De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

1. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ik geef alleen aan dat hij net zo hard reed als anderen....

2. Ericjooo

Ericjooo

Lid geworden:
    4 mei 2006
    Ik denk dat deze hele discussie gewoon maar op slot gegooid moet worden, de standpunten zijn duidelijk:

1. veel rijders willen geen strengere controle of handout-systeem.
    2. er zijn inderdaad manieren om het reglement anders te interpreteren (motoren en smeermiddellen).
    3. De NOMAC blijft vasthouden aan het inspraak- en voorstellenmodel waardoor er nooit impopulaire maatregelen genomen zullen worden. Maar aangezien velen menen dat er niets aan de hand is, is dit dan ook prima!!!

Zolang bovenstaande punten er zijn zal de discussie in een kringetje blijven draaien en kunnen we nog wel 14 pagina's volkalken......

Gelukkig zijn er ook alternatieven, (open) clubraces zijn over het algemeen minder heftig qua aftasten van de reglementen en gaan vooral om gezellig met elkaar te racen. Mijn keuze is gemaakt.....

Overigens zijn er op de geroemde ETS ook genoeg mensen die de reglementen nogal ruim zien en daar wordt ook niets aan gedaan aangezien de organisatie niet hard wil optreden en het vooral "gezellig" moet blijven. Tja....dat is een keuze om daarmee akkoord te gaan en er aan mee te doen.

3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Goed samengevat, Ericjooo, en inderdaad gaat het topic steeds in een rondje, zo lijkt het. Enige wat bij voorstanders van meer controle/handhaving natuurlijk vragen op blijft roepen is de zinsnede dat velen menen dat er niets aan de hand is. Ik denk dat je je terecht af kan vragen of dat voldoende is, het blijft een vage omschrijving. Misschien dat een overkoepelende organisatie, zoals de Nomac, zich dan toch zou moeten afvragen of passief wachten op voorstellen vanuit de leden (die er in meerderheid, om wat voor reden dan ook, geen nut van zien of zelfs tegen zijn) afdoende is, of dat er misschien toch meer eigen initiatief nodig is, al was het maar om de schijn weg te nemen dat het mogelijk is om de grenzen van het reglement te overschrijden zonder dat dit gelijk opvalt.

4. Oscar

Oscar verslagschrijvers

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Zo lang hier nog dagelijks gepost wordt lekker open houden.

Roy is goed bezig met een mailtje aan de fabrikant.

Ik hoop dat het iets op leverd.

5. juliuskolff

juliuskolff

Lid geworden:
    23 feb 2005
    Regelementen maken is niet zo simpel als je te maken hebt met competatieve mensen. Bij ieder regelement zullen er mensen zijn die de grenzen opzoeken. Of er dan over de grens heen gegaan wordt hangt niet alleen af van de mensen maar ook, en vooral, van de kwaliteit van het regelement.

Is een regelement ergens vaag dan is het al dan niet illegaal zijn ook vaag. En dat leidt onherroepelijk tot discussie. En die discussie vindt bijna altijd op de achtergrond plaats. Kijk bijvoorbeeld maar naar de 1/8 smeerdiscussie. Vele verdachtmakingen en zelfs mensen die zeker wisten dat anderen "fout" waren maar niet 1 enkel protest!

Persoonlijk ben ik van mening dat je als organisatie van evenementen moet zorgen voor duidelijkheid. En die duidelijkheid ook steeds proberen te verbeteren. Liever niet door meer regels, en zeker niet met regels die niet objectief te controleren zijn. Dat levert bv. hele lange team managers vergaderingen op bij EK's weet ik uit ervaring...

Concreet zien we dat nu bij de 1/10 brandstof ook met de stock motoren. Aangezien nu ook de NK rijders er mee moeten rijden is de groep hoog competatieve mensen toegenomen en daarmee ook de kans (en daarmee kijk ik niemand persoonlijk aan!) groter dat mensen gaan zoeken. Ik ben dan ook blij dat er in Utrecht direct na de finale motoren open moesten. Wat er ook direct bleek is dat er geen referentie foto's en gegevens waren. Er waren tussen de motoren echter geen verschillen (dus of allemaal illegaal, of allemaal goed...). Wel wordt er nu gewerkt aan een boekje met referentie materiaal zoadat de volgende race er weer beter gekeken kan worden.

Ik denk dat als je regels maakt, ze ook controleerbaar moeten zijn. En dat er eenduidige bewoordingen moeten worden gebruikt. Als aan die voorwaarden niet wordt voldaan is het wachten op discussie. En de discussie is hoe dan ook schadelijk. Het is noodzakelijk om op dergelijke signalen vanuit een organisatie te reageren. Het afschuiven, en wachten op voorstellen vanuit rijders is net zo vergeefs als het wachten op een officieel protest. Niemand wil namelijk voor zeikerd uitgemaakt worden....

En tot slot. Het discussieren over regels en de grijze gebieden daarin zou niet moeten leiden tot persoonlijk aangevallen voelen. Dat is als het goed is namelijk niet nodig als je van jezelf weet dat je binnen de regels opereert. Ik weet van mijzelf dat als ik zodanig reageer op kritiek van anderen er meestal een kern van waarheid is.... :D

6. Ericjooo

Ericjooo

Lid geworden:
    4 mei 2006
    Dat is nog eens een wijze tekst! Alle aangesprokene: doe er uw (en ons) voordeel mee!!!

7. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Julius for President !

8. juliuskolff

juliuskolff

Lid geworden:
    23 feb 2005
    Dank voor de suggestie, maar ik heb helaas ook geen pasklare oplossing. Roepen om meer controle is zinloos als er geen duidelijk regelement is.

Rob (janssen) zit helaas vast aan een belachelijke gang van zaken bij de motorleverancier. En met z'n allen volgen we slaafs (en uit kostenoverweging deels terecht) het ETS regelement dat met speed passion als een van de hoofdsponsors niet al te moeilijk doet over gewijzigde motor specs onder 1 en hetzelfde artiekelnr....

Voor mij is een stock (of spec) klasse bedoeld om een of meerdere variabelen uit te schakelen. Dit wordt normaal gesproken gedaan om kosten te drukken en competitie closer te maken. Dat vereist dan wel een goede controleerbaarheid.

Het gaat nu om motoren. Dat er verschillende specs bestaan is natuurlijk al een ramp. Dat er tussen de specs ook nog eens onderdelen kunnen worden uitgewisseld maakt het nog rampzaliger. Dat kan niet de bedoeling van stock zijn. Dat de doorgewinterde competitierijders hier wel weg me weten is evident en binnen de huidige uitleg van de regels ook best. De vraag is en blijft is dat wat er oorspronkelijk bedoeld was?

Stel dat iets vergelijkbaars met de banden aan de hand zou zijn.... De specs van de insert en velg worden aangepast maar onder gelijk nr verkocht. En wat als je dan als rijder de mogelijkheid had om te mixen.... Dan is de reden van een spec band, nl. het limiteren van het hoeven zoeken naar de ideale combi direct om zeep.

Ik denk dat iedereen die rustig nadenkt en over zijn eigen vermeende competitie voordeel stapt, snapt dat duidelijkheid essentieel is. En daarvoor hoeft niet eens het regelement te worden veranderd. Maar wel uitgelegd, en op een wijze die recht doet aan de essentie van stock of spec regels.

9. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Contact met Mister Hobbywing begint wat op te leveren, hij heeft al meerdere aanvragen gehad om een software te maken met een toeren begrenzer.
    Hij heeft dan ook een firmware geschreven waarin de optie al verwerkt is, het lijkt mij een goed idee om die eens te gaan testen.
    Het mooiste zou natuurlijk zij als de begrenzer gewoon in de Justock inbegrepen is, voor nu kan het alleen maar op de Xerun serie.
    Bijvoorbeeld op de Xtreme60A, bijomend voordeel is dat er dan ook bv. door het switchen van de software superstock gereden kan worden.
    De Xtreme60A kost maar een tientje of vijf.
    Hobbywing Xtreme60A RC Model Sensored Brushless ESC _Brushless Speed Control (BL ESC) - Cars_Electric Speed Control_RC Electric_RC Model_site

Dear Roy:
    Thank you very much , this is a great suggestion .and I can tell you ,our customer also give us this suggestion at 1.5 years ago. and I done a RPM limited firmware for XERUN-120A-V3.1 ,and give a sample to them ,but didn't get the feedback.

HOBBYWING TECHNOLOGY Co., LTD.(好盈科技)

Ik heb gevraagd of hij de firmware wil opsturen om eens hier te testen.

10. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Kijk, een perfecte samenvatting van dit topic.

Rijders mogen geen inspraak hebben op de vorm van keuring (in ieder geval nooit in het beperken er van) en de organisatie moet inderdaad tot zover technisch en financiëel mogelijk er alles aan doen om de reglementen via de technische keuring te bewaken en informatie up to date te houden. Veel hierin is mogelijk op basis van alle geruchten en feiten die bekend zijn.

Goed te horen dat men bij de BC10 ook druk aan het aanpassen is om de controle op de motoren te houden, ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat met de vele N21-5T motoren die ik heb mogen meten ook Novarossi van veranderen houdt hoewel het de laatste 2 jaar redelijk stabiel is mogelijk onder druk van de Hobbycup. Gelukkig zie je wel dat de verschillen de gemiddelde prestaties amper aantast, het is alleen even spelen met de tandwielen voor het juiste.

11. juliuskolff

juliuskolff

Lid geworden:
    23 feb 2005
    Roelof, dat is niet wat ik heb gezegd. Mijn insteek is dat je moet teruggaan naar de doelstelling van de regels.

Bij bv modified is dat een kader waarbinnen je opereert. Alleen de grote zaken beschrijven.
    Bij stock moet je veel duidelijker en exacter worden. Zeker als de gebruikte spullen niet consistent geproduceerd worden.

De rijders hebben een zeer belangrijke functie in het verbeteren van een regelement. Zij kunnen door hun kennis en ervaring de organisatie helpen om regels en de controle daarop te verbeteren.

Het staat of valt echter of men geneigd is echt de essentie van stock te omarmen, of dat men in grijze gebieden wil blijven opereren. Dat s ook goed, degenen die echt willen komen er toch wel. Maar of je dat een stock klasse moet noemen?

12. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Moet je wel een V3 regelaar hebben....

13. Oscar

Oscar verslagschrijvers

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Het blijkt dus te kunnen, ik heb weer hoop!

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wel leuk een toeren limiter maar wat nu met het koppel? Dan moet je ook een current limiter hebben of makkelijker een acceleratie limiter.

15. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Correct me if i am wrong maar met een toeren limiter en een vastgestelde FDR zal de topsnelheid bij goed onderhouden auto's het zelfde zijn.
    Waarom is dan een current limiter nodig???:confused::confused:
    We rijden allemaal met de Citrix regelaar dus dat moet niet uit maken.

mvg Roy

16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Topsnelheid wel ja. Maar dan begint de zoektoch naar koppel om sneller de bochten uit en van bocht naar bocht te accelereren.

17. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ook al heb je een currentlimiter, met een hogere spanning zal je toch meer koppel kunnen genereren, dus wordt het een wedrun naar de beste accu's. Ergo, de discussie blijft, en dien je nu toch echt eens na te gaan denken of je niet aan het doordraven bent.....

Een toerenlimiter, neemt heel veel discussie weg, en ik vraag me af waar je meer koppel vandaan kan halen, als je motoren met een sticker verzegeld.
    Er bestaan vast stickers, die je er niet af kunt halen zonder dat ze stuk gaan.
    de 1e race koopt iedereen zijn motor van de Nomac, en je dient ze te gebruiken zoals je ze verzegeld krijgt.

18. juliuskolff

juliuskolff

Lid geworden:
    23 feb 2005
    Martin, als de motoren verzegeld zijn, en aan het begin gelijk, dan heb je geen toeren limiter nodig :D
    Accu's zijn bij stock klassen altijd belangrijk. nu ook al.

19. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Om de discussie "Aan het begin gelijk" niet te hebben, is de limiter wel een goeie denk.
    Maar, feit is weer, als je een limiter hebt, in een programmeerbare regelaar, komen er weer discussies, dat mensen de firmware in de regelaar proberen te kraken.....

En voordat iemand erover begint, ik rij inderdaad geen electro stock, dus wat kan het me eigenlijk schelen. ;)

20. Oscar

Oscar verslagschrijvers

Lid geworden:
    5 jun 2004
    En waarom is dat eigenlijk?

Deel Deze Pagina