreesd, om het er optisch
wat mooier uit te laten zien.

full


full


Het navigatiesysteem gemonteerd op het dashboard.

full


full


De navigatiesystemen mooi afgewerkt, deze worden middels een M2 boutje van gemonteerd
op het dashboard.

full


full


De telefoonhouder aangepast met een schuine spie. zodat deze iets schuin gemonteerd wordt op het
dashboard, waardoor de telefoon makkelijk afleesbaar is.


full


full


De telefoonhouder met de telefoon gemonteerd op het dashboard.

full


full


De mobiele telefoon ligt los op het dashboard.

full


full


full


Het navigatiesysteem en de telefoon worden nog zwart gespoten en worden de displays nog gemonteerd
op de telefoon en het navigatiesysteem.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misschien kunt u een nieuwe fotocamera frezen :D:D:D


Hallo Marco,

Nog even wachten, binnenkort als ik mijn 3D printer heb, kan ik zelf een nieuwe fotocamera printen. ;) :cool:
Ik moet eerst nog wel even op cursus om met de 3D printer te kunnen omgaan. (het zelf programmeren van tekeningen)
 
u doet toch enkel met messing bouwen???
gaat u vreemd dan ??!!met kunststof:D:D:D

Hallo Marco,

Ik ga niet vreemd hoor !!

Ik wil zelf div. types Volvo cabines gaan printen.
Alleen de cabines printen, de accessoires worden wel van messing en RVS staal
Deze zijn ook wel van messing te maken, maar dat is echt heel veel werk.
En ja, gemak dient de mens.

Alle nieuwe Volvo FH en FM/FL cabines 4e generatie
Volvo FH12/FH13/FH16 3e generatie
Volvo FL4/FL6
Volvo F7/F10
Volvo N7/N10/N12
Volvo NL10/NL12
Volvo NT12
Volvo F10/F12 1e generatie
Volvo F88/F89 N86/N88
Volvo 465/475/485/495
Volvo Viking/Titan
Volvo 5 spijlen grille (jaren 60)

Eigenlijk alle typen Volvo cabines die niet verkrijgbaar zijn in de schaal 1:14.8 gaan printen.
Ik wil alleen deze VOLVO cabines gaan verzamelen, geen complete modellen van maken.
 
wel even off topic, maar de leapfrog is bij printershop.be zomaar even 300€ goedkoper..

Dirk


Hallo Dirk,

Ik heb de 3D printer in België gekocht omdat deze daar goedkoper was, namelijk 279, = Euro om precies te zijn, na de gegeven korting.
De webshopprijs is gelijk aan de prijs in Nederland : 1815,= Euro
Portokosten : 21,= Euro meer dan in Nederland.
Maar dan toch nog veel goedkoper !
Helaas kon ik de link van Printershop.be niet geplaatst krijgen, dus had ik de Nederlandse link geplaatst.

p.s.
wel een langere levertijd, maar dat is niet zo erg.
 
Laatst bewerkt:
Update : 0066


Hallo allemaal,

Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

Begonnen om de Volvo bakwagen weer in elkaar te zetten.

De standaard kunststof velgen vervangen door aluminium naven met
aluminium velgen.
Deze naven en velgen zelf gedraaid en gefreesd.
In de voornaven per naaf twee lagers gemonteerd.

In de naven 10 gaatjes van 1,2 mm geboord en M1.4 draad in getapt om de
velgen met 10 RVS M1.4 boutjes te monteren.

full


full


full


full


De naafkappen gemonteerd met RVS M1.2mm boutjes gemonteerd.
In de naven 10x 1mm gaatjes geboord en M1,2 draad getapt.

full


full


Het oude dichte chassis gebruikt, omdat je het chassis onder de bak toch niet ziet,
het is een Low Budget restauratie

full


Het bestaande Wedico kunststof cardan(differentieel) vervangen door een 2e
hands Rüst cardan 2:1 vervangen uit de Duitse rommelbak.
De Bühler motor met de Wedico versnellingsbak weer gemonteerd met een
nieuwe stalen Scale-Art cardanas met stalen kruiskoppelingen gemonteerd.

full


De oude Wedico kunststof Wedico vooras vervangen door een 2e hands
aluminium Wedico vooras uit de Duitse rommelbak gemonteerd, maar eerst
de vooras voorzien van nieuwe messing fuseebussen en nieuwe fusee pennen
van zilverstaal, zodat er een minimale speling zit op de fussee's.

full


full


De versnellingsbak vastgezet in de eerste versnelling.

full


full


De smalle standaard voorvelgen vervangen worden nog door brede aluminium voorvelgenvelgen.
Twee nieuwe brede aluminium voorvelgen gedraaid en gefreesd.
De smalle velgen worden gebruikt voor reserve wielen voor de bakwagen en de aanhangwagen.

full


full


Brede banden voor gemonteerd met brede Aluminium velgen met een
aluminium sier-ringen tussen de bouten en de velgen.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi piet,

mooie velgen, alleen voor mijn gevoel klopte er iets niet (ook deels persoonlijke smaak).

Heb even moeten zoeken naar een mooi voorbeeld maar is het niet mooier om als je een sierring gebruikt deze te voorzien van gaten waar de bouten invallen? en de plaat dicht te maken zodat de moer niet meer zichtbaar is?

Misschien iets meer werk, en zoals gezegd blijft natuurlijk een persoonlijke keuze!

tt071_-_deluxe_super_single_front_trim_1.jpg
 
Hallo Alwin,

Even een reactie op jou sierringen van Scania.

Die sierringen die jij laat zien zijn van de laatste jaren en daarin zijn inderdaad de moeren verzonken in de sierringen

Maar ik heb de sierringen nagemaakt naar het echte model 1:1 Volvo F12 van 1988.
De Volvo F12 is namelijk van de 2e generatie F10/F12
In 1988 hadden ze nog geen verzonken sierringen, tenminste niet de Volvo F12 waarvan ik foto's heb gemaakt, waar deze sierringen opzitten en die sierringen heb nagebouwd.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk alles na te bouwen naar het echte 1:1, al moet je soms concessies doen in de modelbouw.
 
Dat zijn helemaal geen "sier"ringen, maar ringen om uitstekende delen te vermijden.
Dat werd al in de '70er jaren verplicht in Duitsland, en sommige TÜV afdelingen gingen helemaal over de top, soms eisten ze zelfs een schuin oplopend kantje bij richtingaanwijzers, of een uitstekende deurhendel!

De ringen die op de voorwielen zitten hebben echter wel degelijk een nuttig doel, omdat de wielbouten, die nogal uitsteken, bij wielrijders of motorrijders werken als een gehaktmolen, als je er tegenaan rijdt.
Daarom zijn die ringen, waardoor de buitenkant van het wiel relatief glad is; de gaten zijn natuurlijk nodig om een kruissleutel op de wielmoer te krijgen.

Heeft dezelfde oorzaak als de geleidevlakken op trekkers en trailers, oftewel de 'fietsenvangers'...

Hoewel, de foto's van Alwin tonen natuurlijk wel sierringen, maar dat kunnen we beter gewoon 'wieldoppen' [wheelcovers] noemen.
Cor
 
Back
Top