Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Ik heb zowel de MX12 als de 16, in het Nederlands, is wel zo gemakkelijk!
Bernard je wordt nog een expert!

Mvg Ton
 
Ik heb bij mijn mx16 de engelse versie er weer in gezet
Zat bij mij een aantal bugs in.

In het telemetry scherm van de electric air module gaf hij cel 1 zonder komma. stond dus 420 volt
Hoogte gaf hij 20 m bij 2 m hoogte. Ook geen komma dus

In de engelse versie is het wel goed
 
Even een mail richting grauper / SJ lijkt me , kunnen ze dat oplossen... En kun je ze op de hoogte stellen dat er een bug inzit...
 
Vraagje over de rolroeren.
Ik gebruik twee servo's die ik in ingang 2 en 5 heb ingeplugd, de ontvanger is een GR-16
Is het mogelijk om met een Y-kabel deze twee servo's ook te laten werken, en zo ja welke poort moet je dan nemen.
Ben aan het experimenteren met een Flight-stabilisator van Hype. Deze heeft namelijk maar een poort voor de ailerons.
 
Natuurlijk kan dat. Gewoon in uitgang 2 steken. Bij de algemene modelinstellingen is het aantal rolroerservo´s op 2 of 1 te zetten. Zal nu op 2 staan, als je dit op 1 servo zet zal op uitgang 5 de rolroerfunctie niet meer aanwezig zijn. Wel op kanaal 2 bij de servoinstellingen beide richtingen dezelfde waarde geven.

Uiteraard vervallen diverse functionaliteiten als je dit doet, zoals rolroerdifferentiatie, remklepfunctie etc.
Rolroerdifferentiatie is langs mechanische weg te bereiken door de servohevel uit het midden te zetten.
 
@j.albers

bedankt voor de hulp, het werkt. Tig keren de handleiding gelezen maar zag het niet duidelijk beschreven, of ik heb het niet goed begrepen.
 
Hoe Extra kanaal instellen

Op de Hype X3 zit een switch. Deze is bedoeld voor het uit/aan zetten tijdens de vlucht.
Heb je hier altijd een servo voor nodig of is het te programmeren via het menu?


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
MX-12 telemetrie werkt niet

MX-12 en de GR-12 ontvanger zijn met de laatste firmware geüpdatet.
Alleen werkt de telemetrie niet, d.w.z. de vario ( ook geupdate ) is niet in het menu actief.
Wat is de oorzaak hiervan.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kanaal 5 als sensor aangeduid ipv servo??

gr12 heeft sensor ingang gedeeld met kanaal 5. waar de andere ontvangers een aparte telemetry ingang hebben.
uitgang 5 op de ontvanger is dus of besturing servo of ingang telemetry. niet allebei.


Note: to use the telemetry function of channel 5, select the telemetry menu SETTING AND DATA
VIEW of the transmitter or Smart-Box, go to the Display „RX CURVE“ and “5CH FUNCTION“ and
select „SENSOR“ instead of „SERVO“.
 
Laatst bewerkt:
@pietervisser

kan ik in channelmapping een kanaal instellen voor het in en uitschakelen van de flight stabilisator.
 
Laatst bewerkt:
Fail Safe en ontvanger herkenning.

Ik heb een opmerking over fail safe.
Ik heb overigens een MX-12 Hott.
Ik was een model aan het inleren inclusief fail safe.
Ik heb de gas stand (brandstofmotor) op stationair gezet. Om het te testen geef ik vol gas en zet ik mijn zender even uit. Inderdaad gaat hij dan op stationair staan. Als ik mijn zender dan weer aanzet dan geeft hij aan gas te hoog en doet niets.
Ik moet het gas dicht doen om het weer te laten werken.
Daar moet je dan wel even aan denken als je in een noot situatie zit.
Ik denk overigens dat bovenstaande ook zonder ingestelde fail save gebeurd.

Dan nog ontvanger herkenning.
Ik heb vier ontvangers. Het maakt niet uit welk model ik geselecteerd heb maar het werkt altijd. Soms heb ik wel het idee dat de zender gaat piepen bij een verkeerd model.
Is het zo in te stellen dat er sprake is van model herkenning.

Mogelijk is het een en ander al een keer in dit draadje naar voren gekomen maar ik kon het niet zo snel vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jan
 
Ik heb een opmerking over fail safe.
Ik heb overigens een MX-12 Hott.
Ik was een model aan het inleren inclusief fail safe.
Ik heb de gas stand (brandstofmotor) op stationair gezet. Om het te testen geef ik vol gas en zet ik mijn zender even uit. Inderdaad gaat hij dan op stationair staan. Als ik mijn zender dan weer aanzet dan geeft hij aan gas te hoog en doet niets.
Ik moet het gas dicht doen om het weer te laten werken.
Daar moet je dan wel even aan denken als je in een noot situatie zit.
Ik denk overigens dat bovenstaande ook zonder ingestelde fail save gebeurd.

Dan nog ontvanger herkenning.
Ik heb vier ontvangers. Het maakt niet uit welk model ik geselecteerd heb maar het werkt altijd. Soms heb ik wel het idee dat de zender gaat piepen bij een verkeerd model.
Is het zo in te stellen dat er sprake is van model herkenning.

Mogelijk is het een en ander al een keer in dit draadje naar voren gekomen maar ik kon het niet zo snel vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jan

De fail save stand is opgeslagen in je ONTVANGER.
Dit betekend dat als het signaal veloren word de ontvanger die stand aanneemt.
In jouw geval stationair dus.

Jij gaat de failsave testen door je zender uit te zetten.
Echter zal dit in de praktijk niet de reden zijn van ontvangs verlies.
Je zet immers tijdens het vliegen je zender niet uit.

Nu zet jij je zender weer aan en zal hij terecht de melding geven dat je gas te hoog staat.

Als je tijdens het vliegen het signaal verliest zal hij netjes stagiair gaan lopen en zodra de ontvanger weer in bereik is van de zender neemt hij gewoon je stick stand weer aan.

Zolang je de zender niet uitzet is er dus niets aan de hand
 
Zolang je de zender niet uitzet is er dus niets aan de hand

Als dat zo is dan scheelt dat in elk geval.

Alleen niet als je zender (voeding) even wegvalt door een slecht contact of iets dergelijks.
Ik weet dat de kans klein is maar het viel mij op.

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen tijdens het vliegen de zender uit zetten om te laten zien hoe snel het weer bind.
Niet verstandig uiteraard maar zeker niet gezien dit verhaal.


Jan
 
Gasstick alarm

De fail save stand is opgeslagen in je ONTVANGER.
Dit betekend dat als het signaal veloren word de ontvanger die stand aanneemt.
In jouw geval stationair dus.

Jij gaat de failsave testen door je zender uit te zetten.
Echter zal dit in de praktijk niet de reden zijn van ontvangs verlies.
Je zet immers tijdens het vliegen je zender niet uit.

Nu zet jij je zender weer aan en zal hij terecht de melding geven dat je gas te hoog staat.

Als je tijdens het vliegen het signaal verliest zal hij netjes stagiair gaan lopen en zodra de ontvanger weer in bereik is van de zender neemt hij gewoon je stick stand weer aan.

Zolang je de zender niet uitzet is er dus niets aan de hand

Anders gezegd heb je in de zender bij de model instelling een optie hoe je gasknuppel op "nul" staat.
In dit geval "Motor at C1 : Back" (Ga even uit van Engelse f/w versie)

Omdat je je Gasstick niet in de "nul" stand had staan kreeg je daar een melding van bij het weer aanzetten van je zender,
deze kan je uitzetten (misschien niet verstandig) door None te kiezen.

(Zo werkt het op mijn MX-20, kan zijn dat het bij de 12 en 16 ergens anders zit de menu structuren tussen zenders is verschillend)
 
Back
Top