De definitie van een stock klasse ?

Mooie discussie, misschien moeten we zo`n rpm limiter eens proberen.
Het neemt weer een stukje weg van het verschil, bocht uit doet een hoop, maar op de mach is het rechte eind het grote verschil waar je gewoon 10 meter kan goedmaken. Mijn oplossing en werk is alleen gericht op de mach.
 
Het rechte stuk is maar een klein deel van de rondetijd, enige winst met een paar km/u meer is maar een fractie. Bij brandstof is dit niets anders.

Een mooi voorbeeld was de allereerste F1 wedstrijd op het Indy circuit. Alle teams dachten ook dat ze de auto moesten optimaliseren voor het lange rechte stuk met een stuk combocht, uiteindelijk maakten ze snellere rondetijden door de auto te optimaliseen naar het bochtige middenveld.

Maar wie weet doet een RPM limiter wat.
 
Het rechte stuk is maar een klein deel van de rondetijd, enige winst met een paar km/u meer is maar een fractie. Bij brandstof is dit niets anders.
Maar wie weet doet een RPM limiter wat.

Roelof, het verschil tussen de genoemde 72 en 63 km/u.
Stel we rijden op het rechte stuk 3 seconden op topsnelheid in de stock klasse. (volgens mij op de Mach wel een half uur, want ik ga dan altijd even een biertje halen in de kantine..)
72 km/u is 20 m/s 3s. = 60 meter
63 km/u is 17,5 m/s 3s. = 52,5 meter
Het verschil is dus, 7,5 meter die iemand uit loopt, als je ongeveer 17,5 m/s rijdt, dan verlies je dus qua tijd:
7,5 / 17,5 = 0,43 seconden.

Elke ronde verlies je dan 4 tienden van een seconden, als we gemiddeld zo`n 16 ronden rijden in een kwalificatie, dan verlies je dus alleen op het rechte stuk.
16 x 0,43 = 6,9 seconden, dit is bijna een half rondje.

Volgens mij loont het dus best om een rpm limiter in te stellen.
0,4 seconden ga je echt niet goed maken door de zoektocht naar meer koppel.

Ben het met je eens, dat zou er ook uit moeten en maakt het verschil kleiner,
maar laten we eerst beginnen met iets te doen ipv. alleen maar te filosoferen.

Als je dit verschil er dus heel simpel kan uithalen met een rpm limiter, waarom niet?

Als iedereen die nu 0.4 s. langzamer rijdt omdat men niet mee doet in de speurtocht naar de beste motor/regelaar/accu combi, omdat men er geen geld/zin of tijd voor heeft, gratis die 0.4s. krijgt door een rpm limiter.
Dan wordt de competitie leuker omdat het veld dichter bij elkaar komt, het draait in de stock competitie toch om sturen en niet om tijd of geld voor 90% van de rijders. Dat men niet snapt hoe het werkelijk in elkaar steekt is prima.
Maar als het gewoon uitgelegd wordt, dan kunnen we het aanpakken.

Als je dan een niet vertimebare motor uitzoekt, waar een "spec" type van is onder 1 serienummer (dus allemaal hetzelfde in de basis),
dan los je ook 80% het bocht uit koppel op. Dat is dus goed voor 80% van de rijders, die winnen echt wat.
Het wordt moeilijker voor de top aangezien de middenmoot aansluit.
De echte top die hun spulletjes voor elkaar hebben kunnen dan zoeken in de beste accu en het verschil maken.
Die blijven toch wel sneller omdat ze simpelweg beter kunnen sturen en sleutelen aan setup.
 
Laatst bewerkt:
Ook al heb je een currentlimiter, met een hogere spanning zal je toch meer koppel kunnen genereren, dus wordt het een wedrun naar de beste accu's. Ergo, de discussie blijft, en dien je nu toch echt eens na te gaan denken of je niet aan het doordraven bent.....

Een toerenlimiter, neemt heel veel discussie weg, en ik vraag me af waar je meer koppel vandaan kan halen, als je motoren met een sticker verzegeld.
Er bestaan vast stickers, die je er niet af kunt halen zonder dat ze stuk gaan.
de 1e race koopt iedereen zijn motor van de Nomac, en je dient ze te gebruiken zoals je ze verzegeld krijgt.

Als je echt de koppelkromme over het hele toeren gebied wil beschrijven volgens gelijke waarden, dan drijf je als hobbyist misschien een beetje door. Dit is overigens voor een regelaar producent een fluitje van een cent, niemand hoeft dan meer nieuwe motoren te kopen in de zoektocht naar een snellere..(hmm?, misschien wel een idee dat Speed Passion zal opperen en zijn schapen zal laten verkondigen, koop geen nieuwe motoren meer, dat doe ik immers ook niet...zei de toprijder)

En zoals je kan zien, neemt een toeren begrenzer niet alleen maar discussie weg.
 
Ik ben helemaal op de hoogte van wat de technische keuring wel en niet mag. En ik waardeer je oplossingen en ideeën. Echter ga ik niet op basis van enkele (sommige niet eens rijdende) personen zelf iets ondernemen om volgend seizoen in te gaan voeren, terwijl het rijdende veld er misschien helemaal niet op zit te wachten. Ik ben van mening dat het toch het best werkt de voorstellen in te dienen, ter stemming te brengen op de vergadering onder de rijders en clubvertegenwoordigers, en op basis daarvan regels te maken en na te leven. Een referentie setje o.i.d. vind ik persoonlijk niet iets dat ik zomaar nu kan invoeren, zonder daar regels o.i.d. voor in te stellen met goedkeuring van de rijders. Als niemand daar op zit te wachten of de voordelen niet van inziet, oftewel het voorstel wegstemt, wie ben ik dan om het door te drukken op basis van enkele personen die hier, met alle respect, hun mening verkondigen ?!

Je doet het goed en gaaf dat iemand het doet, anders is er niks.
Het is geen mening van mensen maar gewoon een kwestie van feiten die simpel te onderbouwen zijn.

Het is aan jou de taak om naast je inzet en het doorlopen van alle verplichtingen qua organisatie etc., een visie te ontwikkelen die het "stock" gebeuren nog beter maakt dan het nu al is. Zodat nog meer mensen plezier aan de hobby gaan beleven. In je eentje is dit lastig, dat begrijp ik. Naast het uitzoekwerk moet je ook een heel veld met rijders weten over te halen om in te zien dat het eigenlijk heel simpel beter kan, je moet dan wel van de gebaande paden afwijken en dat is niet makkelijk.

Toch denk ik dat je moet gaan uitzoeken en misschien wel op Nomac budget een paar regelaar motor setjes kan aanschaffen en testen of er een veel betere combo te koop is. We hebben dit ook in de brandstof klasse gedaan in de 200mm stock klasse, erg leuk om te doen en het racen met een paar van je maatjes met de "betere" aandrijving combo geeft veel voldoening wanneer je ziet dat de door jouw geselecteerde set veel meer rijplezier geeft.

Als er dan een simpel en duidelijk reglement komt waarbij de genoemde randvoorwaarden zonder al teveel moeite gecheckt kunnen worden en het systeem garandeert dat gelijkheid qua aandrijving bestaat, dan kunnen we van een "stock" competitie spreken.

Een paar tienden per rondje verschil door een ander onderdeel in de auto is echt teveel.
 
Dit weekend is er strenge controle bij de ETS.......het veld is nog nooit zo close geweest, snelheden zijn allemaal hetzelfde, de verschillen worden gemaakt door de stuurmannen!!!

Een enorme verademing, wat een genot!! De laatste kwalificatie zat er tussen de eerste vier rijders na 5 minuten vijf seconden en de volgende 45 rijders zaten binnen 10 seconden!!!
 
Dit weekend is er strenge controle bij de ETS.......het veld is nog nooit zo close geweest, snelheden zijn allemaal hetzelfde, de verschillen worden gemaakt door de stuurmannen!!!

Een enorme verademing, wat een genot!! De laatste kwalificatie zat er tussen de eerste vier rijders na 5 minuten vijf seconden en de volgende 45 rijders zaten binnen 10 seconden!!!

Dat is wel heel erg strak op elkaar. Dat moeten spannende races zijn geweest.
 
Dit weekend is er strenge controle bij de ETS.......het veld is nog nooit zo close geweest, snelheden zijn allemaal hetzelfde, de verschillen worden gemaakt door de stuurmannen!!!

Mag je de ETS rijden met je van huis meegenomen SP motor/regelaar combinatie?
 
Nee dus, de regelaar mag je wel gewoon mee naar huis nemen (als je hem gekocht hebt :)). De motoren worden op vrijdag uitgedeeld en zondag weer ingeleverd. Wat ik gehoord heb hebben ze afgelopen donderdag alle motoren getest en de slechtste en de beste eruit gefilterd.

Schijnbaar zaten er van vorige evenementen toch wat creatieve oplossingen tussen en deze zijn ook eruit gehaald. Tot slot zijn vrijdag alle motoren van de laatste serie (die andere specs hadden) omgeruild voor motoren de gelijk zijn aan de rest van de motoren.

Na elke kwalificatie zijn bij de eerste twee a drie rijders de regelaars gekeurd (bij mij twee keer) op de juiste firmware......

Petje af voor de organisatie en technische keuring,het veld heeft nog nooit zo dicht bij elkaar gezeten qua tijden.....dit was stock zoals stock in mijn ogen moet zijn.
 
Cool! Zo zie je maar, dat als je effectief test, mensen het risico niet meer nemen.

En nee daarmee wil ik niemand op voorhand uitmaken voor valsspeler :D
 
Goed gedaan daar op de ETS, wat vonden de toprijders van deze nieuwe methode, misschien kunnen ze hier wat over schrijven.
 
Als ik het zo lees, en van wat ik gehoord hebt was het niet allen maar testen. De organisatie heeft zelf ook maatregelen getroffen. Zij hebben besloten de motoren die zij beschikbaar stelde (koop of huur) allemaal te testen en uiteindelijk de "zwarte" motoren terug te trekken voor deelname omdat ze teveel toeren maakte. Er werd dus alleen gereden met de "rode" motoren.
Toch?
 
Als ik het zo lees, en van wat ik gehoord hebt was het niet allen maar testen. De organisatie heeft zelf ook maatregelen getroffen. Zij hebben besloten de motoren die zij beschikbaar stelde (koop of huur) allemaal te testen en uiteindelijk de "zwarte" motoren terug te trekken voor deelname omdat ze teveel toeren maakte. Er werd dus alleen gereden met de "rode" motoren.
Toch?

Klopt.

Marcel
 
Goed gedaan daar op de ETS, wat vonden de toprijders van deze nieuwe methode, misschien kunnen ze hier wat over schrijven.

Ben geen toprijder, maar heb wel meegedaan... (F1), mag ik dan geen mening hebben? ;-)

Prima methode overigens, was sprake van een level playing field.

Mvg
Marcel
 
De motoren worden op vrijdag uitgedeeld ............................. alle motoren getest
creatieve oplossingen tussen en deze zijn ook eruit gehaald. .................... vrijdag alle motoren omgeruild
Na elke kwalificatie gekeurd (bij mij twee keer) op de juiste firmware......
.....dit was stock zoals stock in mijn ogen moet zijn.

Ik zie dit nog niet lukken op een NK of op een Clubwedstrijd.
Verder is dit natuurlijk een methode van symptoombestrijding.

Het lijkt me interessant hoe dit verlopen zou zijn met een regelaar met een maximum koppel en een maximum toerental.
 
Back
Top